مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: پرونده ثبتی مدرسه عسکریه مرحوم عابدزاده تهیه شده و این بنا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت خواهد رسید.

مدرسه «عسکریه» مرحوم عابدزاده در آستانه ثبت ملی

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر، اظهار کرد: عسکریه از بناهای تاریخی ساخته مرحوم عابدزاده بوده که در شکل‌گیری عقاید سیاسی و مذهبی و هویت‌بخشی به بافت تاریخی که در آن واقع شده نقش مهمی داشته است.
وی ادامه داد: علاوه بر معماری سنتی و نقش پررنگ این بنا در وقایع سیاسی و مذهبی زمان خود و نقش پررنگ آن در شکل‌دهی به اعتقادات مذهبی و دینی، باید به نقش و جایگاه سازنده آن یعنی مرحوم عابدزاده به عنوان فردی متدین و شخصیتی برجسته و تأثیرگذار نزد عامه مردم و خواص اشاره کرد که از طریق احداث این مدارس مذهبی تحولی عظیم در جامعه، شیوه‌های آموزشی و ترویج آموزه‌های مذهبی پدید آورد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره تاریخچه ساخت بنای عسکریه، عنوان کرد: پس از مهدیه که اولین بنای عابدزاده در سال ۱۳۲۰ بود، در سال ۱۳۲۸ دومین مدرسه با نام «عسکریه» در پایین خیابان، کوچه مسجد فیل ساخته شد که البته زمین این بنا را سه ‌نفر اهدا کرده بودند.
مکرمی‌فر تصریح کرد: مشکلات زیادی در راه ساخت این بنا بروز کرد، زیرا مردم وضعیت اقتصادی خوبی نداشتند و از پایان و نتیجه کار نیز بی‌اطلاع بودند. این مکان طبق گفته احمد سعیدی‌نژاد با زحمات زیاد در سال ۱۳۷۰ ق. (۱۳۲۹ ش) به پایان رسید و در ایام شهادت امام حسن عسکری(ع) افتتاح شد. نام بنای عسکریه که یکی از ۱۲ مدرسه ساخت مرحوم عابدزاده به حساب می‌آید، برگرفته از نام امام حسن عسکری(ع)، امام یازدهم شیعیان است.

محمود طغرایی،  مدیر دفتر ثبت آثار اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان ‌رضوی نیز در این خصوص،  گفت: مدرسه عسکریه عابدزاده در استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، بخش مرکزی، شهر مشهد در خیابان نواب صفوی (پایین‌خیابان) کوچه عسکریه (کوچه سرحوض) قرار دارد.

وی افزود: آجرچینی خاص دیوارها با پنجره‌ها و در بزرگ چوبی، وجه تمایز این خانه با سایر خانه‌های قدیمی این محله است. براساس سند منقوش در کاشی‌کاری‌های سردر بنا، قدمت این بنای تاریخی به بیستم ربیع‌الثانی ۱۳۷۰ هجری قمری می‌رسد.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، طغرایی بیان کرد: بر سردر این بنا بر روی کاشی نوشته شده است «عسکریه به یاری خداوند متعال و به همت عده‌ای از اهالی محترم پایین‌خیابان و غیره بنا شد. حفظ و تعمیرات بعدی آن نیز با خدا و به عهده اشخاص خیرخواه و علاقه‌مندان به دین است- مورخه بیستم ربیع‌الثانی سنه ۱۳۷۰ ه. ق».
مدیر دفتر ثبت آثار اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان ‌رضوی در خصوص ویژگی‌های خاص اثر، تصریح کرد: معماری درونگرا با حیاط مرکزی در تداوم معماری سنتی مدارس خراسان، از ویژگی‌های خاص این بناست. در حال حاضر بنای عسکریه در اختیار انجمن پیروان قرآن قرار دارد،  پرونده ثبتی این اثر تهیه و تدوین شده و برای ثبت در فهرست آثار ملی ایران به تهران ارسال شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.