نرخ بالای رشد جمعیت از یک سو و کاهش منابع آب به دلیل توسعه روز افزون شهرها و مناطق صنعتی از سوی دیگر، ضرورت استفاده بهینه از امکانات موجود را بیش از پیش کرده است.

شهرک گلخانه‌ای؛ گامی علمی برای تحقق جهش تولید

قدس آنلاین: نرخ بالای رشد جمعیت از یک سو و کاهش منابع آب به دلیل توسعه روز افزون شهرها و مناطق صنعتی از سوی دیگر، ضرورت استفاده بهینه از امکانات موجود را بیش از پیش کرده است.

به طور کلی افزایش تولید محصولات کشاورزی به دو صورت میسر است؛ ‌یکی از طریق افزایش سطح زیر کشت و دیگری افزایش عملکرد محصول در واحد سطح که روش نخست بنابر دلایل محدودیت منابع آبی و بروز خشکسالی‌های اخیر در کشور قابل اجرا نیست، بنابراین باید با استفاده از فناوری‌های جدید نسبت به افزایش میزان تولید در واحد سطح اقدام کرد. کشت و صنعت مزرعه نمونه یکی از زیرمجموعه‌های شرکت کشاورزی رضوی است که در این راستا و در سال جهش تولید، ساخت شهرک گلخانه‌ای ۱۰۰ هکتاری را در دستور کار خود قرار داده است. آغاز عملیات اجرایی این شهرک، فرصتی شد تا گفت و گویی با حسن جمشیدی؛ مدیر عامل کشت و صنعت مزرعه نمونه داشته باشیم.

*پروژه شهرک گلخانه‌ای با چه رویکردی در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است؟

در ایران باتوجه به شرایط جوی کشور، کشت‌های گلخانه‌ای در افزایش محصول، صرفه‌جویی آب و حفاظت محصولات در برابر شرایط اقلیمی کشور بسیار حائز اهمیت است. در واقع استفاده از سامانه نوین آبیاری قطره‌ای و کشت گلخانه‌ای برای کشورهایی نظیر ایران که با بحران آب مواجه هستند، یک انتخاب نیست، بلکه الزام است؛ بنابراین مزرعه نمونه تلاش کرده تا بخشی از برنامه‌های خود را در این مسیر قرار دهد.

با ایجاد گلخانه، بهره‌برداری فشرده و استفاده از تکنیک‌های جدید، حتی کشاورزانی که اراضی کوچک و مقدار محدودی آب در اختیار دارند، قادر به کسب درآمد کافی خواهند بود؛ یعنی با افزایش عملکرد در واحد سطح، منافع مکفی عاید آن‌ها می‌شود. دوم اینکه زودرسی در بازار سبزی و صیفی، عامل مهمی در کسب درآمد است که پرورش‌دهنده با استفاده از تجهیزات گلخانه‌ای قادر خواهد شد حداقل یک ماه در بیشتر مناطق تولید زودرسی به وجود آورده و در پاره‌ای نواحی در هر زمان از سال که مایل باشد، محصولات تولیدی را عرضه کند. امکان افزایش تولید در واحد سطح نیز یکی دیگر از عوامل مهمی به شمار می‌رود که ضرورت ساخت گلخانه را نشان می‌دهد. علاوه بر این، نیروی انسانی مورد نیاز برای تولید ۲۰ تن محصول در گلخانه نسبت به تولید در هوای آزاد به یک سوم کاهش می‌یابد.

در فضای گلخانه‌ای امکان افزایش کیفیت محصول تولیدی از طریق کنترل دقیق و بهتر آفات و بیماری‌ها با بهره‌گیری از روش‌های کنترل بیولوژیکی و کاهش مصرف سموم فراهم است که این امر سبب افزایش کیفیت محصول، افزایش صادرات و حفظ محیط زیست می‌شود.

در گلخانه شاهد صرفه‌جویی در مصرف آب به دلیل استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار هستیم. در واقع هر هزار متر مربع گلخانه به اندازه یک هکتار زمین کشاورزی بازدهی دارد. ضمن اینکه استفاده از گلخانه می‌تواند کارآیی آب را تا ۱۰ برابر افزایش دهد.

*مزرعه نمونه در حال حاضر چند هکتار گلخانه دارد؟

این کشت و صنعت در حال حاضر ۵/۲ هکتار گلخانه دارد که به کشت نشای نرسرینگ انواع محصولات صیفی اختصاص یافته است.

*شهرک گلخانه‌ای مزرعه نمونه چند هکتار خواهد بود؟

شهرک گلخانه‌ای مزرعه نمونه با مشارکت بخش خصوصی در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار جانمایی شده است که پیش‌بینی می‌شود مجموع این شهرک طی سه سال به بهره‌برداری کامل برسد. در فاز نخست ۲۰ هکتار گلخانه به بهره‌برداری می‌رسد و فازهای بعدی پروژه نیز با توجه به شرایط و منابع موجود در ادامه به مرحله اجرا در خواهد آمد.

اعتبار کل پروژه، ۷ هزار میلیارد ریال برآورد شده است که از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی و مشارکت با بخش خصوصی تأمین خواهد شد.

*تولیدات این شهرک به چه محصولاتی اختصاص داده خواهد شد؟

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، شهرک ۱۰۰ هکتاری کشت و صنعت مزرعه نمونه به تولید محصولات سبزی و صیفی و همچنین گل و گیاه اختصاص داده خواهد شد.

در بررسی‌های صورت گرفته در طرح توجیهی شهرک، محصولات تولیدی این مجتمع علاوه بر عرضه در بازارهای داخلی و خارجی، صادر نیز خواهد شد؛ چرا که هدف اصلی احداث این شهرک گلخانه‌ای، صادرات محصولات تولیدی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.