معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: اگر به افزایش تولید در بخش فرهنگ توجه شود هم به لحاظ اقتصادی می تواند قابلیت رقابت داشته باشد و هم اینکه می تواند تفکر و اندیشه انقلاب اسلامی را به سایر کشور های همسایه صادر کند.

توجه به فرهنگ توجه به تفکر است /  بیش از 24 میلیارد تومان سهم صادرات کتاب از خراسان رضوی

افشین تحفه گر در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین افزود: باتوجه به دغدغه ها و تاکیدات مقام معظم رهبری در چند ساله اخیر مبنی بر توجه به بحث تولید داخلی این قضیه جزو اولویتهای کشور محسوب می شود که اهمیت آن از آن جایی بیشتر می شود که رهبر انقلاب اسلامی سال قبل را به نام رونق تولید و امسال را به نام جهش تولید نامگذاری کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه یکی از مباحثی که در کشور ما همیشه مغفول مانده است بحث فرهنگ و هنر است تا جایی که تاکنون آن طور که در مرتبه این حوزه است نگاه اقتصادی درستی انجام نشده است. تا اینکه در سال های اخیر در وزارت خانه مبنای اقتصاد فرهنگ و هنر برنامه ریزی شده که می توان از آن به تاکید وزیر محترم بر ایجاد گذر های فرهنگ و هنر در استان های کشور اشاره کرد.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: خوشبختانه در این زمینه خراسان رضوی در سال گذشته هم در مرکز استان و هم در شهرستان ها اقدامات قابل توجهی انجام داده است از جمله ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر که گذر فرهنگ و هنر آسمان یکی از آن موارد است که هنرمندان خراسانی توانسته اند در یک فضای ۲۰۰۰ متر مربعی آثار تولیدی خودشان را در اختیار زائرین و مجاورین قرار دهند.

وی افزود: همین اقدامات ایجاب می کند که به این حوزه نگاه عمیق تری داشته باشیم ما در حوزه اقتصاد فرهنگ توانمندی ها و پتانسیل های خوبی داریم که می تواند برای رشد بیشتر اصحاب فرهنگ و هنر  کمک شایانی باشد.

طحفه گر اضافه کرد: در بحث صنعت چاپ که یکی از زیر مجموعه های اداره فرهنگ و ارشاد قرار دارد توانمندی های بسیار خوبی داریم. در حال حاضر هم ۴۰۰ واحد چاپی در استان داریم تا جایی که تولیدات ما یکی از بخش های اجتناب ناپذیر بخش  چاپ است و با وجود بحرانهای اقتصادی هیچ چیز نتوانسته بر سر این راه مانع ایجاد کند.

وی گفت: خوشبختانه در خراسان رضوی تنوع واحد های چاپی بسیار بوده و حضور کارشناسان توانمند در عرصه صنعت چاپ یکی از اولویت هاو مقبولیت های این حوزه است. از دو سال گذشته ما تلاش کردیم در بحث تاکیدات رهبری توانمندی های استان را در اختیار مخاطبین کشورهای همسایه قرار دهیم که این ارتباط برقرار شد.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در طی این مدت صادارت چاپی ما تسهیل پیدا کرد. ما درسال ۹۸،   بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان صادرات محصولات چاپی داشتیم و باتوجه به تسهیل روند فرایند صادرات توانستیم در سال قبل ۹ برابر گذشته افزایش صادرات داشته باشیم. در کنار محصولات چاپی فرایند صدور کتاب های چاپی در خراسان رضوی سرعت گرفت و آماری که در سال ۹۸ از صادرات کتاب به دست ما رسیده است بیش از ۲۴ میلیارد تومان بوده است. چرا که صادرات کتاب به معنای صادرات اندیشه و انقلاب به سایر کشور ها است.

وی افزود: اگر به افزایش تولید در بخش فرهنگ توجه شود هم به لحاظ اقتصادی می تواند قابلیت رقابت داشته باشد و هم اینکه می تواند تفکر و اندیشه انقلاب اسلامی را به سایر کشور های همسایه صادر کند. به نظرمن اگر در این زمینه مقدار بیشتری کار شود و دستگاه های  مرتبط با امر صادرات این قضیه را تسهیل کنند مطمئنا می توانیم فرصت های خوبی را برای این صنعت ایجاد کنیم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.