۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 703635

یادداشت

امروز بهترین زمان برای جهش تولید است

وحید شهری شقاقی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی

دولت با مدیریت صحیح نقدینگی کشور سرمایه های سرگردان جامعه را به سمت تولید هدایت نکند نمی توان امیدی به جهش یا رونق تولید داشت.

قدس آنلاین:  آقای روحانی نشان داده تخصصی در استفاده از فرصت های اقتصادی ندارد. رویکرد مردم به بازار بورس و هدایت سرمایه های خرد به این بازار فرصت مغتنمی است که با مدیریت صحیح دولت می تواند تولید را در سال جهش تولید به هدف چند ساله خود یعنی رونق تولید و تولید کالای با کیفیت ایرانی نزدیک کند. تولید کشور تا کنون از معضل بزرگ عدم تامین منابع رنج برده است. مشکلی که اگر برطرف نشود، یعنی دولت با مدیریت صحیح نقدینگی کشور سرمایه های سرگردان جامعه را به سمت تولید هدایت نکند نمی توان امیدی به جهش یا رونق تولید داشت.

تسریع خصوصی سازی موضوع مهمی است که روند مدیریتی دولت در تحقق آن بسیار موثر است. عرضه شرکت های دولت به بازار بورس یکی از اولین گام ها به سمت خصوصی سازی واقعی است. دولت می تواند عرضه سهام عدالت را زودتر از موعد وعده داده شده انجام بدهد. سهام شرکت های پتروشیمی و شرکت های دولتی اگر وارد بازار سرمایه شود قطعا به روند خصوصی سازی سریع تر بسیار کمک می کند.

 سیاست گذاری های غلط دولتهاست که موجب هدایت نقدینگی به سمت بازار تولید یا به سمت فعالیت های غیر مولد می شود. اگر دولت به صورت حقیقی و واقعی به دنبال جهش تولید است امروز بهترین  زمان برای محقق کردن چنین موضوعی است. هنگامی که سرمایه گذاران خرد به بازار بورس رو کرده اند حمایت از بنگاه های تولیدی و تزریق نقدینگی به آنها می تواند بسیار موثر و در جهت حمایت از تولید کارساز باشد.

بی شک تمایل مردم به سرمایه گذاری در بازار بورس بهترین زمان برای حمایت مالی از بنگاه های تولیدی است که برای تامین مالی خود به سراغ بنگاه ها و اخذ وام با سودهای کلان نروند. اگر بنگاه های تولیدی از طریق بازار سرمایه تامین شوند پروژه های بزرگ تولیدی کلید می خورد و توسعه اقتصاد در مسیر واقعی خود قرار می گیرد.شتاب دهی و عمق بخشی به بازار سرمایه موضوع بسیار مهمی است که تحقق آن بسته به نوع مدیریت دولت است. دولت باید تفاوت ها و حساسیت های دو بازار اولیه و ثانویه را به دقت رعایت کندریال چرا که عدم همخواهنی این دو بازار با یکدیگر منجر به افزایش حباب در بازارهای اقتصادی کشور می شود. بازار ثانویه در حال حاضر با شتاب بالایی درحال گسترش است و بازار اولیه که عرضه باید در آن جا بیشتر اتفاق بیفتد یعنی عرضه بنگاه های خصوصی و شرکتهای دولتی افزایش بیابد هنوز به حد ایده آل نرسیده است.

امید می رود دولت فرصت سرمایه گذاری ایجاد شده در بخش تولید و سرمایه گذاری کشور را از دست ندهد. اگر دو سه ماه آینده از دست برود و دولت توجهی به حیاتی بودن زمان پیش رو نداشته باشد سرمایه هایی که به بازار بورس منتقل شده اند به جای اینکه برای اقتصاد مزیتی ایجاد کند حتی می تواند اقتصاد کشور و سرمایه داران خرد تازه وارد شده به بازار بورس را دچار چالش های جدی و اساسی کند از این منظر دولت با هدایت سرمایه ها به سمت بازار تولیدد باید مانع شتاب و رشد جریان نقدینگی شود که هر روز شدیدتر به بدنه اقتصاد کشور فشار می آورد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.