تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص تمدن نوین اسلامی، گفت: مراکز علمی و آموزشی آستان قدس باید سازندگان تمدن نوین اسلامی را تربیت کنند.

مراکز علمی و آموزشی آستان قدس باید سازندگان تمدن نوین اسلامی را تربیت کنند

به گزارش قدس آنلاین، حجت‎الاسلام والمسلمین احمد مروی در مراسمی بزرگداشت مقام استاد و معلم که با حضور جمعی از معلمان و اساتید مراکز آموزشی آستان قدس رضوی در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره اندیشمند فرزانه، شهید آیت الله مرتضی مطهری و بزرگداشت مقام معلم، ابراز کرد: عموما در مراسم‎های بزرگداشت‌ مقام شهید مطهری، کمتر به شخصیت والای این شهید بزرگوار پرداخته می‌شود.
وی با بیان اینکه متأسفانه شخصیت، خصوصیات و فضائل اخلاقی برخی از بزرگان ما تحت‌الشعاع مقامات اجتماعی آنها قرار می‌گیرد، افزود: مقام و فضائل شخصیتی حضرت امام راحل تحت‌الشعاع انقلاب ایشان قرار گرفت. برجستگی‌ها، خصوصیات و کمالات رهبر معظم انقلاب که معظم‌له را به این مقام رسانده، تحت‌الشعاع مقام‌ رهبری ایشان قرار گرفته است و همین طور شخصیت شهید مطهری تحت‌الشعاع کتاب‌هایش قرار گرفته است.
حجت‎الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه باید به ابعاد زمینه‌ساز شخصیت شهید مطهری توجه کرد، اظهار کرد: باید به مؤلفه‌های زمینه‌سازی که موجب پدیدار شدن شخصیت شهید مطهری شد، بیشتر پرداخته شود. یکی از نکات درباره شخصیت ایشان این بود که عناوین در شخصیت او اثرگذار نبود.

محدود نشدن به عناوین و ملاحظات
تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: عموما تلاش‌ها، تدریس، کتاب خواندن و دیگر اعمال ما برای کسب عنوان است. هر آنچه با آن عنوان در تضاد باشد، کنار می‌گذاریم. اما شهید مطهری از آنهایی بود که در حجاب عنوان قرار نگرفت. زمانی که کتاب «داستان راستان» را نوشت، بسیاری به او اعتراض کردند که شما یک فقیه و فیلسوف هستید، این کتاب در شأن شما نیست، به نام فرد دیگری منتشرش کنید؛ اما ایشان نپذیرفت.  
تولیت آستان قدس رضوی، شهید مطهری را مصداق تعبیر «طبیب دوّار بطبّه» دانست و گفت: شهید مطهری همواره تهدیدهای پیش روی اسلام را رصد می‌کرد و هرگاه احساس می‌کرد، از نقطه‎ای به اسلام ضربه وارد می‌شود، بی‌محابا وارد می‌شد و ملاحظه هیچ عاملی را در دفاع از اسلام نمی‌کرد.
وی با اشاره به انتشار مجله مبتذل «زن امروز» در دوره طاغوت ابراز کرد: شهید مطهری در این مجله درباره جایگاه رفیع حجاب اسلامی یادداشت می‌نوشت و به این واسطه بسیار مورد نقد و هجمه قرار گرفت. وی را از مقام و جایگاه و آبرویش می‌ترساندند. اما او معتقد بود که باید از موضع دین در همین مجله دفاع کند، که چنین تصمیماتی شجاعت بسیاری می‌خواست.
حجت‎الاسلام والمسلمین مروی افزود: مطهری به خاطر خدا و حفظ اسلام در بند ملاحظات شخصی نشد. همچنین او برای کسب دانش و فهم علم، هیچ مانعی برای خود قائل نبود. نقل می‎کنند؛ شهید مطهری برای فراگیری فسلفه هگل نزد دکتر عنایت می‌رفت تا پاسخ روشنفکران روز را به زبان خودشان بدهد.

مسئولیت نسل آینده؛ تشکیل تمدن نوین اسلامی 
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان مصداقی از اهمیت شخصیت شهید مطهری، عنوان کرد: حضرت امام خمینی(ره) در مدرسه فیضیه برای شهادت شهید مطهری ۳ روز مراسم ختم گرفت و خودشان در تمام مراسم‎ها حضور داشتند. ایشان به خوبی شخصیت و منزلت شهید مطهری را می‌شناخت و از فقدان این گوهر می‌سوخت.
وی با تصریح بر اینکه گروهک تروریستی فرقان با شهادت شهید آیت الله مطهری نعمت بزرگی را از بشریت گرفت، گفت: آثار شهید مطهری برای هر مخاطبی اعم از دانش‌آموز، دانشجو، استاد و فرهیخته با سطح و ادبیات خودشان حرف برای گفتن دارد.
وی ضمن تشریح نقش چهار نسل انقلاب یادآور شد: نسل اول انقلاب با عنایت الهی و حضور شخصیت‌هایی نظیر امام رضوان الله علیه، رهبر معظم انقلاب و شاگران امام(ره)، انقلاب را خلق کردند. نسل دوم انقلاب، به تثبیت و پاسداری از نظام اسلامی به‌خصوص در عرصه‌های جهاد و شهادت مبادرت ورزید.
حجت‎الاسلام والمسلمین مروی با تاکید بر نقش‌آفرینی نسل‌های سوم و چهارم در آینده انقلاب اسلامی افزود: رهبری معظم در بیانیه گام دوم انقلاب، مسئولیت نسل آینده را تشکیل تمدن نوین اسلامی بیان فرمودند. محل پیدایش این تمدن، مدارس و آموزش و پرورش ماست.
وی وظیفه اصلی آستان قدس را پرداختن به امور زیارت و معرفت‌افزایی معرفی و به دلیل تأسیس مدارس امام رضا(ع) و دو دانشگاه تحت نظارت این آستان مقدس پرداخت و بیان کرد: بی‌شک در پی تأسیس این مراکز علمی دلایل عمیق و ریشه‌داری بوده است؛ مدارس امام رضا(ع) باید الگو و هدفمند باشند و در جهت عملیاتی کردن اهداف متعالی و الگو دادن به نظام آموزش و پرورش کشور حرکت کنند.

مدارس امام رضا(ع) باید مصدر تحول نظام آموزشی باشد
حجت‎الاسلام والمسلمین مروی با تشریح عملکرد سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو گفت: این سازمان برای تاثیرگذاری فرهنگی بر جهان مدرسه و دانشگاه نمی‌سازد، بعد از یک کار تحقیقی، با سندی چند صفحه‌ای به نام «۲۰۳۰» تفکر خود را به همه مراکز علمی و آموزشی جهان منتقل می‌کند.   
وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مدظله العالی در اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تصریح کرد: ما باید برای ایجاد تحول مورد مطالبه رهبری معظم انقلاب پیشگام باشیم. مدارس امام رضا(ع) باید با اجرای پایلوت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به عنوان یک الگو برای اجرا این سند در مدارس کل کشور باشند.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اهداف درآمدزایی توسط برخی از مدارس غیر دولتی، تأکید کرد: مدارس و نظام تعلیم و تربیت کشور نباید کانون تجارت و کسب درآمد و رقابت‌های اقتصادی شود. مدارس با ظرفیت تربیت نسل آینده کشور، پایگاه‌های رقم زدن تمدن نوین اسلامی هستند.  
حجت‎الاسلام والمسلمین مروی با بیان چشم‌انداز آستان قدس در امور آموزشی گفت: مراکز آموزشی آستان قدس رضوی از جمله مدارس و دانشگاه‌ها، باید قابلیت تربیت افراد تأثیرگذار در تحقق تمدن نوین اسلامی را داشته باشند تا شعاع این تحول مبارک از مشهد آغاز شود و بعد گستره کشور و فراتر از مرزها را بگیرد. برای دستیابی به این هدف، از بهترین کارشناسان کمک بگیرید. آستان قدس باید در هر حوزه‌ای اعم از اقتصادی، آموزشی، اجتماعی و ... الگوسازی کند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.