۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱
کد خبر: 703830

سفیر ایران در مسکو گفت که خروج یکجانبه آمریکا از برخی توافقات بین المللی موجب افزایش نگرانی و سوءظن همپیمانان آمریکا نسبت به نیات واقعی این کشور شده است.

چرایی عدم اعتماد به آمریکا از زبان کاظم جلالی

به گزارش قدس آنلاین، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در رشته توئیتی به زبان روسی پس از گذشت ۲ سال از خروج آمریکا از برجام، دلایل عدم اعتماد ایران به آمریکا را تشریح کرد.

وی افزود:آمریکا مصوبه شورای امنیت را که حاصل اجماع جامعه جهانی و پیروزی دیپلماسی و چندجانبه گرایی است، نادیده گرفت و از توافق برجام خارج شد و تحریم های غیرقانونی را علیه ایران وضع کرد.

سفیر ایران گفت: به نظر می رسد استفاده از تحریم به ابزار سیاست خارجی ایالات متحده تبدیل شده که علیه برخی کشورهای مستقل وضع شده است.

وی افزود: آمریکا حتی به درخواست های همپیمانان اروپایی خود برای پایبندی به برجام توجه نکرده و برای اولین بار اعضای جامعه جهانی را به نقض توافقنامه بین المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت فرا می خواند.

وی بیان کرد: از سوی دیگر، خروج یکجانبه آمریکا از برخی از  پیمان ها و قراردادهای بین المللی از جمله ترانس- پاسفیک (TPP)، معاهده اقلیمی پاریس، نفتا (NAFTA) و ... موجب افزایش نگرانی و سوء ظن همپیمانانش نسبت به نیات واقعی این کشور شده است.

سفیر ایران در مسکو عنوان کرد: در دومین سالگرد خروج آمریکا از برجام شاهد تشدید تنش ناشی از عدم پایبندی این کشور به قوانین بین المللی هستیم.

جلالی اضافه کرد: دفاع از توافقات بین المللی به نفع همه‌ کشورها است و سکوت و بی تفاوتی، دامن همه را خواهد گرفت. هیچ کشوری از تبعات یکجانبه گرایی و نقض تعهدات بین المللی مصون نخواهد بود.

وی در پایان عنوان کرد: جهانیان خود قضاوت کنند.

به گزارش فارس، ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که پیش از این چندین بار ضمن انتقاد از برجام از تصمیم خود برای خروج از این توافق خبر داده بود، این تصمیم را عملی و رسما خروج آمریکا از این توافق را اعلام و پس از آن در بازه‌های زمانی تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.