فرماندار سرخس گفت: مرز ریلی سرخس با کشور ترکمنستان آماده بازگشایی است لذا هفته آتی پس از تایید مسوولان دو کشور این اقدام صورت می‌گیرد.

مرز ریلی سرخس با ترکمنستان آماده بازگشایی است

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا رجبی‌مقدم اظهار کرد: با راه‌اندازی تونل‌های ضدعفونی قطار در این مرز، امکان ضدعفونی واگن‌های قطار فراهم شده و در پی آن تبادلات تجاری ایران با کشورهای آسیای مرکزی از این مرز از سر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: پس از ضدعفونی واگن‌ها لوکوموتیو ایرانی از قطار جدا شده و لکوموتیو ترکمنستانی بدون تماس و ارتباط کارکنان ریلی دو سوی مرز با یکدیگر به واگن‌ها متصل و عملیات حرکت واگن‌های تجاری در شبکه ریلی کشورهای آسیای مرکزی ادامه می‌یابد.

وی گفت: بازگشایی مرز زمینی در سرخس مدت بیشتری طول خواهد کشید چرا که در ضدعفونی ناوگان جاده‌ای تماس رانندگان با نیروی انسانی در دو سوی مرز وجود دارد لذا ضدعفونی در این بخش دارای مشکلات و شرایط دیگری است که باید برطرف شود.

۱۴ فروردین ماه مرز ریلی سرخس از سوی دولت ترکمنستان، برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به صورت موقت بسته شد.

۵۷ درصد صادرات خراسان رضوی از طریق جاده و بیشتر از طریق مرز زمینی دوغارون به افغانستان انجام و بقیه نیز از طریق مرز زمینی و ریلی سرخس و دو مرز زمینی لطف آباد و باجیگران با کشور ترکمنستان انجام می‌شود.

پارسال معادل یک میلیون و ۳۲ هزار تن انواع کالا از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی صادر شد که بارگیری ۹۰۶ هزار تن از کل حجم این کالاها در استان خراسان رضوی صورت گرفت. ۶۷ درصد از کل اقلام صادراتی را سیمان و پس از آن مصالح ساختمانی از جمله مواد شیمیایی و شوینده تشکیل می‌دهد.

سرخس در ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد از شمال و شرق با کشور جمهوری ترکمنستان هم مرز است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.