حجت الاسلام والمسلمین سهراب مظفری میانجی گفت: در پی بیماری کرونا و بیکاری عده زیادی از مردم جامعه باید دستور دین و مرام و منش بخشندگانی چون امام حسن مجتبی علیه السلام را در جامعه زنده و پیاده کنیم. بی شک مقام معظم رهبری در ماه مبارک شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان بر واژه مواسات تاکید کردند، چرا که بسیاری از افراد آبرومند جامعه با تنگنای معیشت مواجه هستند.

امام حسن(ع) بهترین الگوی علمی مواسات و همدلی با فقراست

نیمه ماه مبارک رمضان میلاد سراسر سعادت امام حسن مجتبی علیه اسلام است. امامی که در میان ائمه معصومی که همگی به بخشش و عطای بی منت مشهور هستند" کریم اهل بیت" نامیده شده است. ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای تحقق بخشش است، لذا  درشرایط تنگی های معیشتی ناشی از بیماری کرونا مقام معظم رهبری با به کار بردن کلمه مواسات مردم را به همدلی و کمک به هم فراخواندند. حجت الاسلام والمسلمین سهراب مظفری میانجی نماینده آیات عظام شبیری زنجانی وعلوی گرگانی درتهران در گفت و گو با قدس آنلاین به تبیین مواسات با اشاره به گوشه هایی از بخشندگی امام حسن مجتبی علیه السلام پرداخته است.

در تاریخ اسلام بر این موضوع تاکید شده است که امام حسن مجتبی به نام کریم اهل بیت خوانده شده است این لقب از چه رو به ایشان داده شده است؟

 رسول گرامی اسلام (ص) در روایتی درخصوص بخشش فرمودند: سخاوت از ایمان است و سخاوت و حسن خلق از صفات ارزنده ای است که خدا آنها را زنده و پایدار نگه می دارد. اهل بیت علیهم السلام آراسته به صفات سخاوت وحسن خلق بوده اند، اما امام حسن مجتبی علیه السلام چرا دربین همه ائمه با سخاوت و با فضیات لقب " کریم اهل بیت " گرفته است به دلیل بخشش در حد اعلاست، بدون این که از کسانی که به آن ها چیزی می بخشید توقع یا انتظاری داشته باشد. امام حسن مجتبی (ع) از این رو کریم اهل بیت علیهم السلام نامیده شدند چرا که آنچه به دیگران می بخشیدند تنها برای رضای خدا بود، از این رو صفت سخاوت زیبنده وجود مبارک ایشان است.

تفاوت بذل و بخشش امام حسن مجتبی علیه السلام با سایربخشش ها مثلا ریخت و پاش های حکمرانان چیست؟

امام حسن علیه السلام الگوی بی نظیر بخشش است چرا که در راه خدا بخشید و از هیچ انسانی درخواست پاداشی در ازای بخشش و سخاوت خود نداشت. تاریخ گواه ریخت و پاش ها و بخشش هایی است که در دربار معاویه از سوی معاویه به برخی صورت می گرفت، اما تفاوت بین بخشش امام حسن مجتبی علیه السلام و بذل و بخشش معاویه بسیار است چرا که امام برای رضای خدا بخشش می کرد ومعاویه برای استواری مقام و حکومت خود! بسیاری از بذل و بخشش هایی که تاریخ در بین پادشاهان و حکمرانان تصدیق کرده از روی خیر خواهی و نوع دوستی نبوده بلکه در راستای شهرت طلبی یا مقام پرستی بذل و بخششهایی داشتند تا بر انسان ها مسلط شوند. امام حسن علیه السلام در بین خاندان سخی خود آنقدر اهل بخشش بی ریا بود که حتی گوی سبقت از خوبان و خیرین بنی هاشم را ربوده بود.

تاریخ از بخشندگی امام حسن مجتبی (ع) چه روایت هایی تایید شده ای نقل کرده است؟

در تاریخ آمده است امام حسن مجتبی علیه السلام در طول عمر با برکت خود دو بار آنچه داشت در راه خدا بخشید و سه بار دار و ندارش را به دو نیم تقسیم کرد،نیمی در راه خدا و نیمی را به مستمندان کمک کرد. بی شک بخشندگی امام حسن مجتبی علیه السلام برای همه مسلمانان و آزادگان جهان الگوی بی نظیری است که باید به عنوان چراغ راه زندگی برای خیر دنیا و آخرت بهره مند شد.

مقام معظم رهبری در شرایط کرونایی جامعه بر مواسات و همدلی بیشتر با محرومان به همه مردم تاکید کردند،آیا امام حسن مجتبی علیه السلام می تواند الگوی عملی برای درس گرفتن ما و آشنایی با واژه مواسات باشد؟

ماه مبارک رمضان که میلاد فرخنده امام حسن علیه السلام در آن رقم خورده است بهترین زمان برای نمایش مواسات در جامعه، عمل به دستور دین، الگوگیری از زندگی وبخشندگی امام حسن علیه السلام و تبعیت از رهنمود مقام معظم رهبری درباره همایش مواسات در جامعه بخصوص در ماه مبارک رمضان است. امروز در پی بیماری کرونا و بیکاری عده زیادی از مردم جامعه باید دستور دین و مرام و منش بخشندگانی چون امام حسن مجتبی علیه السلام را در جامعه زنده و پیاده کنیم. بی شک مقام معظم رهبری در ماه مبارک شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان بر واژه مواسات تاکید کردند، چرا که بسیاری از افراد آبرومند جامعه با تنگنای معیشت مواجه هستند.

همراهی مردم در همایش مواسات در ماه مبارک رمضان نوید خوبی برای تداوم بخشش و کمک به محرومان جامعه در ماه های بعد از ماه مبارک رمضان است. مردم مومن و آزاده ایران اسلامی نشان دادند که همیشه برای گره گشایی از کار یکدیگر آماده اند و برای کمک به یکدیگر با پشتوانه دستورات دینی، الگوهای عملی چون امام حسن مجتبی علیه السلام و عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری مواسات وهمراهی و همدلی را به بهترین شکل ممکن در جامعه به نمایش می گذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.