شهرکرد- بارش‌های بهار امسال در استان چهارمحال و بختیاری احتمالاً این تصور را در میان عموم مردم ایجاد کرده است که هیچ مشکل آبی وجود نخواهد داشت و احتمالاً تمام سفره‌های زیرزمینی از رحمت الهی تغذیه‌شده است اما وقتی پای صحبت کارشناسان می‌نشینیم سخنان آن‌ها خط بطلان بر روی باورهای ما می‌کشد.

بام ایران تشنه مدیریت آب


قدس آنلاین-گروه استان ها: بسیاری از کارشناسان حوزه هواشناسی معتقدند که بارندگی‌های بهار امسال جبران‌کننده کمبود فراوان میزان سفره زیرزمینی دشت شهرکرد نیست و احیای این دشت نیاز به سال‌ها بارندگی و نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی دارد.

اگرچه بر اساس استانداردهای جهانی میزان فرونشست تا چهار میلی‌متر قابل‌قبول و منطقی است اما بر اساس آمارهای موجود متأسفانه دشت شهرکرد حداقل ۵۶۰ میلی‌متر (۵۶ سانتیمتر) یعنی ۱۴۰ برابر استاندارد جهانی فرونشست دارد.

چهارمحال و بختیاری باوجود مساحت کمی که دارد، نقش مهمی در تولید آب شیرین کشور ایفا می‌کند و سرچشمه دو رودخانه کارون و زاینده‌رود و سرچشمه بخشی از رودخانه دز در این استان است اما واقعیت این است که دشت‌های چهارمحال و بختیاری این سال‌ها با خود پسوندی را به نام «دشت‌های ممنوعه» یدک می‌کشند، که زیبنده نام یکی از برف گیرترین مناطق ایران در سال‌های دور نیست.

کاهش بارندگی‌ها

سرپرست هواشناسی چهارمحال و بختیاری در همین راستا میزان بارندگی سال زراعی جاری در این استان را نسبت به میانگین سال زراعی گذشته با ۴۰ درصد کاهش عنوان می‌کند.

مهران چراغ پور بابیان اینکه کمبود بارش‌ها در این استان هنوز جبران نشده است و مشکلات کمبود آب در سطح استان وجود دارد می‌افزاید: بارندگی‌ها در استان چهارمحال و بختیاری نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است و مشکلات خشک‌سالی و کم‌آبی همچنان در این استان ادامه دارد.

وی عنوان  می کند: میزان بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری نسبت به میانگین بلندمدت دوره مشابه نیز ۱۱ درصد کاهش دارد.

وی بابیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری نسبت به میانگین بلندمدت کمبود بارش دارد و بارش‌های سال زراعی جاری جبران‌کننده کمبود بارش‌ها نبوده است اذعان می‌کند: توجه به نوع مصرف و منابع آبی در استان بسیار حائز اهمیت است.

انتقال آب از چهارمحال

باوجوداینکه بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان عنوان می‌شود چهارمحال خود با کمبود آب روبروست اما به‌واسطه اجرای طرح بهشت‌آباد قرار است برای انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی ایران اقدام شده  و سالانه حدود یک میلیارد مترمکعب منتقل شود.

طرح بهشت‌آباد به علت مخالفت نمایندگان و افکار عمومی تحریک‌شده مردم استان‌ها ی خوزستان و جهار محال و بختیاری در سال‌های پیش ناکام ماند و حتی تا استیضاح مجید نامجو  وزیر پیشین نیرو پیش رفت.

این طرح با کارشناسی در شورای عالی آب تصویب شد و وزارت نیرو اعلام کرد: در هفته دولت در سال ۱۳۹۰ طرح بهشت آباد کلنگ زنی می‌شود.

 این طرح در شرایطی تصویب شد که سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سال ۱۳۸۶ و مرکز پژوهش های مجلس در سال ۱۳۸۷ در گزارشی به شماره ۸۹۳۵ و سازمان مدیریت منابع آب ایران به‌عنوان متولی آب کشور،بررسی‌شده و پس از رفع اشکالات و تکمیل طرح ، آن را تأیید کردند.

هدف اصلی از اجرای این طرح، جلوگیری از سیل در خوزستان و تأمین آب شرب در فلات مرکزی است. با اجرای طرح بهشت‌آباد، آب شرب یزد و کرمان تا ۲۰ سال آینده تأمین می‌شود و از سیل در بسیاری از مناطق استان خوزستان جلوگیری می‌شود.

مخالفان طرح

مخالفان این طرح می‌گویند: این طرح بدون مطالعه همه‌جانبه تصویب‌شده و فقط به منافع آن برای استان‌های یزد و کرمان توجه شده و به مصارف حوزه‌های پایین‌دست توجهی نشده است.

 تونل بهشت‌آباد یکی از پروژه‌‏هایی است  که با اعتراض بسیاری از مسئولان استان چهارمحال و بختیاری، فعالان زیست‌محیطی و  مردم همراه بوده است.

بسیاری از کارشناسان در این رابطه معتقدند انتقال آب بهشت‌آباد از طریق تونل ۶۵ کیلومتری در عمق ۳۵۰ متری زمین که بیش از ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت استان چهارمحال و بختیاری در آن قرار دارند را دچار کاهش شدید منابع آب زیرزمینی خواهد کرد  و چشمه‌های دشت‌های شلمزار و شهرکرد را خواهد خشکاند .

کارشناسان بر این باورند که روش انتقال آب در این طرح کاملاً اشتباه است و باوجود گنبدهای نمکی در منطقه قطعاً آب پشت سد بهشت‌آباد شور می‌شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.