۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 703714

 بازار سرمایه که تخت گاز، مسیر سبز صعود به قله یک‌میلیونی را در پیش گرفته بود از دو روز پیش، قدم در مسیر اصلاح شاخص گذاشت و برخلاف بورس‌های جهان که اندک‌اندک سبز شده‌اند، قرمزپوش شد.

 آیا بورس در آستانه ریزش با شیب تند است؟


 

 بازار سرمایه که تخت گاز، مسیر سبز صعود به قله یک‌میلیونی را در پیش گرفته بود از دو روز پیش، قدم در مسیر اصلاح شاخص گذاشت و برخلاف بورس‌های جهان که اندک‌اندک سبز شده‌اند، قرمزپوش شد.

بورس وطنی در چهار سال گذشته، بازدهی هزار درصدی را تجربه کرد و بیشترین سود را در مقایسه با بازارهای موازی از قبیل ارز، طلا و مسکن به سهامداران رساند و در این ماه‌ها هم خلاف رفتار بورس دیگر کشورها، نه‌تنها تسلیم کرونا نشد، بلکه به مدد افزایش شدید ورود نقدینگی، رکود بازارهای موازی و نوسان‌های افزایشی، نرخ ارز به شاخص ۹۸۰هزار واحدی رسید، اما از دو روز پیش در برابر یک‌میلیونی شدن شاخص مقاومت روانی از خود نشان داد و با تشکیل صف‌فروش برای برخی سهام، در حال حاضر در نقطه۹۷۷هزار و ۹۷۹ واحد متوقف شده است.

 آیا بازار در آستانه ریزش با شیب تند است؟

کارشناسان بازار سرمایه هر چند ریزش بورس و مقاومت در برابر یک میلیونی‌شدن شاخص را محتمل می‌دانستند، اما با قرار گرفتن بازار سرمایه در مسیر اصلاح شاخص، بعضاً در خصوص تبعات تداوم  این ریزش و تکرار اعتراض‌های چهار سال پیش سهامداران نسبت به زیانشان در بازار سرمایه، مقصر دانستن مدیران بورس در این زیان‌دیدن و رانتی‌بودن آن هستند.

سیامک فرجی، تحلیلگر بازار بورس معتقد است:  قطعاً شاهد ریزش در بازار سرمایه خواهیم بود، ولی اینکه گفته می‌شود ریزش‌ها مانند چند سال پیش به صورت یکباره و کاهش سرمایه افراد به یک‌پنجم و حتی یک‌دهم شود نیست، بلکه کاهش‌ها با شیب کم بوده و احتمال رشد شاخص بیشتر از آنچه این روزها رکورد زده، بیشتر است.

 سود بلندمدت بورس از همه بازارها بیشتر است

صرف‌نظر از این نگرانی‌ها علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این باور است که سود بلندمدت بورس از همه بازارها بیشتر است. وی می‌گوید: مردم به اظهارنظرهای منفی درباره آینده بورس توجه نکنند، اما مسئولان باید به نقدهای کارشناسان و آسیب‌شناسی آینده بورس توجه کنند. اگر ۱۰۰هزار میلیارد تومان عرضه واقعی به وسیله دولت در بورس انجام شود، نوسان‌های بورس منظم می‌شود و نخستین عرضه باید به وسیله بانک‌ها انجام شود و دولت نیز ۶۰هزار میلیارد تومان از اموال بدون استفاده خود را عرضه کند.

اصلاح شاخص، مقطعی است

علی امیری هم به ورود خوب نقدینگی به بازار اشاره و اضافه می‌کند: باید از این اتفاق برای تأمین مالی صنایع بهره برد. بر این اساس لازم است تا با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب، سازوکار درستی را برای ورود سرمایه به این بازار تدارک ببینیم. ضمن اینکه به سهامداران به‌ویژه تازه‌واردان به بازار سهام توصیه می‌شود برای کنترل ریسک خود از ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با افت این بازار، ارزش سهام عدالت نیز کاهش می‌یابد و پس از اصلاح کوتاه‌مدت، شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها دوباره به روند صعودی خود ادامه خواهند داد، چرا که نقدینگی خوبی در این بازار حضور دارد و کماکان رکود سنگینی بر سایر بازارها حاکم است.

  این بازی برد- برد است اگر دولت بخواهد

تحلیلگر دیگری هم معتقد است: بازار سرمایه در مسیر درستی قرار گرفته است، گرچه لازم بود سال‌های بسیار دورتر این اتفاق مبارک رخ دهد. به گفته احسان عسکری، بازار سرمایه در آینده نقش بسیار پررنگ و تأثیرگذارتری را در اقتصاد بدون نفت بازی می‌کند و ظرفیت‌های خود را در مقابل سایر بازارهای موازی به نمایش می‌گذارد.

وی بر این عقیده است که دولت می‌تواند به کمک نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه، بازی برد- برد را با مردم در پیش بگیرد که در این راستا یکی از برنامه‌های دولت در سال جاری، واگذاری سهام شرکت‌ها در قالب ETF است که به افزایش عمق بازار سرمایه و همچنین توسعه آن کمک شایانی می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.