رئیس اداره علوم قرآنی حرم مطهر رضوی گفت: در شرایط فعلی که اماکن متبرکه و مذهبی به علت رعایت دستورعمل‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا بر روی زائران بسته است، این اداره تلاش نموده تا با استفاده از بستر فضای مجازی با ارائه ویژه برنامه‌های متنوع، همچنان در عرصه آموزش قرآن، حضور فعال داشته باشد.

چراغ همیشه روشن دارالقرآن حرم

قدس آنلاین: رئیس اداره علوم قرآنی حرم مطهر رضوی گفت: در شرایط فعلی که اماکن متبرکه و مذهبی به علت رعایت دستورعمل‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا بر روی زائران بسته است، این اداره تلاش نموده تا با استفاده از بستر فضای مجازی با ارائه ویژه برنامه‌های متنوع، همچنان در عرصه آموزش قرآن، حضور فعال داشته باشد.

حجت‌الاسلام مهدی شجاع تأکید کرد: چراغ دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی همچنان روشن است.

وی افزود: علاقه‌مندان و به‌خصوص والدین نوجوانان روزه اولی می‌توانند با مراجعه به آی دی (ID) @mehmanemehrabantarin در پیام رسان گپ و ایتا و اینستاگرام مراجعه و آثار خود را تا نیمه ماه مبارک رمضان مطابق با سالروز ولادت با سعادت کریم اهل بیت(ع) حضرت امام حسن مجتبی ارسال نموده و در مسابقه بزرگ میهمان مهربان‌ترین شرکت نمایند. مطابق این طرح به برگزیدگان، پس از پایان ماه مبارک رمضان، جوایز متبرکی از بارگاه مطهر امام هشتم(ع) اهدا می‌شود.

حجت‌الاسلام شجاع افزود: نوجوانان و خانواده‌های آنان برای بهره‌مندی از طرح‌ها و برنامه‌های اداره علوم قرآنی حرم مطهر رضوی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، می‌توانند به نشانی‌های مربوط در پیام‌رسان اینستاگرام، ایتا و گپ به نشانی‌های:

https://instagram.com/rasta-darolguran در اینستاگرام، https://gap.im/daa rolguran: در گپ و https://eitaa.com/Rasta-darolguran:  مراجعه نمایند.

حفظ خلاق با هنر نمایش عروسکی

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شجاع در ادامه به معرفی برنامه‌های این اداره پرداخت و گفت‌: یکی از ویژه‌برنامه‌های مخصوص کودکان و نوجوانان مربوط به حفظ خلاق سوره‌های جزء سی‌ام قرآن کریم با استفاده از هنر نمایش عروسکی و بازی است.

این مقام مسئول ادامه داد: نکته قابل تحمل در این روش این است که این اداره علاوه بر اجرای این برنامه و پخش در فضای مجازی، با بارگذاری فایل‌های آموزشی برای بهره‌مندی خانواده‌ها، از روش‌های اجرایی طرح، والدین این کودکان و نوجوانان را گام به گام نسبت به فراگیری این طرح و اجرا در منزل آموزش می‌دهد.

رئیس این اداره گفت: این طرح که از اواخر ماه شعبان المعظم مراحل ضبط ویدئویی آن در محل کارگاه کودک و نوجوانان درالقرآن کریم حرم مطهر امام رضا(ع) آغاز شد، بعد از آماده شدن ویدئوهای ضبط شده ویژه پخش در بستر فضای مجازی، این ویدئوها به مرور در کانال‌های پیام رسان‌های ایتا، گپ، اینستاگرام بارگذاری گردید.

وی متذکر شد: ضبط ویدئویی برنامه‌های این طرح با هماهنگی به عمل آمده با مدیریت فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

حجت‌الاسلام شجاع تصریح کرد: در تهیه فایل‌های ویدئویی و تصویری این طرح، ۲۰ نفر از مربیان و کارشناسان حوزه کودک و نوجوان اداره علوم قرآنی حرم مطهر روزانه بیش از هشت ساعت با کار مداوم همکاری می‌نمایند.

وی ادامه داد: مراحل تهیه متون این طرح (سناریو)، عروسک گردانی، طراحی و ساخت بازی‌ها و... توسط کارشناسان حوزه کودک و نوجوان این اداره انجام می‌شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: هدف از اجرای این طرح استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی، هنر و بازی و نمایش عروسکی برای آموزش کودکان و نوجوانان در شرایط فعلی که آموزش مستقیم و حضوری به دلیل شرایط ویژه جلوگیری از انتشار ویروس کرونا برای مخاطبان وجود ندارد، است.

طرحی برای آموزش روخوانی به نوجوانان

حجت‌الاسلام شجاع همچنین به اجرای طرح آموزش روخوانی قرآن کریم ویژه نوجوانان با استفاده از سرگرمی‌های مهیج برای تثبیت مباحث آموزشی در فضای مجازی خبر داد.

وی افزود: این طرح شامل ۱۶ جلسه آموزش روخوانی به صورت آسان در ماه نزول قرآن بوده که پیوست آن سرگرمی‌های ویژه سنین نوجوانان (۸ تا ۱۶ ساله) است.

رئیس این اداره خاطرنشان کرد: این طرح با استفاده از بنر آموزشی حاوی مطالب مربوط به روخوانی قرآن شامل حروف الفبای قرآنی، صداها (حرکات و علامت‌ها) و... با طراحی زیباست.

آموزش تفکر ویژه کودکان و نوجوانان

حجت‌الاسلام شجاع درباره طرح آموزش تفکر ویژه کودکان و نوجوانان اظهار کرد: در این طرح که با استفاده از نظرات راهبردی سرکار خانم دکتر زهرا امی دارای مدرک دکترای فلسفه تطبیقی دانشگاه علامه طباطبایی اجرا می‌شود، آموزش مهارت‌های تفکر صحیح و شیوه‌های آن به کودکان و نوجوانان به صورت خلاق در فضای مجازی بارگذاری می‌شود.

وی افزود: اهمیت این طرح در اهمیت نقش تفکر صحیح در رشد و بالندگی و شخصیت کودکان و نوجوانان (شخصیت فردی و اجتماعی) نهفته شده است. از ویژگی‌های بارز این طرح فعالیت‌های فراشناختی بوده که توسط تعاملی با مخاطبان در فضای مجازی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح با استفاده از میکس صوت و تصویر و موشن گرافیک با استیکرهای ذهنی و تفکری محدوده سنی نوجوانان به صورت خلاق با طراحی پرسش‌های فراشناختی، سعی شده است نوجوانان به تقویت مهارت‌های تفکر بپردازند.

حجت‌الاسلام شجاع اظهار کرد: مثلاً در این زمینه پس از آموزش تصویری برای نوجوانان پرسش‌هایی مانند چرا والدین خود را دوست دارید؟ و یا شمارش نعمت‌های خداوند و... مطرح می‌شود و سپس گروهی از نوجوانان در کلیپ تهیه شده به ارائه پاسخ‌های خود می‌پردازند و در نهایت به مهارت تفکر دست می‌یابند.

وی تصریح کرد: در این طرح در نهایت نوجوانان به سمت تفکر در آیات قرآن کریم سوق داده می‌شوند.

حجت‌الاسلام شجاع یادآور شد: در این طرح تاکنون پنج برنامه آموزشی از ۵ تا ۱۰ دقیقه تولید و آماده بهره‌مندی با بارگذاری در فضای مجازی شده است.

نمایش سایه و نمایش عروسکی در ماه مبارک رمضان

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به اجرای طرح نمایش سایه با «تم» مشکی و رنگی با موضوع شناخت سیره اهل بیت(ع) به‌ویژه حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع)، امام حسن مجتبی و امام رضا(ع) اشاره کرد.

رئیس این اداره افزود: استیکرهای شخصیت داستان با استفاده از طلق‌های مشکی برای «تم» نمایش سایه مشکی و طلق‌های رنگی متناسب با نمایش سایه رنگی طراحی و ساخته شده که موجب جذب بیشتر مخاطبان می‌شود.

وی در مورد نمایش عروسکی مرتبط با موضوعات ماه مبارک رمضان هم اظهار کرد: شخصیت‌های راوی داستان کودکان و نوجوانانی هستند که در تعامل با مخاطب به اهداف آموزش قصه مانند: روزه‌داری، نماز، شب‌های قدر، تلاوت قرآن و... می‌پردازند.

حجت‌الاسلام شجاع یادآور شد: البته آموزش آداب زیارت از راه دور در شرایط کرونایی کشور برای کودکان و نوجوانان توسط همین عروسک‌ها از دیگر اهداف اجرای این برنامه است.

رئیس این اداره درباره اجرای طرح بزرگ میهمان مهربان‌ترین هم گفت: این طرح ویژه روزه اولی‌ها (دختر و پسر) بوده که به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و با هدف آموزش تفکر به نوجوانان همراه با برنامه‌های جذاب مانند: مسابقه، دلنوشته، بیان خاطره، عکس و تصویر از مراسم جشن تکلیف و عبادت و... برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.