کرمان- اگرچه امسال به لطف الهی شاهد بارش‌های قابل‌توجهی در تمامی استان‌ها بودیم و تالاب جازموریان پس از سال‌ها خشکیدگی به زندگی بازگشت اما توفان‌های شن به دلیل وسعت کانون‌های بحرانی زندگی مردم جنوب این استان را مختل کرده است.

حیات مردم جنوب کرمان با اعتبارات بیابان‌زدایی گره‌خورده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: خشک‌سالی‌های چندساله اخیر و از بین رفتن پوشش گیاهی موجب تشدید بروز پدیده ریز گردها در شرق استان کرمان بخصوص شهرستان ریگان شده چنانچه ریز گردها و توفان شن ۱۶ روستای ریگان را خالی از سکنه و ۵۰ روستای دیگر این شهرستان را در محاصره شن‌های روان قرار داده است.

خشک‌سالی‌های پیاپی و از بین رفتن پوشش گیاهی زمین باوجود توفان شدید و بادهای موسمی و ۱۲۰ روزه در شرق استان کرمان موجب حرکت شن‌های روان و بروز پدیده ریز گردها در ریگان به‌عنوان کانون بحران فرسایش بادی استان کرمان شده است.

متأسفانه بیش از چهار میلیون هکتار کانون بحران فرسایش بادی در استان کرمان وجود دارد که بیشترین آن‌ها در شرق این استان قرار دارد.

جاده ترانزیت ریگان - ایرانشهر - چابهار - ریگان - بم از محورهای اصلی استان کرمان است ا که بیش از ۱۹۰ هزار هکتار کانون بحرانی در حاشیه این محور وجود دارد و همه‌ساله به دلیل توفان‌های شن در طول سال چندین بار مسدود می‌شود.

حیات مردم درخطر است

در همین رابطه فرماندار ریگان می گوید: متاسفانه  هزاران اصله نخل خرما که نقش حیاتی در اقتصاد و معیشت ساکنان این شهرستان دارند در زیر شن‌های روان دفن شده و خشکیده‌اند لذا اقدامات پیشگیرانه مانند مالچ پاشی ضرورت دارد.

امین باقری با اشاره به اینکه عملیات مالچ پاشی یکی از مراحل موقت امر بیابان‌زدایی است یادآور می‌شود: پاشیدن مالچ تأثیر بسزایی در راستای تثبیت و مهار شن‌های روان در این شهرستان دارد و پوشش گیاهی منطقه را تقویت می‌کند.

وی می‌افزاید: دو سال  قبل پس از وقفه‌ای طولانی عملیات مالچ پاشی در شهرستان ریگان از سر گرفته شد که موجب شد تعدادی از روستاهای این شهرستان از هجوم شن‌های روان در امان بمانند، اما با تعطیلی مالچ پاشی شن‌های روان به صدها روستای شهرستان ریگان هجوم آوردند که این امر بر مشکلات اهالی کویرنشین ریگان افزوده است.

وی عنوان می کند: عملیات مالچ پاشی در ریگان در سال‌های ۹۶ و ۹۷ در پنج هزار هکتار از کانون‌های بحران فرسایش بادی ریگان با موفقیت انجام گرفت اما در سال گذشته این طرح به دلایلی تعطیل شد که اجرای آن برای نجات منطقه از حرکت شن و تثبیت پوشش گیاهی منطقه نیاز به تداوم دارد.

۱۵۰ روستا در محاصره شن‌های روان

وی بابیان اینکه ریگان دومین نقطه کانون بحران فرسایش بادی در کشور است ادامه می‌دهد: گردوغبار و توفان‌های شدید شن بیش از ۱۵۰ روستا را در شهرستان ریگان در محاصره شن‌های روان قرار داده است.

با تعطیلی مالچ پاشی شن‌های روان به صدها روستای شهرستان ریگان هجوم آوردند باقری با اشاره به اجرای طرح  ایجاد اشتغال‌های خانگی در منطقه گفت: با توجه به وضعیت بحرانی ریگان، اجرای سه طرح بزرگ بین‌المللی، کشوری و استانی در زمینه مهار گردوغبار و شن‌های روان در شهرستان ریگان در حال اجراست که در تعدادی از روستاها با موفقیت همراه بوده است.

فرماندار ریگان تأکید می‌کند: تنها مالچ پاشی و نهال‌کاری می‌تواند از هجوم شن‌های روان به شرق استان کرمان جلوگیری کند و از مهاجرت مردم روستایی در این منطقه جلوگیری کند.

عملیات مالچ پاشی از سر گرفته شد

در همین رابطه معاون امور عمرانی استانداری کرمان بابیان اینکه عملیات مالچ پاشی پس از ۱۳ سال وقفه از سال ۹۶ از سر گرفته شد بیان کرد: متأسفانه این اقدامات در سال گذشته سهمیه مالچ استان کاهش پیدا کرد و به همین دلیل مجبور به توقف ادامه کار شدیم.

سید مصطفی آیت‌اللهی موسوی افزود: اما در سال جاری با اختصاص بودجه مالچ پاشی در سطح ۴۵۰ هکتار از اراضی این شهرستان آغازشده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۹۹ حدود ۸۵۰ هکتار در شهرستان ریگان مالچ پاشی شود.

وی بیان کرد: برای کاهش اثرات مخرب شن‌ها روان و بروز گردوغبار در منطقه طرح نهال‌کاری در شهرستان‌های شرقی استان کرمان ازجمله ریگان و فهرج در دست انجام است.

معاون امور عمرانی استانداری کرمان ادامه داد: ساخت بندهای خاکی برای جلوگیری از توفان شن در منطقه نیز در دست اقدام است که در بحث ریز گردها اثرات مثبتی به همراه دارد.

وی بابیان اینکه بروز گردوغبار و توفان در این شهرستان مشکلاتی را برای ساکنان به وجود می‌آورد تأکید کرد: از محل اعتبارات کاهش آلایندگی چندین دستگاه پایش و اندازه‌گیری گردوغبار به‌زودی خریداری می‌شود و در آینده در مناطق بحرانی استان کرمان نصب خواهد شد.

وی افزود: به‌طور مثال در بخش گنبکی شهرستان ریگان که درگذشته مورد هجوم شن‌های روان قرار می‌گرفت اکنون با احیای پوشش گیاهی و کاشت جنگل دست‌کشت در بالادست این منطقه، امروزه بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات مرکبات و نخیلات از این بخش برداشت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.