۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 703709

یک ماه پس از آغاز سیر نزولی ابتلای روزانه به کرونا، این آمار به طور فزاینده و نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است.

قدس آنلاین: یک ماه پس از آغاز سیر نزولی ابتلای روزانه به کرونا، این آمار به طور فزاینده و نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است.

 از روز یازدهم فروردین که روند نزولی 3هزار و 186 نفری مبتلایان روزانه کرونا آغاز شد، منحنی مبتلایان با شیب مناسب کاهشی تا سیزدهم اردیبهشت ماه به پیش رفت، به طوری که ثبت ۸۰۲ مبتلای جدید در این روز امیدها را برای تداوم این روند افزون ساخت.

اما از چهار روز پیش این منحنی رو به بالا حرکت کرد، به طوری که دیروز به بیش از دو برابر در چهار روز افزایش یافت و رقم هزار و 680 ابتلای جدید در روز هفدهم اردیبهشت ثبت شد.

این در حالی است که در این فاصله یکماهه و به اتکای شیب نزولی ابتلا محدودیت‌ها کاهش یافت؛ سفرهای بین استانی و بین‌شهری آزاد شد، شبکه حمل و نقل درون شهری در بسیاری از شهرها آغاز به کار کرد، ساعات کار ادارات دولتی به حالت عادی بازگشت و بسیاری از کسب و کارها فعالیت خود را آغاز کردند.

متأسفانه کاهش محدودیت‌ها و شیب نزولی ابتلای روزانه، از مردم هم حساسیت‌زدایی کرد به طوری که در ذهن بسیاری از مردم اوضاع عادی جلوه کرد و فاصله‌گذاری اجتماعی و حتی استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی و شست‌وشوی مداوم دست‌ها نیز به تدریج به حاشیه رانده شد.

در این میان وام یک میلیون تومانی کرونا به یارانه‌بگیران و تصمیم‌های نسنجیده‌ای نظیر ضرورت دارا بودن سیمکارت شخصی برای وام‌گیرنده، مردم را برای دریافت سیمکارت در پیشخوان‌ها به صف کرد. از سوی دیگر اقبال مردم به بازار سرمایه و متعاقب آن آزادسازی سهام عدالت و ضرورت طی شدن روند بورسی شدن حدود ۵۰ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت موجب ازدحام مردم در پیشخوان‌ها و کارگزاری‌های بورس شد. با چنین تصمیم‌ها و واکنش‌هایی روند صعودی ابتلای  روزانه دور از انتظار نبود.

شاید دولت به خاطر شرایط خاص اقتصادی و مشکلاتی که برای کسب و کارها پدید آمد ناگزیر از کاهش تدریجی محدودیت‌ها بود اما همزمان مسئولان کشور بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی تأکید داشتند و هرگز اوضاع عادی در کشور اعلام نکردند.

اگرچه در تعارض «جان» و «نان» متولیان کشور شیوه تعادلی را برگزیدند و سعی کردند آسیب‌های اقتصادی کرونا را کاهش دهند اما متأسفانه اقدام‌های نسنجیده در این متعادل‌سازی بر مشکلات افزود؛ پس از شرط سیمکارت شخصی برای وام یک میلیون تومانی و صف‌های فشرده برای تهیه آن، تقاضای آزادسازی سهام عدالت پیش از اندیشیدن تمهیدات لازم برای نام‌نویسی غیرحضوری در سامانه سجام و دریافت کد بورسی نیز اقدام نسنجیده دیگری بود که فاصله‌گذاری اجتماعی را به حاشیه راند. در حالی که در هر دو مورد امکان پیشگیری از صف و تجمع با پیش‌بینی خدمات غیرحضوری وجود داشت .

اکنون باید از مردم خواست تا خود مراقب سلامت خویش و هموطنان باشند. هیچ رویداد، اقدام و آمار فریبنده‌ای نباید حساسیت مردم نسبت به این ویروس خطرناک و با سرعت شیوع بالا را کاهش دهد .

قطعاً مردم با مشکلات اقتصادی جدی مواجه هستند و دولت نیز برای کاهش بار این معضل باید تصمیم‌های سنجیده اتخاذ کند اما نقش مردم در حفظ سلامت جامعه و رعایت اصول بهداشتی  نقشی تعیین‌کننده و حیاتی است.

خطر کرونا جدی است اگر آن را جدی نگیریم احتمال موج دوم کرونا دور از انتظار نیست. پشیمان می‌شویم!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.