زنجان- فعالیت ۵۲ واحد تولید شمش روی و هم‌چنین ۱۰ واحد تولید سرب در استان زنجان موجب شده تا کوهی از پسماندهای فلز «روی» در هفت کیلومتری این شهر بر روی‌هم انباشته شود که بنا بر آمار رسمی در حال حاضر این حجم پسماند به وزن هشت میلیون تن رسیده است.

تکلیف پسماندهای روی در زنجان مشخص شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: باوجوداینکه بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست اعتقاددارند انباشت این حجم پسماند بسیار خطرناک و برای محیط‌زیست به‌ویژه سلامت انسان‌ها تهدیدکننده است اما در طی سال‌های گذشته هیچ مسئولی در این استان نتوانسته این مشکل را حل کند و تمامی اقدامات در حد نامه‌نگاری و بایدوشاید بوده است.

دولت مسئولیت را بر عهده گرفت

در همین رابطه رئیس‌کل دادگستری استان زنجان بابیان اینکه با پیگیری‌های فراوان، هشت میلیون باطله کیک روی که ۱۰ سال بلاتکلیف مانده بود بارأی دستگاه قضا در اختیار دولت قرار گرفت تا یک هزار میلیارد تومان ارزش ریالی آن به نفع مردم استان زنجان هزینه شود.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی افزود: عملیات سیمانی‌اشی و ایجاد دیواره‌های بتنی محل انبار کیک روی برای رفع مشکلات محیط زیستی این مواد در شش هکتار از این محل انجام‌شده و ادامه دارد.

وی تصریح کرد: دستگاه قضایی استان زنجان در راستای اجرای سیاست‌های قوه قضاییه به‌ویژه پیگیری مصوبات سفر رئیس قوه قضاییه به این استان از همان روز اول، اقدامات لازم برای به ثمر نشستن مصوبات را به کاربست که تاکنون بیشتر مصوبات اجرایی شده است.

بخشی از درآمد حاصل از فروش پسماند روی نیز برای پروژه‌های مهم، تأثیرگذار و ماندگار استان زنجان هزینه می‌شودصادقی نیارکی اظهار داشت: انبار پسماندهای روی، نخستین مسئله‌ای بود که مردم زنجان را به لحاظ زیست‌محیطی رنج می‌داد و مطالبه عمومی بود.

وی، حقوق عامه را یکی از برنامه‌های تحولی رئیس قوه قضائیه خواند و خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی استان به تبعیت از این سیاست، احقاق حقوق عمومی مردم را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان گفت: مشکل پسماند روی به‌عنوان مطالبه در سفر رئیس قوه قضائیه به این استان، طرح موضوع شد تا تعیین تکلیف شود.

صادقی نیارکی تصریح کرد: با تعیین تکلیف پسماند روی، مشکلات موجود در حوزه‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی که ارتباط مستقیم با سلامت مردم‌دارند به‌زودی رفع می‌شود.

درآمد حاصل از پسماند روی به نفع مردم زنجان هزینه می‌شود

استاندار زنجان گفت: درآمد حاصل از ساماندهی و تعیین تکلیف پسماند روی برای جبران آسیب‌های جسمی و روحی واردشده به مردم این استان در پی فعالیت صنعت روی، هزینه می‌شود.

فتح‌الله حقیقی افزود: بخشی از درآمدها نیز صَرف بهبود وضعیت محیط‌زیست، فاضلاب شهری، بهداشت و درمان، جوانان و آموزش خواهد شد.

وی اظهار داشت: بخشی از درآمد حاصل از فروش پسماند روی نیز برای پروژه‌های مهم، تأثیرگذار و ماندگار استان زنجان هزینه می‌شود.

حقیقی تصریح کرد: امروز بزرگ‌ترین رسالت ما در تعیین تکلیف پسماندِ روی، فراهم کردن امکان انتقال پسماند به محل جدید است اما برای تحقق این کار، قول‌هایی که به مردم روستاهای اطراف محل انبار داده‌شده باید عملیاتی و نیازها و خواسته‌های روستائیان معترض تأمین شود.

استاندار زنجان ادامه داد: تأمین خواسته روستاهای اطراف محل انتقال پسماند باید در اولویت باشد تا روند انتقال پسماند به‌راحتی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.