رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قوچان با اشاره به افزایش اشتغال در سال گذشته این شهرستان براساس سامانه سازمان تأمین اجتماعی، گفت: سال ۹۷ تعداد بیمه‌شدگان اصلی ۱۷ هزار و ۶۵۱ نفر اعلام‌شده و در سال گذشته با افزایش قریب به ۴ درصدی این رقم به ۱۸ هزار و ۱۴۰ نفر رسیده است.

افزایش بیش از ۴ درصدی اشتغال در قوچان / اقبال و تعصبی نسبت به سرمایه‌گذاری بومی وجود ندارد

به گزارش قدس آنلاین، حسین ولایتی  با اشاره به آخرین وضعیت اشتغال  شهرستان قوچان ، اظهار کرد: افزایش در حوزه اشتغال این شهرستان رخ‌داده و این آمار به‌صورت رسمی و بر اساس خروجی سامانه سازمان تأمین اجتماعی است به‌طوری‌که در سال ۹۷ تعداد بیمه‌شدگان اصلی ۱۷ هزار و ۶۵۱ نفر  اعلام‌شده و در سال گذشته با افزایش قریب به ۴ درصدی این رقم به ۱۸ هزار و ۱۴۰ نفر رسیده است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قوچان با یادآوری این موضوع که این افزایش آمار با وجود مشکلات بیمه‌ای، مسائل اقتصادی و تحریمی در شهرستان رخ‌داده است، افزود: مشهودترین وضعیت به‌کارگیری نیرو و ایجاد اشتغال نیز مربوط به کارخانه آساک دوچرخ و کاشی طوس است که در سال قبل به ترتیب حدود ۱۱۵ و ۱۲۷ نفر را به‌کارگیری کردند.

وی یادآور شد: در سرشماری سال ۹۵ دومین نرخ بیکاری در خراسان رضوی به قوچان اختصاص داشت، اما پس ‌از آن و در حال حاضر با توجه به تسهیلات و راه‌اندازی واحدهای تولیدی، اعتبارات مشاغل خانگی و اشتغال‌زایی، وضعیت بهتری برای شهرستان به وجود آمده و تغییرات محسوسی در صورت سرشماری جدید دیده می‌شود.

ولایتی بابیان اینکه در سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار مشاغل خانگی به ۱۲ طرح با اولویت پشتیبان در قوچان پرداخت ‌شده است، بیان کرد: در حوزه اشتغال پایدار روستایی و عشایری هم از یک هزار و ۲۹۸ طرح معرفی ‌شده به بانک، ۴۹۵ طرح موفق به دریافت تسهیلات به میزان ۲۹ میلیارد و ۴۵۶ میلیون تومان شده‌اند.

وی ادامه داد: طرح‌های حوزه اشتغال پایدار روستایی و عشایری بیشتر درزمینه دامداری، کشاورزی، باغداری، زنبورداری و صنایع تبدیلی بوده و توانسته است برای یک هزار و ۱۰۰ نفر ایجاد اشتغال کند که رتبه قوچان در خراسان رضوی در حوزه اشتغال، اول باشد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قوچان با اشاره به این موضوع که در حوزه شکایت کارگری و کارفرمایی اولویت بر این بوده قبل از ارائه دادخواست به‌صورت رسمی بین طرفین تفاهم و سازش ایجاد شود، گفت: در سال گذشته ۱۶۶ رأی در هیأت تشخیص و ۴۸ رأی در هیأت حل اختلاف صادر شد که به‌صورت میانگین ۶۰ درصد آن‌ها سازشی بوده است.

کاهش ۱۲ درصدی مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در قوچان

وی تصریح کرد: سال ۹۷ تعداد افراد مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در قوچان ۴۰۰ نفر بوده که در سال گذشته این میزان به ۳۵۵ نفر رسیده و این کاهش ۱۲ درصدی به دلیل راه‌اندازی و فعالیت مجدد برخی از واحدهای تولیدی همچون آساک دوچرخ و کاشی طوس است.

ولایتی بابیان اینکه قوچان درجه دوم نزدیکی به مشهد قرار داشته و سرریز مجوزهای سرمایه‌گذاری تولیدی و صنعتی مشهد ابتدا به فریمان و چناران می‌رود و بعد به شهرهای دیگر منتقل می‌شود، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها شاید فرار سرمایه‌گذاری باشد، مسؤولان در حوزه‌های اجرایی و قضایی تمام تلاش برای جذب را می‌کنند، اما سرمایه‌گذار تمایلی برای حضور نشان نمی‌دهد و اینجا یک حلقه مفقوده وجود دارد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قوچان تأکید کرد: متأسفانه اقبال سرمایه‌گذاری در شهرستان هم کم بوده و حتی سرمایه‌گذار بومی نیز علاقه‌ای در این زمینه ندارد که این مشکل شاید ابتدا به بروکراسی اداری و سپس نبود اقبال و تعصب نسبت به این مسئله وجود داشته باشد و باید حتماً مسائل مربوطه واکاوی شود.

وی با اشاره به فعالیت ۱۳۶ تعاونی در قوچان با ۲۷۸ هزار و ۴۸۹ عضو، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین تعاونی‌ها که امید است با برنامه‌ریزی و رایزنی‌ها تحولی ایجاد کند، شرکت تعاونی توسعه و عمران این شهرستان است که می‌تواند در تمامی پروژه‌ها و مناقصه‌ها بدون تشریفات حضور پیدا کند.

ولایتی بابیان اینکه روند ثبت این تعاونی حدود ۱۳ ماه طول کشیده و یک‌بار انتخابات مجمع عمومی آن باطل و یک‌بار نیز مدیرعامل آن استعفا داده است، افزود: در حال حاضر مدیرعامل جدید انتخاب‌شده و چندین طرح و برنامه برای سال جدید در این تعاونی دیده‌شده است که سهام‌داران نیز ازاین‌پس با مراجعه به هیأت مدیره می‌توانند سرمایه خود را افزایش داده یا پول خود را بگیرند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.