زلزله ۵ و یک دهم ریشتری بامداد جمعه تهران و شهرهای اطراف آن را لرزاند.

تهران لرزید/ اعلام آماده باش به حوزه سلامت و شهرداری/ درهای ورزشگاه ها به روی مردم باز شد

قدس آنلاین: تهران بر اثر زمین لرزه در ساعت ۴۸ دقیقه و ۲۱ ثانیه بامداد جمعه ۱۹ اردیبهشت، لرزید.

این زلزله علاوه بر تمامی مناطق شهری پایتخت در شهرهای اطراف تهران نیز احساس شد.گزارش ها حاکی است شهرهای شمال کشور، کرج و قم نیز براثر این زمین لرزه لرزیده اند.  مرکز زلزله شهر دماوند و در عمق ۷ کیلومتری بوده است.

کانون زلزله در ۶ کیلومتری دماوند، ۱۳ کیلومتری رودهن و ۱۶ کیلومتری بومهن بوده است و نزدیکترین مراکز استان به آن تهران در ۵۸ کیلومتری و کرج در ۹۶ کیلومتری مرکز زلزله بوده اند.

به دنبال این حادثه بسیاری از مردم در مناطق مختلف پایتخت و شهرهای مجاور از خانه های خود خارج شده اند و ترافیک در ساعات ابتدایی روز جمعه به شکل ناگهانی افزایش یافته است.

گزارش های رسیده حاکی است تیم های ارزیاب برای بررسی وضعیت روستاهای منطقه اعزام شده اند و گزارش فوت یک نفر و مصدومیت ۶ نفر در هنگام فرار پس از زلزله در گیلاوند رسیده است. در تهران نیز ۵ نفر و در کرج هم ۲ نفر مصدوم شده اند. همچنین به گفته مدیر مرکز کنترل عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر زلزله باعث ریزش کوه در جاده هراز شده است.

 مدیرکل راهداری استان تهران نیز از ریزش کوه در محور شمیرانات خبر داد و گفت: یک لاین این محور مسدود شد.

پس لرزه شدید

در همین حال در ساعت ۲:۲۰ بامداد پس لرزه  به بزرگی ۳/۹ ریشتر دماوند را لرزاند که این زلزله در تهران نیز مجدداً حس شد. رئیس مرکز زلزله نگاری با اشاره به اینکه گسل مشا از گسلهای بزرگ کشور است که زلزله‌هایی بزرگی را رقم زده است، گفت: روندی که می بینیم خوشبختانه پس لرزه‌های زیادی رخ داده است.روند کاهشی پس لرزه‌ها امیدوار کننده است اما واقعا زلزله قابل پیش‌بینی نیست. همچنین زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۵ ریشتر در ساعت ۲:۵۹ دماوند را بار دیگر لرزاند.

آماده باش صددرصدی

وزیر بهداشت از آماده باش ۱۰۰ درصدی اورژانس و هلال احمر به دنبال زلزله تهران خبر داد.

دکتر سعید نمکی در صفحه توئیترش نوشت: "‏با مسئولان اورژانس کشور و هلال احمر و مدیران ذی‌ربط در بخش‌های درمانی تماس داشتم، خوشبختانه تمام مراکز با صددرصد ظرفیت در آماده‌باش کامل قرار دارند و مثل همیشه در کنار مردم، آماده خدمت‌رسانی هستند. برای همه هموطنان عزیزم آرزوی سلامتی دارم."

در همین حال مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: مرکز مدیریت بحران وزارت بهداشت در حالت آماده باش است و تمامی پایگاه های اورژانس نیز در حالت آماده باش قرار گرفته اند.سخنگوی اورژانس به خبرگزاری مهر گفت: در جنوب مازندران و شرق استان تهران که دماوند و فیروز کوه می‌شود مشکلی گزارش نشده است اما این حالت در شهرهای بزرگ است و هنوز از روستاها اطلاعاتی نداریم. به گفته وی حوزه سلامت در آماده باش کامل است. 

سخنگوی آتش نشانی تهران نیز تأکید کرد تاکنون حادثه ای به مراکز این سازمان گزارش نشده است.

مدیرکل روابط عمومی هلال احمر هم اعلام کرد: تا ۱۲ ساعت آینده وضعیت نارنجی یا آماده باش برای استان تهران و وضعیت زرد برای استان های اطراف تهران در ⁧هلال احمر⁩ برقرار است.

دستور وزیر کشور

به دنبال وقوع زلزله در استان تهران وزیر کشور در دستوری به استاندار تهران و رئیس سازمان مدیریت بحران از آنها خواست با سرعت نسبت به ارسال تیمهای مجهز امدادی به منطقه اقدام نمایند.

عبدالرضا رحمانی فضلی در این دستور خواستار امدادرسانی سریع و بهینه به آسیب دیدگاه احتمالی، با رعایت کامل  پروتکل های بهداشتی و مراقبتی درباره بیماری ویروس کرونا در منطقه دماوند تهران شد. وی همچنین ارزیابی از خسارات و اقدام به موقع جهت حل مسکلات مردم را از موارد ضروری در امدادرسانی مورد تاکید قرار داد.

همچنین به دستور مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان برای اسکان مردم دربهای استادیوم آزادی، تختی ، کشوری شیرودی و انقلاب برای استقرار مردم باز شد.

بنا بر این گزارش وزیر ورزش و جوانان دستور داد تمامی اماکن روباز ورزشی استان تهران آماده پذیرایی از مردم در صورت تمایل باشند.

شهردار تهران نیز  در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که تمام شهرداران مناطق و معاونان شهرداری مناطق در حالت آماده باش قرار گرفته اند.

پیروز حناچی نوشت: با توجه به زمین لرزه احساس شده طی ساعت گذشته کلیه معاونان و شهرداران مناطق و مسئولان در شهرداری تهران در حالت آماده باش قرار گرفته اند. شهروندان تهرانی ضمن حفظ آرامش خود تنها از مراجع رسمی کسب اطلاع کنند.

آماده باش ارتش

سخنگوی ارتش ضمن ابراز امیدواری برای در امان ماندن هم‌وطنان از هر نوع خسارت زلزله تهران، تاکید کرد: یگان‌های ارتش در تهران و استان‌های همجوار، آماده کمک‌رسانی هستند.

امیر سرتیپ شاهین تقی‌خانی سخنگوی ارتش، درباره زمین‌لرزه ۵.۱ ریشتری بامداد جمعه تهران گفت: امیدواریم هیچ خسارت جانی برای مردم شریف‌مان ایجاد نشده باشد.

سخنگوی ارتش تصریح کرد: یگان‌های ارتش در تهران و استان‌های همجوار، آماده کمک‌رسانی هستند و در صورت لزوم و نیاز، همانند همیشه در خدمت مردم خواهند بود.

مهرآباد عملیاتی است

راهبر فرودگاه بین المللی مهرآباد گفت: فرودگاه مهرآباد از زلزله تهران آسیب ندیده و عملیاتی است.

ابراهیم مرادی گفت:در پی زلزله شدید در شهر تهران که خوشبختانه خسارت جانی و مالی در پی نداشته است، سطوح پروازی فرودگاه باز و عملیاتی است و سامانه های کمک ناوبری این فرودگاه آسیبی وارد نشده و فرودگاه جهت انجام پروازهای امدادی و برنامه ای کاملا" عملیاتی است.

وی ادامه داد: نیروهای سخت کوش فرودگاه در تمامی بخش ها در حالت اماده باش قرار گرفتند.

شایان ذکر است در حال حاضر مهراباد هیچ پرواز خروجی نداشته و پذیرای دو پرواز ورودی طی یکساعت آتی خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.