محمد قاصداشرفی با بیان این که انجمن سینماداران کاملاً تابع تصمیمات وزرات بهداشت و ستاد مقابله با کرونا خواهد بود گفت: با نظر مثبت دوستان عید فطر سینما بازگشایی می‌شود و با توجه به پروتکل‌های بهداشتی و حضور ۴۰درصدی تماشاگران فعلاً به درآمدزایی فکر نمی‌کنیم.

احتمالاً عیدفطر سینماها بازگشایی می‌شود/ کمک دولت در شأن سینماداران نبود

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، پس از گذشت بیش از دوماه از شیوع کرونا و متوقف شدن قریب به اتفاق فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله خاموش شدن چراغ سینماها، هنوز تصمیم مشخصی برای ادامه روند فعالیت و وضعیت بازگشایی سالن‌های سینماها گرفته نشده است. گرچه از همان ابتدای اسفندماه گروهی تحت عنوان «کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما» از سوی رییس سازمان سینمایی تشکیل شد و جمعی از سینماگران تصمیماتی درباره طراحی روش‌هایی در حفظ، جایگزینی و افزایش مصرف فرهنگی در حوزه سینما، پیشنهاد سیاست‌ها و بسته‌های حمایتی برای صنعت سینما و همه دست اندرکاران آن را به عنوان مأموریت‌های خود این گروه در راستای بهبود وضعیت اهالی سینما در نظر داشتند.

طی این مدت گمانه‌زنی‌های بسیاری پیرامون بازگشایی سینماها و زمان آن مطرح شد و اسفندماه گذشته غلامرضا موسوی به عنوان رییس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل، و یکی از اعضای «کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما» زمان بازگشایی سینماها را خردادماه ۹۹ اعلام کرده بود. اینجا بخوانید

با این حال اما طی هفته‌های اخیر در یکی از جلسات ستاد مقابله با کرونا مجدداً بحث بازگشایی سینماها مطرح شد که البته با گلایه‌هایی از سوی سینماداران نیز همراه بود. اما ظاهراً تصمیمات جدیدی اتخاذ شده که از زبان محمد قاصداشرفی، رییس انجمن سینماداران و مدیر سینما ماندانا می‌شنوید.

وی با بیان آخرین تصمیمات پیرامون بازگشایی سینماها می‌گوید: طی هفته‌های گذشته جلسه‌ای در ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور محمدرضا صابری سخنگو و دبیر انجمن سینماداران برگزار شد که در آن جلسه درباره بازگشایی سینماها به صورت داوطلبانه صحبت هایی به میان آمده بود.

عید فطر سینماها را به تدریج بازگشایی کنیم

وی در ادامه افزود: اما قرار است جلسه جدیدی میان ورزات فرهنگ و ارشاد و اعضای ستاد مقابله با کرونا تشکیل شود و در این جلسه برای بازگشایی سینماها تصمیم گرفته خواهد شد. در نهایت وزارت ارشاد پروتکل‌های بهداشتی را به سینماها اعلام می‌کند و ما نیز بر همان اساس عمل خواهیم کرد. البته نظر ما این است که اگر وضعیت بهتر شود بتوانیم عید فطر سینماها را به تدریج بازگشایی کنیم.

مدیر سینما ماندانا در پاسخ به این که در جلسه قبلی که بحث داوطلبانه بودن بازگشایی سینماها مطرح شد ظاهراً گلایه‌هایی هم به وجود آمد بود، گفت: ببینید آن زمان که این بحث مطرح شد و نظر ما این بود که نمی توان به یک باره همه سینماها را بازگشایی کرد، زیرا این فرض مطرح بود که شاید همه سینماداران این آمادگی را در خود نمی دیدید که سینماها را باز کنند و در نتیجه این تصمیم کاملاً بستگی به این داشت که آیا این آمادگی برای بازگشایی وجود دارد یا خیر؟

طرح حضور ۴۰ درصدی مخاطب کاملاً مناسب است

قاصداشرفی در پاسخ به این پرسش که در صورت بازگشایی سینماها در عید فطر آیا قرار است سینمادارها با همان قانون حضور چهل درصد تماشاچی به استقبال گشایش سینماها بروند، اظهار کرد: ما بحث بازگشایی سینماها مبتنی بر حضور ۴۰ درصد مخاطب را قبلاً به عنوان یک طرح عنوان کردیم و معتقد بودیم که چهل درصد کاملاً مناسب است اما در حال حاضر باید منتظر بمانیم و ببینیم که روند پیشرفت این بیماری چگونه است. همه این موارد به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت بستگی دارد و طبیعتاً تصمیم گیری اولیه با آنها خواهد بود که به ما بگویند آیا شرایط مطلوب است و ما می‌توانیم سینماها را بازگشایی کنیم یا خیر و اگر پاسخ مثبت است این روند با در نظر گرفتن چه پروتکل هایی ممکن است.

رییس انجمن سینماداران در ادامه تاکید کرد: به دلیل اینکه تصمیم گیری وضعیت مرتبط با بهداشت و سلامتی مردم با آنهاست و قاعدتاً ایشان باید تصمیم نهایی را اتحاذ کنند، زیرا ارزیابی ما به تنهایی قطعاً نمی‌تواند دقیق و خالی از اشکال باشد و آنها اشراف بهتری نسبت به وضعیت این ویروس و شیوع آن دارند و آنها باید اعلام کنند با چه شرایطی می‌توانیم سینماها را باز کنیم.

در مورد بازگشایی تابع نظر ستاد مقابله با کرونا و وزارت ارشاد هستیم

وی در ادامه عنوان کرد: ما هم تابع مقررات کشور هستیم و براساس آن عمل خواهیم کرد. بهرحال هدف و نیت ما این نیست که جان افراد را به خطر بیندازیم و کاملاً در مورد بازگشایی تابع نظر ستاد مقابله با کرونا و وزارت ارشاد هستیم و براساس آن مقررات را در سینماها اعلام خواهیم کرد.

قاصد اشرفی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این که با این وضعیت اگر سینما باز شود آیا سینماداران متحمل ضرر نخواهند شد و آیا اساساً رغبتی از سوی آنها برای بازگشایی سینماها وجود دارد یا خیر، گفت: واقعیت امر این است که باید به این مسئله توجه کنیم که تعدادی بسیار زیادی از افراد در سینما شاغل هستند و بحث بیکار بودن این افراد هم مطرح است و ما نیز موظفیم اگر شرایط را تا حدودی مناسب می‌بینیم سینماها را بازگشایی کنیم.

باید به وضعیت معیشتی کارکنان سینما فکر کنیم

وی در تکمیل گفته های فوق یادآور شد: البته ما فعلاً به درآمدزایی ناشی از بازگشایی سینماها فکر نمی‌کنیم. مسئله این است که این سینماها بسته شده‌اند و تکلیف معیشت کارکنان آن باید معلوم شود. متاسفانه تا الان هم اتفاقی برایشان نیفتاده و سینماداران به تنهایی توانسته‌اند در این شرایط آنها را حمایت و حقوق‌هایشان را پرداخت کنند، اما هنوز از طرف دولت اتفاقی نیفتاده که ببینیم تکلیف کارکنان سینما چه می‌شود.

مدیر سینما ماندانا در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت بازگشایی سینماها آیا امکان حمایت‌های دولتی و وزارت ارشاد از طریق طرح‌های حمایتی و ارائه سوبسید وجود دارد؟ گفت: فعلاً که اتفاقی نیفتاده و باید منتظر بمانیم تا ببینیم نتیجه چه می‌شود. ضمن این که غیر از آن ده میلیون تومانی که به صورت شش ماهه در مقابل یک قطعه چک با بهره ۴ درصد، اعلام کردند و برخی از سینماداران آن را دریافت کردند، کمک دیگری نشده است. یک سری از سینماداران و کارکنان هم آن را دریافت نکردند اما کسانی که در تنگنای مالی بوده و شرایط شان به نسبت حادتر بود آن را دریافت کردند، ضمن این که ما هم محدویتی قائل نشدیم و اعلام کردیم هرکس با توجه به شرایطش عمل کند.

کمک دولت در شأن و منزلت سینماداران نبود

وی در ادامه افزود: اما گله کردیم که این در شأن و منزلت سینماداران که بسیاری از آنها حدود هفتاد سال سابقه دارند و عمرشان را در این راه صرف کرده‌اند، نیست.

قاصد اشرفی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: با توجه به گفته‌های فوق به نظر می رسد اولین احتمال اکران، عید فطر خواهد بود و نظرمان این است که سینماها را با توجه به شرایطی که ستاد اعلام کند باز کنیم و موافقت آنها برای ما بسیار مهم است. ما اصلاً راضی نیستیم زندگی هموطنانمان با خطر مواجه شود از طرفی دیگر این مسئله مهمی است که همه باید به پروتکلی که ستاد کرونا اعلام می‌کند توجه کنیم. بنابراین ما هم از بازگشایی استقبال می کنیم و قطعاً اگر شرایط حادتر شود خودشان اجازه نمی دهند اما اگر به ما چراغ سبز نشان دهند و ارزیابی آنها نشان داد که مشکلی ایجاد نمی کند ما هم آمادگی داریم سینماها را باز کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.