خراسان شمالی- مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی خبر داد: در پاییز سال ۹۸ خراسان شمالی با داشتن ۲۳.۵ درصد نرخ مشارکت اقتصادی زنان جزء سه استان دارای بالاترین این نرخ در کشور است.

خراسان شمالی در نرخ مشارکت اقتصادی زنان درصدر کشور است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خراسان شمالی، ملیحه یغمایی با اعلام این خبر افزود: نرخ بیکاری زنان استان هم در همین فصل نسبت به میانگین کشوری با فاصله قابل توجهی کمتر است . 

وی گفت: دلیل این موضوع می تواند به جمعیت روستایی ۴۵ درصدی استان مرتبط باشد که زنان روستایی سهم قابل توجهی در اقتصاد روستایی بر عهده دارند.

وی ادامه داد: بالابودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان مزیت بزرگی است اما به دلیل نبود تکمیل زنجیره تولید و عدم تصاحب سهم مناسبی از بازار ، سود آوری این فعالیتها به فروش محصولات در بازارهای محلی محدود می شود.

یغمایی مطرح کرد: در سال جهش تولید و با توجه به سیاستگذاری و نگاه ویژه دکتر شجاعی، استاندار خراسان شمالی در ایفای نقش زنان در اقتصاد استان تلاش داریم در گام اول با ارتقاء سواد زنان روستایی به بالا بردن سطح آگاهی با هدف بهره برداری در تولیدات آنها کمک کنیم.

وی تصریح کرد: با رایزنی نماینده عالی دولت در استان تفاهم نامه ای برای جهش میزان سواد در استان، به میزان ۱۰ درصد در سالجاری با مبلغ ۲۰ میلیارد با سازمان سواد آموزی کشور منعقد شده است.

وی ادامه داد: در گام دوم با همکاری دستگاههای اجرایی به محصولات بومی که دارای زیر ساختهای مناسب هستند، پرداخته ایم و تلاش می کنیم فرصت های خوبی برای عرضه این محصولات در بازار ایجاد کنیم.

یغمایی خاطر نشان کرد: قوانین و آیین نامه هایی که سرعت رسیدن به این هدف را کند می کنند باید توسط دستگاههای متولی بازنگری شده و فرآیندها برای تولید و عرضه محصولات به بازارهای داخل و خارج استان تسهیل شوند.

وی افزود: استفاده از فرصت تشکیل تعاونی های زنان در قالبهای مختلف صنفی ، خوشه ای و ... با توجه به مشارکت پذیری زنان خراسان شمالی نیز از اولویتهایی است که در سال ۹۸به آن پرداخت شده و تلاش خواهیم کرد در سال ۹۹ سرعت رشد آن افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.