هفته گذشته مکتب هنر رضوان در قالب برنامه‌ای زنده در فضای‌مجازی با عنوان «کتابت وحی» اقدام به برگزاری آنلاین خوشنویسی کرد. هر شب یک هنرمند برجسته خوشنویسی ایران و خراسان به اجرای زنده خوشنویسی می‌پرداخت و گزیده‌ای از آیات قرآن کریم را با سبک خود در هنر خوشنویسی می‌نوشت.

ایجاد استودیوی مجهز در فضای‌مجازی

قدس آنلاین: هفته گذشته مکتب هنر رضوان در قالب برنامه‌ای زنده در فضای‌مجازی با عنوان «کتابت وحی» اقدام به برگزاری آنلاین خوشنویسی کرد. هر شب یک هنرمند برجسته خوشنویسی ایران و خراسان به اجرای زنده خوشنویسی می‌پرداخت و گزیده‌ای از آیات قرآن کریم را با سبک خود در هنر خوشنویسی می‌نوشت.

علیرضا فراستی، خوشنویس برجسته خراسانی یکی از هشت هنرمندی است که در برنامه «کتابت‌وحی» حضور داشت و آیاتی از قرآن کریم را با خط خوش خود نوشت. او متولد ۱۳۵۰ شهر فردوس، تحصیلکرده رشته ادبیات‌فارسی و از مدرسان سابق انجمن خوشنویسان ایران است. این هنرمند دارنده مدرک فوق ممتاز خوشنویسی است. او تاکنون گلگشت‌های قابل‌توجهی در عرصه گلشن هنر اصیل ایرانی - اسلامی داشته، با خطوط مختلف به ویژه نستعلیق «عروس خطوط اسلامی» معاشقه و سیر و سلوک داشته است. فراستی ابتدا نزد برادرش استاد محمدعلی فراستی نخستین گام در عرصه خوشنویسی را برمی‌دارد، همچنین از محضر استادان بنامی همچون زنده‌یاد مصطفی مهدی‌زاده؛ خوشنویس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، عباس آخوین، غلامحسین امیرخانی و موحد کسب فیض کرده است.

تناسب هنر خوشنویسی و ماه مبارک رمضان

این هنرمند با بیان اینکه  برنامه «کتابت‌وحی» در سال‌های گذشته هم اجرای زنده داشته است، نسبت به این اقدام مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ابراز خرسندی کرد و گفت: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا مسئولان مؤسسه آفرینش‌های هنری به این ایده رسیده‌اند که هنرمندان به صورت مجازی و آنلاین آیات قرآن کریم را خوشنویسی کنند. وی افزود: از آنجا که خوشنویسی هنری است که ریشه در اسلام دارد و هنری قدسی محسوب می‌شود و ائمه (ع) ما احادیث مختلفی دارند که با خط خوش نوشته شده، بنابراین ایده اجرای زنده خوشنویسی در ایام ماه مبارک رمضان تناسب خوبی دارد.

به گفته او هر کدام از هنرمندان خوشنویسی با قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار(ع) الفت و دوستی دارند و این موضوع در ارتقای سبک خوشنویسی هر کدام از هنرمندان تأثیرگذار بوده است.

فراستی در برنامه زنده اجرای خوشنویسی دو آیه قرآن کریم که متناسب با ماه مبارک رمضان است را خوشنویسی کرده و بیش از ۳۵۰ علاقه‌مند به این هنر از برنامه‌اش دیدن کرده‌اند. این هنرمند توضیح داد: آیه ۱۹۳ سوره عمران و آیه‌ای از شهررمضان را با این هدف که برای علاقه‌مندان الهام‌بخش باشد انتخاب کردم؛ چون معتقدم برگزاری این برنامه‌ها می‌تواند علاقه‌مندان بسیاری را به هنر خوشنویسی جذب کند و تأثیرات بسیار خوبی در این بخش داشته باشد.

به گفته او بیشترین علاقه‌مندانی که برنامه خوشنویسی این هنرمند را تماشا کرده‌اند جوانان بودند، بنابراین مسئولان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی لازم است برنامه‌هایی مانند کتابت‌وحی در فضای‌مجازی را بیشتر برنامه‌ریزی و اجرا کنند تا قشر جوان بتوانند بهره کافی را از این برنامه‌ها ببرند.

نتایج مهم اجرای آنلاین

فراستی درخصوص بسترهای لازم برای برگزاری برنامه‌های هنری آنلاین، گفت: به نظر می‌رسد لازم است مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، استودیوها و فضاهای مجهزی برای اجرای برنامه‌های زنده و برگزاری نمایشگاه‌های هنری ایجاد کند تا بتواند هر زمان که نیاز بود برنامه‌های زنده مجازی را برای علاقه‌مندان اجرا کند.

وی معتقد است: در برنامه‌های زنده هنری می‌توان از هنرمندان جوان نیز کمک گرفت تا هم آن‌ها و آثارشان دیده شود، هم علاقه‌مندان به خوشنویسی با هنرمندان جوان بیشتر آشنا شوند، زیرا نباید فراموش کرد که این هنرمندان آینده کشور را رقم می‌زنند و باید آن‌ها را برای آینده آماده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.