آذربایجان غربی- اگرچه این روزها نام ملایر به‌عنوان پایتخت مبل و منبت در بسیاری از رسانه‌ها و گزارش‌ها گل کرده است اما واقعیت است در شهرستانی خوی در استان آذربایجان غربی افزون بر ۱۰۰ واحد تولید مبل فعالیت دارند که سالانه افزون بر ۱۰۰ هزار دست مبل تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

«خوی» پایه اقتصاد آذربایجان غربی اما ناشناخته

قدس آنلاین-گروه استان ها: ازآن جاکه ۷۵ درصد فعالان شهرکت صنعتی خوی را صنایع مبل‌سازی تشکیل می‌دهد لذا این شهرستان به‌عنوان یکی از قطب های تولید مبل باید محسوب کرد و از همین رو بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بسط و گسترش فعالیت‌های مرتبط می‌تواند به جهش تولید در این منطقه و استفاده از ظرفیت اشتغال‌زایی بسیار کمک کند.

شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی در حالی به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان مبل محصولات خود را به خارج از کشور و حتی ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌کند که هیچ نامی از آن در تبلیغات رسانه‌ها دیده نمی‌شود.

اشتغال‌زایی مناسب

مدیر شهرک صنعتی خوی بابیان اینکه تعداد دو هزار و ۳۰۰ نفر در صنعت مبل خوی به شکل مستقیم اشتغال دارند بیان کرد: تعداد افراد مشغول به کار به شکل غیرمستقیم در این صنعت، عددی بالاتر از این مقدار است.

عادل حسن لو بابیان اینکه در این شهرک ۵۰ واحد تولید مبل فعال است که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار دست انواع مبل تولید و به بازارهای مبل داخل و خارج عرضه می‌کنند افزود: هم‌اکنون واحدهای تولید مبل در این شهرک سالانه بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال چرخه و گردش مالی دارند و نقش مهمی را در اقتصاد آذربایجان غربی ایفا می‌کنند.

نیازمند برند سازی

مدیر شهرک صنعتی خوی بابیان اینکه دانش فنی مورداستفاده در این واحدها بیشتر جنبه بومی‌سازی دارد، می‌گوید: در سال‌های گذشته برخی از واحدهای تولیدی مبلمان شهرستان خوی با مشارکت سرمایه‌گذارانی از ترکیه راه‌اندازی شده بودند که هم‌اکنون با تکیه به دانش بومی استقلال خود را در امر تولید به‌دقت آورده‌اند.

مبل‌های تولیدی خوی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و توان رقابت با نمونه‌های خارجی را نیز دارد اما هنوز یک تعدادی از افراد به دنبال برند هستند وی اذعان کرد: مبل‌های تولیدی خوی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و توان رقابت با نمونه‌های خارجی را نیز دارد اما هنوز یک تعدادی از افراد به دنبال برند هستند درحالی‌که گاه تولیدات داخلی کیفیت بیشتری نسبت به برندهای مشهور دارند.

وی عنوان کرد: شهرستان مرزی خوی با دارا بودن مرز مشترک با کشور ترکیه، از مزیت ویژه‌ای در زمینه سهولت در صادرات کالا برخوردار است و اگر توجه بیشتری به واحدهای تولیدی مبل در این شهرستان شده و حمایت لازم از آن‌ها شکل گیرد، این شهرستان می‌تواند به قطب تولید مبل نه‌تنها در ایران بلکه در منطقه تبدیل شود و از این راه، نقش ویژه‌ای در اقتصاد استان و کشور ایفا کند.

مبل‌سازی بیشترین فعالیت اقتصادی خوی

به گفته رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت آذربایجان غربی ۱۵۰ واحد تولیدی در خوی فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۹۰ واحد در حوزه تولید مبل فعال بوده که ۶۰ درصد کل بنگاه‌های اقتصادی شهرستان را شامل می‌شود.

غلامرضا بابایی بیشترین درصد اشتغال بین رشته فعالیت‌های صنعتی در این شهرستان را مربوط به تولید مبلمان خانگی دانسته و می‌گوید: این شهرستان دارای بیش از ۹۰ کارگاه تولیدی انواع مبلمان بوده و سالانه بیش از صد هزار دست مبل در سطح شهرستان تولید می‌شود که شهرستان خوی را در کشور جزو قطب‌های تولید مبل مطرح کرده است.

وی از ایجاد صنایع وابسته به مبل در این شهرستان خبر داده و می‌گوید: تولید مفتول‌های فنری، نمد بی بافت، روکش ، پارچه رومبلی، یراق‌آلات مبل، تخته چندلا، فوم، کلاف مبل و غیره در این شهرستان انجام می‌شود که این صنایع در راستای تکمیل زنجیره تولید صنعت مبلمان ایجادشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.