معاون درمان وزارت بهداشت درباره احتمال افزایش آمار مبتلایان کرونا در کشور به دنبال وقوع روند افزایشی بیماری در ۱۵ استان طی چند روز اخیر، گفت: تاکنون در حوزه "درمان" روند رو به افزایش را تنها در استان خوزستان شاهد بودیم که برای بررسی این موضوع دو تیم تحقیقاتی به این استان اعزام شده‌اند.

 اعزام ۲ تیم تحقیقاتی برای بررسی علت افزایش ابتلا به کرونا در خوزستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر قاسم جانبابایی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران،‌ با اشاره به  دستاوردهای کشور در مقابله با کرونا، گفت: با کمک سایر فناوری‌ها و رشته‌هایی که همراه علوم پزشکی شد، امروز با افتخار در اوج دوره این بیماری تمام اقلام حفاظت و کمک تنفسی باکمک شرکت‌های دانش بنیان تولید شده و حتی در مرحله صادرات آن قرار داریم. 

وی افزود: تاکنون ۹۰۰ دستگاه کمک تنفسی تهاجمی و غیر تهاجمی تهیه و توزیع کرده‌ایم که ۴۵۰ مورد آن ونتیلاتور بوده است. همچنین ۴۵۰ تخت ویژه در این مدت به ناوگان تخت‌های کشور اضافه شده است. 

جانبابایی ادامه داد: بهره‌مندی از حوزه فناوری‌های علوم مجازی و آی‌تی از دیگر دستاوردهای ما است که بسیاری از آموزش‌های مجازی از طریق این بستر انجام شده است و تاکنون وبینارهای زیادی برای انتقال تجربیات از بیمارستان‌های بزرگ‌تر به بیمارستان‌های کوچک‌تر صورت گرفته است.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اکنون راهنماهای ارائه خدمتی که ما برای بیماران تدوین کرده‌ایم قابلیت استفاده برای تمام بیماران دنیا را دارد. یکی از نکات برجسته در بحران کرونا کنار هم قرار گرفتن اساتید برجسته متخصص کنار یکدیگر است.

علائم "کرونا" تغییر کرده است؟

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر در علائم بالینی بیماری کرونا، افزود: علائمی که بیماری را با آن تشخیص می‌دهیم همان موارد روزهای ابتدایی است که به تعریف و تایید سازمان جهانی بهداشت نیز رسیده است، اما برخی علائم هم به شکل همراه مانند خستگی، علائم گوارشی و.... مشاهده می‌شود که جزو علائم تشخیصی نیست؛ البته برخی از مشکلات نیز ناشی از عوارض مصرف داروهای درمان کرونا است. تمامی علائم بیماران در سامانه‌های وزارت بهداشت ثبت شده و هنگام بررسی‌های ما مورد توجه قرار خواهند گرفت. 

وی درخصوص تست‌های تشخیصی کرونا تاکید کرد: تست‌های تشخیصی توسط انستیتو پاستور و اداره کل آزمایشگاه وزارت بهداشت بررسی می‌شوند؛ تمامی کیت‌هایی که ایران تهیه کرده است تایید شده و باید در نظر بگیرید تست‌های PCR چندان غلط ندارند.

افزایش ابتلا به کرونا در خوزستان و اعزام دو تیم تحقیقاتی

معاون درمان وزارت بهداشت درپاسخ به سوال ایسنا درباره احتمال افزایش آمار مبتلایان به دنبال وقوع روند افزایشی بیماری در ۱۵ استان طی چند روز اخیر، تصریح کرد: آمار غربالگری در ۱۳۰ آزمایشگاه انجام می‌شود. تاکنون در حوزه درمان روند رو به افزایش را تنها در استان خوزستان شاهد بودیم که برای بررسی این موضوع دو تیم تحقیقاتی به این استان رفته‌اند. قاطبه بیماران در شهرهای اهواز، دزفول و آبادان بیماران بد حالی نیستند؛ علی‌رغم ۲۰ درصد افزایش موارد ابتلا دراین استان در روزهای گذشته، اکنون به یک روند تقریبا ثابتی رسیده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص بررسی مبتلایان اولیه بیماری در کشور با توجه به دستورالعمل جدید سازمان جهانی بهداشت، گفت: پیش از آنکه سازمان بهداشت جهانی بخواهد موضوعی در این خصوص مطرح کند، ما خودمان اقدام به بررسی بیماران از طریق سامانه آوا و سامانه HIS کرده‌ایم.

برای بازگشایی مدارس هنوز تصمیم‌گیری نشده است

جانبابایی در خصوص زمان بازگشایی مدارس، تاکید کرد: هنوز برای این موضوع تصمیم گیری نشده است و تمام تصمیمات در ستاد ملی مقابله باکرونا بررسی خواهد شد. اینکه قرار باشد دانش‌آموزان در روزهای خاصی به مدرسه بروند یا خیر بنده اطلاع خاصی ندارم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان مرگ پنهان ناشی از کرونا در ایران، بیان کرد: شاخص‌های بررسی این نوع مرگ آسایشگاه‌های سالمندان و زندان‌ها هستند. در مورد آسایشگاه‌های سالمندان که ما میزان کمی از این مراکز داریم در مقایسه با سایر کشورها و در خصوص زندان‌ها نیز در همان روزهای ابتدایی شیوع بیماری تعداد ۱۰۰ هزار زندانی آزاد شدند که بر کاهش آمار مرگ‌های پنهان درکشور ما موثر بود. از سوی دیگر مقاومت ما در مقابل جمع‌آوری معتادان متجاهر و عقب انداختن این فرایند که می‌توانست سبب مرگ‌های پنهان در مراکز نقاهت‌گاهی شود، نیز مزید بر علت بود. 

ادامه دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.