مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با وجود این که واکس تب مالت چندان مورد استقبال دامداران قرار نگرفته اما تاکنون توانسته‌ایم با امکاناتی که داشته‌ایم به خوبی عمل کنیم.

دامداران خراسان رضوی از واکسن تب مالت استقبال نمی‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، احمد شریعتی  در نخستین همایش بیماری‌های مشترک انسان و دام با موضوع تب مالت در شهرستان فیروزه افزود: باید این فرهنگ در بین دامداران گسترش یابد که واکسن به تنهایی کافی نیست و همراه آن باید دام‌های آلوده شناسایی و معدوم شوند.
وی ادامه داد: برای ریشه‌کنی تب مالت دولت باید اعتبارات لازم را اختصاص دهد تا با خرید دام‌های بیمار و ناقل بتوانیم از انتقال و شیوع این بیماری جلوگیری کنیم.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: برای فرهنگ‌سازی واکسیناسیون و اطلاع‌رسانی به دامداران نیازمند هماهنگی بین بخشی و کلی هستیم و شناسایی حلقه‌های مفقوده در مدیریت بیماری تب مالت در ارتباطی هماهنگ ممکن می‌شود.
شریعتی افزود: با کنترل بروسلوز و جلوگیری از تلف شدن حتی یک دام، اقتصاد روستائیان و دامداران تقویت می‌شود و برای جوامع هدف این بیماری شامل دامداران و روستائیان، شهرنشینان و دامپزشکان باید پروتکل‌های بهداشتی ویژه طراحی و در نظر گرفته شود.
وی اضافه کرد: حدود ۱۵۰ سال از اولین مورد گزارش تب مالت می‌گذرد و طی این مدت مشخص شده که این بیماری می‌تواند اثرات مخربی در حوزه بهداشت و اقتصاد داشته باشد و سالیانه حدود ۵۰۰ هزار تا یک‌ میلیون به جمعیت دامهای مبتلا به این‌ بیماری اضافه می ‌شود و یکی از جامعه‌های هدف بیماری بروسلوز که به بیماری هزار چهره معروف است پرسنل دامپزشکی است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با تاکید بر اطلاع‌رسانی شفاف خاطرنشان کرد: دامپزشکی یک سازمان اقتصادی - پزشکی است و در انعکاس اخبار، مسائل اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد تا صنعت دامپروری آسیب نبیند.
شریعتی افزود: در سال ۹۷ دو کانون آنفلوآنزا در استان خراسان رضوی شناسایی و موجب ایجاد مشکل در صادرات شد و حدود سه ماه قبل کشورهای منطقه اوراسیا حجم‌ قابل توجهی از واردات خود را از خراسان رضوی و اصفهان به خاطر یک مشکل جزئی لغو کردند که این امر باید مورد توجه خبرنگاران در انعکاس اخبار این حوزه قرار گیرد.
آمار تب مالت در فیروزه بالاست
فرماندار فیروزه هم گفت: آمار تب مالت در فیروزه بالاست که نیازمند مدیریت واحد در شهرستان است و آمادگی داریم امکانات شهرستان را برای مقابله با آن بسیج کنیم.
ابوالفضل حکیم پور افزود: باید این موضوع را در مرحله بهداشتی حل کنیم تا مشکل وارد مرحله اقتصادی، اجتماعی و امنیتی نشود.
وی اظهار کرد: در حوزه دامپزشکی با کمبود امکانات و نیروی انسانی مواجهیمکه با برون سپاری می‌ شود این مشکلات را رفع کرد.
فرماندار فیروزه با اشاره به مشکلات بخش خصوصی در این حوزه گفت: کمبود حق الزحمه، کمبود مراکز خصوصی و سختی اعطای مجوز برای خدمات بیشتر از جمله مشکلات این بخش است.
حکیم پور اظهار کرد: دام هایی که پلاک ندارند قاچاق محسوب می شوند و باید دامداران پلاک کوبی را انجام دهند و توقیف چند روزه دام، عدم تحویل نهاده های دامی ‌و واکسن می‌تواند مردم را به پلاک‌کوبی دام ترغیب کند.
فرماندار فیروزه با بیان این که فاصله زیاد با کشتارگاه صنعتی از مشکلات دامداران فیروزه است گفت: این فاصله، قیمت گوشت را بالا می برد و اگر بتوانیم مشکل حمل و نقل را حل کنیم مانع کشتار غیر مجاز می شویم.
حکیم پور با اشاره به پایین بودن آمار کرونا در فیروزه علی رغم شیوع زیاد آن در سایر شهرستان های همجوار گفت: این مهم با همکاری خوب مردم و مسوولان محقق شد.
رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور  هم گفت: در نیمه دوم سال گذشته طرح اجرای گسترده واکسیناسیون و پوشش وسیع‌تر بیمه‌ای در دامداری‌ها با همکاری معین‌های اقتصادی در دستور کار قرار گرفت و در شهرستان فیروزه همکاری‌های خوبی در این چارچوب صورت گرفت که متاسفانه با برزو مشکل کرونا در اجرای این طرح‌ها با تاخیر مواجه شدیم.
دکتر محسن عظیمی نژاد افزود: اسفند ماه سال قبل هم برگزاری کارگاه منطقه ۹ آمایشی شامل استان‌های خراسان‌ شمالی، جنوبی و رضوی در نیشابور به دلیل بروز مشکل کرونا با تاخیر مواجه شد.
وی بیان کرد: یکی از مواردی که سلامت انسان را به خطر می‌اندازد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که باید در این حوزه واکسیناسیون دام‌ها به طور جدی مورد توجه قرار گیرد که در نتیجه آن با رونق گرفتن کارخانه‌های لبنی موجب اشتغال‌زائی و جهش در تولید می‌شود.
وی اظهار داشت: اگر بیماری بروسلوز در دام‌ها مهار شود می توانیم در تولید شیر جهش فوق‌العاده‌ای داشته‌ باشیم. مجموع شیر تولیدی شهرستان‌های نیشابور و فیروزه حدود ۷۰۰ تُن در روز است که با رفع این‌ مشکل به راحتی به ‌هزار تُن و بیشتر می‌رسد.
مرکز شهرستان ۴۲هزار نفری فیروزه در ۱۶۲ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.