همه‌گیری ویروس‌کرونا تجارت جهانی را به حاشیه راند، اما بسیاری از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان برای زنده نگه داشتن خود اقدام‌های شگفت‌انگیزی را در دستور کار قرار دادند.

چگونه کشورها به بحران اقتصادی کرونا پاسخ می‌دهند؟

خالدی/

 همه‌گیری ویروس‌کرونا تجارت جهانی را به حاشیه راند، اما بسیاری از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان برای زنده نگه داشتن خود اقدام‌های شگفت‌انگیزی را در دستور کار قرار دادند. شورای روابط خارجی آمریکا آورده است: کرونا جهان را در آستانه بدترین رکود اقتصادی قرار داده و نحوه پاسخگویی کشورها به این معضل بسیار مهم است. سیاست‌گذاران مالی و پولی در کشورهای مختلف برای گذر از این مشکل کمک‌های خیره‌کننده‌ای عرضه کرده‌اند که می‌توانند درمجموع ۱۰ تریلیون دلار باشند.

رشد تجارت چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه نخست سال جاری تقریباً ۷ درصد کاهش یافت که در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه است. اما در کنار سیاست حمایتی دولت، مشاغل در حال بازگشایی هستند. اقتصاد آلمان نیز برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ روندی کاهشی را تجربه کرد. برلین برای مقابله با عواقب اقتصادی ناشی از کرونا، دست‌کم ۳۵۰ میلیارد یورو اختصاص داد. اما وضعیت برای ترامپ بدتر است. به اذعان آمار ارائه شده، این ویروس در ایالات متحده تاکنون موجب بیکاری بیش از ۳۰ میلیون کارگر- حدود یک ششم کارگران – شده است. در سه ماهه دوم پیش‌بینی بر آن است که نرخ بیکاری به ۴۰ درصد برسد. ترامپ بسته حمایتی به ارزش ۲ تریلیون دلار را عرضه کرده اما ناکافی است. در حال حاضر، برخی از اقتصاددانان امیدوارند در سه ماهه سوم سال جاری میلادی شاهد بازگشت قدرتمند دوباره اقتصاد جهانی باشیم اما معتقدند این روند بسیار طولانی‌تر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.