بوشهر- بوشهر از استان‌های ساحلی جنوب کشور است که بیش از ۷۰۰ کیلومتر ساحل با خلیج‌فارس دارد و ساحل و دریا از مهم‌ترین ظرفیت‌های این استان خصوصاً در حوزه اقتصادی محسوب می‌شود؛ ظرفیتی که بسیاری از کشورها آرزوی تنها بخشی از آن رادارند.

صنعت آبزی‌پروری ظرفیتی که مغفول مانده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: کارشناسان عنوان می‌کنند استان بوشهر در زمینه پرورش میگو ظرفیتی بیش از ۱۰ برابر میزان کنونی دارد و تحقق آن می‌تواند زمینه جهش تولید و اشتغال را فراهم سازد.

هم‌اکنون بخش عمده میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود و سهم بیش از ۶۰ درصدی در تولید و صادرات میگوی پرورشی کشور این استان را در سطح کشور ممتاز کرده است.

البته استان بوشهر ظرفیت بیش از تولید کنونی در زمینه پرورش میگو دارد و زمین‌های مستعد در این زمینه شناسایی‌شده است و باید زمینه تولید در این اراضی هر چه سریع‌تر فراهم شود.

درحالی‌که شاهد جهش تولید در زمینه پرورش میگو در استان بوشهر هستیم، پرورش ماهی در این استان همچنان آن‌گونه که بایدوشاید رونق نگرفته و میزان تولید استان متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست.

پرورش ماهی در قفس از ظرفیت‌ها و استعدادهای بسیار خوبی است که استان بوشهر هم‌ظرفیت لازم برای آن را دارد و هم خلیج‌فارس محل خوبی برای این کار است و هم اینکه در پشت سد امکان اجرای این طرح‌ها وجود دارد.

پرورش ماهی مغفول مانده است

به گفته رئیس گروه پرورش ماهی در قفس شیلات بوشهر، از پنج سال پیش شرکت آرام صید فعالیت خود را به‌منظور احداث طرح ماهی در قفس در سد رئیس‌علی دلواری آغاز کرد و در سال ۹۶ به بهره‌برداری رساند اما طی سه سال فعالیت خود تنها در یک سال به توفیق نسبی دست‌یافته و در دو سال دیگر ازجمله سال گذشته نیز به دلایل مختلف امکان تولید را ازدست‌داده است.

حامد رضایی افزود: این طرح به دلیل عدم وجود ظرفیت کارگاه‌های تکثر ماهی قزل‌آلا در کشور برای تأمین بچه ماهی آن عملاً قابل بهره‌برداری نیست و لازم است که احداث کارگاه تکثیر ماهی آن در اسرع وقت در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: از سوی دیگر مجوز ذخیره‌سازی ماهی سی باس که بچه ماهی آن در استان نیز قابل‌تولید و در دسترس است توسط سازمان محیط‌زیست صادر نمی‌شود و همین امر موجبات رکود این طرح را فراهم کرده است.

افزایش ۳۸ درصدی تولید میگو

مدیرکل شیلات استان بوشهر بابیان اینکه در راستای توسعه آبزی‌پروری در استان تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته و حمایت لازم را از سرمایه‌گذاران در این حوزه خواهیم داشت افزود: طی سال گذشته ۲۱ هزار تن میگو پرورشی تولید شد که پیش‌بینی می‌شود میزان تولید میگوی استان در سال جاری به بیش از ۲۹ هزار تن برسد.

علی بازدار این میزان افزایش میگوی پرورشی در استان بوشهر بیانگر رشد ۳۸ درصدی تولید میگوی پرورشی دانشت و افزود: این رقم طی یک سال وضعیت رشد و افزایش بسیار خوبی را نشان می‌دهد.

مدیرکل شیلات بوشهر با اشاره به تولید سه میلیارد قطعه بچه میگو در ۱۵ مرکز تکثیر خاطرنشان کرد: تعداد مزارع پرورش میگوی استان بوشهر از ۳۰۵ مزرعه در سال قبل به ۳۴۴ مزرعه در سال جاری رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.