استاد خطیب اصفهانی گفت: امام حسن(ع) از نظر اخلاق کریم بود از نظر بخشش مال و ثروت کریم بودند به گونه‌ای که تمام اموال خود را سه نوبت بین خود و خدا تقسیم کردند و سفره احسان امام(ع) همیشه گسترده بود و نیازمندان از خوان کرم حضرت بهره‌مند می‌شدند.

امام حسن (ع) تبلور عینی مواسات و همراهی با محرومان است

استاد حوزه علمیه گفت: امام حسن(ع) کریم هستند زیرا همه هستی خود را در راه خدا وخلق خدا و نیاز نیازمندان فدا کردند.

به مناسبت ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی(ع) با حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور، استاد حوزه علمیه و معروف به استاد خطیب اصفهانی گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

استاد خطیب اصفهانی،ضمن عرض تبریک و شادباش به مناسبت فرارسیدن خجسته میلاد نخستین شکوفه خوش بویشکفته برشاخسار شجره طیبه خاندان پیامبر اکرم(ص)، کریم آل طاها امام حسن مجتبی(ع) به همه انسانهای کرامت گستر و مسلمانان روزه دار سخن خود را با رباعی بسیار زیبا آغاز کرد:

تو آمدی، رمضان سفره ضیافت شد

شب تولد تو تازه ماه رؤیت شد

همین که در دو جهان کار تو کرامت شد

خیال من دگر از روز حشر راحت شد

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور در پاسخ به این پرسش که چرا از امام حسن به عنوان کریم اهل بیت یاد می‌شود؟ تشریح کرد: از ویژگی‌های شخصیت متعالی امام مجتبی(ع) خصلت کرامت است که  فرایند آن به اندازه‌ای وسیع است که خداوند متعال، فرشتگان الهی، پیامبران و کتابهای آسمانی صفت کرامت را به همراه دارند؛ درباره کریم از امام علی(ع) روایت است که می‌فرمایند: «الکریم اذا وعد وفا واذا اوعد عفا» کریم اگر وعده‌ای دهد به وعده خود پایبند است واگر وعده‌ای  در انجام کار بدهد می‌بخشد؛ وعد در کار خیر است و وعید در کار ناشایست بکار می‌رود.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های کریمان، ارتباط سریع با آنها است

تو مگو ما را بدان شه بار نیست / با کریمان کارها دشوار نیست

ارتباط باخدای کریم خیلی آسان است و انسان کریم هم اینگونه است.

سه کرامتی که خداوند به بندگان خود مرحمت کرد

استاد خطیب اصفهانی افزود: امام حسن مجتبی(ع) در راه با یک  مرد شامی برخورد نمودند  آن مرد هرچه توانست به حضرت اهانت کرد ولی حضرت چنان به او محبت کردند که خودش پشیمان شد و از پیروان حضرت گشت و ماه مبارک رمضان، قرآن کریم و امام کریمان سه کرامتی هستند که خدای کریم  به بندگان خود مرحمت نموده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور با اشاره به مفهوم کرامت که بخشش و سخاوت بیکران بدون هیچ چشم داشتی است اظهار کرد: سفره کرامت در این ماه خدایی گسترده شده و هدایای این ماه بی نهایت است؛ از جمله هدایای الهی نزول قرآن کریم و ولادت امام حسن مجتبی(ع) است که هر دو نماد منبع کرامت لایزال الهی هستند و خدای مهربان کریم؛ خدایی که بندگانش او را معصیت می‌کنند ولی او از گناه آنان شرمسار است

کرم بین و لطف خداوندگار/ گنه بنده کرده است و او شرمسار

این مفسر قرآن کریم  با اشاره به آیه 185 سوره بقره « شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَیٰ وَالْفُرْقَانِ گفت: در ماه رمضان قرآن نازل شده است و هدایت‌گر همه مردم است و قرآن، کریم است زیرا همه را در چتر پوشش هدایتی خود قرار می‌دهد.

امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان در پاسخ به این پرسش که امام حسن(ع) چند بار اموال و زندگی خود را به فقرا بخشیدند؟ تشریح کرد: امام حسن(ع) کریم هستند زیرا همه هستی خود را در راه خدا و خلق خدا  و نیاز نیازمندان فدا کردند و در این ماه پیشوایی قدم به عرصه هستی نهاد که سراسر وجودش کرامت، عزت و انسانیت است.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: امام حسن(ع) از نظر اخلاق کریم بود از نظر بخشش مال و ثروت کریم بودند به گونه‌ای که تمام اموال خود را  سه نوبت بین خود و خدا تقسیم کردند و سفره احسان امام(ع) همیشه گسترده بود و نیازمندان از خوان کرم حضرت بهره‌مند می‌شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور در پاسخ به این سؤال که مساجد چگونه می توانند رهرو موفقی از این الگو کرامت و انسانیت  و کمک به مستمندان و نیارمندان باشند؟ بیان کرد: یکی از پایگاه‌‎هایی که می‌تواند نماد کرامت باشد واخلاق کریمانه امام حسن(ع) را گسترش دهد مساجد است که با برنامه‌ریزی امام جماعت، هیئت امناء، شورای فرهنگی و مردم  صورت می گیرد و با تشکیل یک بنیاد مردم نهاد توجه نیازمندان را به خود جلب کنند و با هدایای مردمی بطور مستمر و همچنین با دادن وام قرض الحسنه، نیازمندان را در پوشش حمایت خود قراردهند.

استاد خطیب اصفهانی در پاسخ به این سؤال که زن و شوهر و نسل جوان  چه درسی می‌توانند از امام حسن مجتبی(ع) بگیرند؟ تشریح کرد: بهترین درسی که همه مردم به ویژه جوانان از امام کریمان می‌آموزند؛ صبر و شکیبایی در برابر سختی‌ها و ناهنجاری‌ها و عزتمندی در عین تنهایی است.

وی ادامه داد: در تاریخ زندگی امام حسن(ع) می‌خوانیم؛ امام را مجبور به آتش بس با معاویه نمودند ولی بعد از آن گفتند شما مسلمانان را ذلیل نمودید اما حضرت با حلم و بردباری مشکلات را تحمل می‌کردند.

این استاد حوزه علمیه در پاسخ به این پرسش که چگونه شیعه حقیقی امام حسن(ع) باشیم و توسل به حضرت چگونه کنیم؟ تشریح کرد: پیروان مکتب تشیع  خودرا وامدار پیشوایانی می دانند که هرکدام آیینه تمام نمای آموزه ها وگزاره های حیاتبخش قرآن کریم هستند ازجمله ی این هدایتگران نور وآگاهی امام مجتبی ع هستند که ازراه معرفت ، انسانیت وکرامت توانستند بشریت را درراستای رشد وپویایی قرار دهند وشیعیان باید قدم در راهی بگذارند که پیشوایان معصوم نهادند و از سیره فکری عقیدتی وعملی آنها درس بگیرند. از بهترین راه‌های توسل به امام کرامت یکی آشنایی با  سیره معرفتی، ایمانی، عبادی و اخلاقی است و توجه به نیازمندان واطعام به مؤمنان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور در پایان با اشاره به روایتی از امام حسن(ع) که می‌فرمایند: « من اکثر مجالسه العلماء اطلق عقال لسانه وفتق مراتق ذهنه وسرَّ ماوجد من الزیاده...» گفت: هر کس با دانشوران و فرهیختگان نشست و برخاست داشته باشد: زبانش برای بیان معارف باز می شود، بستگی‌های ذهنش گشوده می‌گردد و از افزایش آگاهی‌های خود شادمان می‌شود، برآگاهی‌های خود تسلط می‌یابد و می‌تواند آگاهی‌های خود را جهت‌ دار نماید و از آگاهی‌ها و معلوماتش بهره‌مند می‌گردد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.