رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد ضمن اعلام خبر دستگیری یکی از شکارچیان بسیار حرفه‌ای حین انتقال لاشه شکار در منطقه هزارمسجد، اظهار کرد: این فرد چند ماه تحت تعقیب بود و از ناحیه وی انواع سلاح شکاری و ادوات مربوط کشف شد.

کشف لاشه یک کل‌وحشی و دو سلاح گرم

عقیل رحمانی/

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد ضمن اعلام خبر دستگیری یکی از شکارچیان بسیار حرفه‌ای حین انتقال لاشه شکار در منطقه هزارمسجد، اظهار کرد: این فرد چند ماه تحت تعقیب بود و از ناحیه وی انواع سلاح شکاری و ادوات مربوط کشف شد.

مرتضی شیرزور در تشریح این عملیات ردزنی و دستگیری یکی از عاملان اصلی شکار در منطقه شکار ممنوع هزارمسجد به قدس گفت: با توجه به اینکه شناسایی عاملان شکار غیرمجاز و نابودی محیط زیست به طور ویژه‌ای در دستور کار یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان قرار دارد و ۲۴ ساعته ارتفاعات و مناطق احتمالی حضور افراد خاطی به صورت پوششی و ... تحت کنترل قرار می‌گیرد.

ردپای مشکوک در هزارمسجد

وی ادامه داد: از همین رو در یکی از بررسی‌های میدانی که توسط  تیم‌های یگان حفاظت محیط زیست مشهد به وقوع پیوست، برخی سرنخ‌ها  مانند محل تردد خودرو و دیگر ادوات شکار مشاهده شد. این ماجرا ادامه پیدا کرد تا اینکه موضوع در چند نوبت دیگر نیز تکرار شد. جمع‌بندی اطلاعات میدانی حاکی از آن بود که فرد و یا افرادی به صورت گسترده‌ای در منطقه شکار ممنوع تردد و اقدام به شکار حیواناتی نظیر کل‌وحشی و ... می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد عنوان کرد: از سوی دیگر برخی تحرکات شکارچیان نشان‌دهنده این ماجرا بود که مأموران یگان حفاظت این بار با فرد و یا افرادی کاملاً حرفه‌ای طرف هستند، چرا که آن‌ها پس از هر نوبت حضور در منطقه و انجام اقدام‌های خلاف قانون، به سرعت منطقه را ترک و به محلی نامعلوم می‌گریختند.

 همراهی بسیجیان در این ردزنی

مرتضی شیرزور بیان کرد: این گونه شد که برای تحت پوشش قرار دادن منطقه وسیع به صورت همزمان از نیروهای بسیج حوزه مقاومت ۹ بلال‌حبشی درخواست شد برای ردزنی هرچه سریع‌تر مجرم و یا مجرمان، با تیم‌های یگان حفاظت محیط زیست همراه شوند.

 چندین روز و در اقدامی مشترک و هماهنگی، منطقه زیر بار کنترل  قرار گرفت و سرانجام پرده از اقدام‌های مجرمانه صورت گرفته برداشته شد و مشخص شد فردی حدوداً ۵۰ ساله عامل شکار غیرمجاز در منطقه است.

 در تحقیقات تکمیلی همچنین نمایان شد او به واسطه در اختیار داشتن یک باغ‌ویلا در منطقه هزارمسجد، پس از حضور در ارتفاعات به محض دیدن مأموران در کوتاه‌ترین زمان ممکن به داخل باغ‌ویلا می‌گریخت و آنجا مخفی می‌شد و همین امر به او کمک کرده بود وقتی مأموران یگان حفاظت را از ارتفاعات با توجه به ادواتی که همراه داشت مشاهده می‌کرد فوراً به محل اختفایش برگردد.

کشف لاشه شکار و لو رفتن نحوه شکار

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد گفت: وقتی هویت شکارچی حرفه‌ای مورد شناسایی قرار گرفت، اطلاعاتی به دست آمد که نشان می‌داد او قصد دارد چند ساعت بعد لاشه یک شکار را به شهر مشهد منتقل و آنجا بفروشد.

از همین رو بود که مأموران یگان حفاظت و نیروهای بسیجی مسیر تردد خودرو را مسدود و او را متوقف کردند. به محض بازرسی از کابین خودرو مشاهده شد که لاشه قطعه‌قطعه شده یک کل‌وحشی پلاستیک پیچ‌شده به همراه دو عدد بیسیم دستی آنجا قرار دارد.

شیرزور به لو رفتن روش شکار فرد خاطی هم اشاره و در این زمینه عنوان کرد: با کشف دو دستگاه بیسیم پرده‌ای دیگر از اقدام‌های شکارچی حرفه‌ای برای انجام نقشه‌اش برداشته شد، چرا که در این‌گونه موارد شکارچیان متخلف پس از حضور در مناطق موردنظر، به دو گروه تقسیم و عده‌ای روی ارتفاعات رفته و با روش خاصی شکار را به سمت دیگر گروه فراری داده و به محض اینکه شکار در تیررس گروه دوم باشد، شکار مورد هدف  قرار می‌گیرد. تمامی تحرکات را هم با بیسیم به اطلاع هم می‌رسانند.

۲ سلاح گرم در باغ‌ویلا مخفی شده بود

این مقام مسئول اظهار کرد: با کشف این موارد هماهنگی‌های لازم با دستگاه قضایی برای بازرسی باغ‌ویلای فرد متخلف صورت گرفت و پس از حضور مأموران در محل و تفتیش باغ‌ویلای شکارچی، یک قبضه سلاح گلوله‌زنی دوربین‌دار برنو به همراه ۲۰ فشنگ، یک قبضه سلاح دولول کالبیر ۱۲ به همراه پنج فشنگ ساچمه‌ای و پنج فشنگ غیرمجاز چهارپاره، دو دستگاه دوربین چشمی و یک دستگاه فاصله‌سنج کشف و ضبط شد.

وی با بیان اینکه کشف دیگر اقدام‌های مجرمانه شکارچی در دست بررسی است، عنوان کرد: میزان ضرر و زیانی که توسط فرد مذکور به محیط زیست از بابت شکار یک رأس کل‌وحشی وارد آمده ۲۵ میلیون تومان است که متخلف پس از واریز  وجه جریمه به دستگاه قضایی معرفی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد در پایان از همکاری و همراهی فرماندهی و بسیجیان حوزه مقاومت بسیج ۹ بلال‌حبشی تشکر و قدردانی کرد و اظهار امیدواری کرد این گونه اقدام‌ها استمرار داشته باشد و این هم‌افزایی موجب جلوگیری از نابودی حیات‌وحش شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.