رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: وعده دادند که تا هفته سوم اردیبهشت که دستورالعمل تسهیلات ارزان قیمتی که دولت در نظر گرفته بود را پرداخت کنند، اما به قدری شرایط آن را سخت در نظر گرفتند که بعید می‌دانم کسی از حوزه اصناف به راحتی بتواند این تسهیلات را دریافت کند.

شرایط اخذ تسهیلات آن‌قدر سخت است که بعید می‌دانیم صنفی آن را دریافت کند

به گزارش قدس آنلاین، محمود بنانژاد در خصوص مشکلات ایجاد شده برای رستوران‌ها و صنوف غذایی و بیکاری کارگران این واحدهای صنفی، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم هیچ تمهیداتی از نظر اجرایی برای رستوران‌ها انجام دهیم، تنها از جهت اجرایی برای مسائل کوتاه‌مدت در مورد تامین اجتماعی و مالیات پیشنهاداتی دادیم و در خصوص مسائل بلندمدت‌تر تسهیلات خاصی را بیان کردیم که دولت باید تامین کند.

وی افزود: این تسهیلات باید ارزان‌قیمت بوده و به گونه‌ای باشد که حداقل هزینه‌های آنها را پوشش دهد، زیرا شرایطی که اکنون اتفاق افتاده، دست هیچکس نیست که بتوان آن را مدیریت کرد، تنها دولت باید ورود پیدا کند و منابع بانکی و دولتی باید به کمک بخش اقتصادی بیایند. در حال حاضر هر واحدی تا جایی که می‌تواند از منابع خود، واحد را می‌چرخاند، اما این جوابگو نیست.

بنانژاد ادامه داد: رستورانی که ۶۰ تا ۷۰ نفر کارگر داشته، از این تعداد  ۲۰ درصد در حوزه آشپزخانه کار می‌کنند و مابقی پرسنلی هستند که به صورت گارسنی و پذیرایی یا نظافت و یا نگهبانی فعالیت دارند، بنابراین وقتی مراجعه‌ای نباشد، مابقی آنها بیکار می‌شوند. تا جایی که این واحد صنفی بتواند حقوق آنها را پرداخت می‌کند و نگه می‌دارد، اما زمانی می‌رسد که دیگر توان حمایت را ندارد.

رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: ما پیشنهاداتی را دادیم، اما کار اجرایی که باید اتفاق بیفتد هنوز رخ نداده است. وعده دادند که تا هفته سوم اردیبهشت که دستورالعمل تسهیلات ارزان قیمتی که دولت در نظر گرفته بود را پرداخت کنند، اما به قدری شرایط آن را سخت در نظر گرفتند که بعید می‌دانم کسی از حوزه اصناف به راحتی بتواند این تسهیلات را دریافت کند.

بازگشایی روزبازارها با سفید شدن وضعیت

وی اضافه کرد: به طور مثال شرایط بیمه‌ای در نظر گرفتند که اگر لیست بیمه آبان، آذر و دی تغییر کرده باشد و اگر لیست بیمه و کد کارگاهی نداشته باشد، تسهیلات به آنان تعلق نمی‌گیرد. چنین شرایطی وجود دارد، بنابراین می‌توان گفت که به اغلب واحدهای صنفی تسهیلاتی تعلق نمی‌گیرد.

بنانژاد با بیان اینکه همیشه صحبت این بوده که در صنوف پرخطر تجدید نظر کنند، اما هنوز خبری به دست ما نرسیده است، عنوان کرد: روزبازارها جزو صنوف پرخطر بوده و هنوز فعالیت ندارند، زمانی که وضعیت سفید شود فعالیت خود را شروع می‌کنند. آرایشگاه‌های بانوان باز هستند، اما هنوز پروتکل‌های بهداشتی آرایشگاه‌های مردانه کامل نشده که اعلام کنند.

ابطال ۵۲۷ پروانه از ابتدای سال تا ۱۵ اردیبهشت ماه

رئیس اتاق اصناف مشهد در خصوص ابطال پروانه‌های صنوف، تصریح کرد: از ابتدای سال تا ۱۵ اردیبهشت حدود ۵۲۷ پروانه ابطالی داریم، معمولا تعدادی به خاطر جابه‌جایی است، زمانی که تغییر مکان انجام می‌شود، باید پروانه مکان اول را ابطال کنیم که این ابطالی‌ها نیز جزو آمار فعلی به حساب می‌آید. صنوفی که به طور کامل ابطال کرده و فعالیت صنفی خود را متوقف کردند، کمتر از این تعداد است. این ابطالی‌ها نسبت به سال گذشته افزایش نداشته و تقریبا همین میزان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از موارد ابطالی اکنون خود را نشان نمی‌دهد، بلکه ۴، ۵ ماه بعد خود را نشان می‌دهد که احتمالا تعداد زیاد خواهد بود. صنوف بسیاری خود را به هر شکلی که هست نگه می‌دارند به امید اینکه مساله حل شود، اما در مقطعی که برایشان قابل تحمل نیست، جمع‌آوری می‌کنند و آن زمان ابطال زیادی اتفاق می‌افتد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.