چابهار- بندر چابهار یا همان تنها بندر اقیانوسی ایران که از آن به شاهراه اقتصادی دریایی نیز یاد می‌شود هرچند دارای عناوین پرطمطراقی است اما شاید باورتان نشود که نیمی از جمعیت این شهر در حاشیه و یا همان سکونتگاه‌های غیررسمی سکنی گزیده و از حداقل امکاناتی هم چون آب، برق، بهداشت و فضای تفریحی یا آموزشی محروم هستند.

حاشیه‌های خاکستری بندر اقیانوسی جهان

قدس آنلاین- گروه استان ها-بابک رحیمیان: نیمی از جمعیت ۱۱۲ هزارنفری شهر چابهار حاشیه‌نشین‌اند و در سکونتگاهی غیررسمی حاشیه شهر شامل کمب، هوت‌آباد، نوک‌آباد، جنگلوک، مرادآباد، عثمان‌آباد، رمین و محله پشت پمپ‌بنزین زندگی می‌کنند.

چابهار بالاترین نرخ حاشیه‌نشینی نسبت به جمعیت یک شهر را در کشور دارد و بنا بر اعلام کارشناسان ملی الگوی زیست حاشیه‌نشینی و سرعت رشد حاشیه‌نشین چابهار در ایران بی‌سابقه و حتی در جهان کم‌سابقه است.

«جنگلوک» یکی از همین محله‌های کپری و حاشیه‌نشین در بندر اقیانوسی چابهار است که البته به دلیل آتش‌سوزی در آخرین روز از هفته گذشته حالا به تلی از خاکستر تبدیل‌شده است اما ساکنانش هنوز امکان رفتن از همین خرابه سوخته را نیز ندارند.

خانه‌های کاغذی

ساکنان این محله که با استفاده از تیرهای چوبی و کمی حصیر و تخته پیش‌ازاین سرپناهی برای خود ایجاد کرده بودند، بیش از ۲۵ سال  است که در این منطقه بدون هیچ امکاناتی حتی انشعاب آب و برق زندگی می‌کنند.

سرپناه این شهروندان تا قبل از آتش‌سوزی چادرهای پوسیده و با سقفی از جنس کیسه گونی وصله شده با تیرهای چوبی علم شده بود که در این سرپناه‌های کاغذی تعدادی آجر و کمی چوب گز حکم اجاق‌گاز را برای زنان داشت.

مردم این منطقه افزون بر ۲۵ سال است که در گرمای ۴۰ درجه چابهار کولری به خود ندیده و به‌عنوان شهروند رسمی شناخته نمی‌شوند و حالا آتش همان اندک دارایی آن‌ها را نابود کرده است.

ساکنان حاشیه‌نشین چابهار پایین‌ترین شاخص‌های زندگی رادارند و لذا اگر سری به مناطق حاشیه بزنید عمق محرومیت را حس می‌کنید و دیگر نیازی به قلم‌فرسایی در این گزارش نیست.

ساماندهی محله جنگلوک

عصر پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه جاری براثر آتش‌سوزی خانه کپری و تمام اموال و اثاثیه منزل بیش از ۳۰ خانوار در آتش سوخت و خاکستر شد و لذا موجب شد تا بسیاری از مسئولان و مردم برای کمک به نداشته های این مردم بسیج شوند و نگاه‌ها به سمت این مردم محروم دوخته شود.

«جنگلوک» یکی از همین محله‌های کپری و حاشیه‌نشین در بندر اقیانوسی چابهار است که البته به دلیل آتش‌سوزی در آخرین روز از هفته گذشته حالا به تلی از خاکستر تبدیل‌شده است اما ساکنانش هنوز امکان رفتن از همین خرابه سوخته را نیز ندارندفرماندار چابهار در همین راستا بابیان اینکه این مردم در تنگنای مالی شدیدی قرار دارند اظهار کرد: پس از وقوع آتش‌سوزی شخصاً از محل حادثه بازدید و تمام نیازمندی‌های این خانوارهای محروم از نهادهای مختلف تأمین شد و جمعیت هلال‌احمر نسبت به اسکان و برپایی چادر و تحویل اقلام ضروری اقدام کرد.

رحمدل بامری اذعان کرد: اهالی محله جنگلوک از حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پیش در این محل در کپر و بدون امکانات رفاهی زندگی می‌کنند.

فرماندار چابهار بابیان اینکه مردم این محله و حدود ۱۴ سکونتگاه غیررسمی با جمعیت حدود ۷۰ هزار نفر در شرایط سخت و بدون برق، بهداشت، مدرسه و سایر امکانات رفاهی زندگی می‌کنند افزود: برای همین دستور داده‌شده تا برق موقت توسط اداره برق به تمام چادرها نصب شود.

وی گفت: مهم‌ترین نیاز این افراد آسیب‌دیده از آتش‌سوزی مواد غذایی، پوشاک، رختخواب و سایر اقلام زیستی است که امیدواریم باهمت خیران و نهادهای دولتی تأمین و تحویل آنان شود.

بامری با اشاره به این موضوع که در طول دو سال اخیر ساماندهی مناطق حاشیه شهر در دستور کار دولت قرارگرفته است ادامه داد: تاکنون یک هزار و ۵۰۰ هکتار در حاشیه شهر چابهار از سازمان ملی زمین و مسکن به بنیاد مسکن واگذار و طی یک سال اخیر بیش از ۱۲ هزار پرونده برای افراد ساکن در نقاط حاشیه شهر تشکیل‌شده تا ساماندهی اصولی شوند.

در جست‌وجوی یک‌لقمه‌نان

ساکنان حاشیه‌نشین چابهار پایین‌ترین شاخص‌های زندگی رادارند و لذا اگر سری به مناطق حاشیه بزنید عمق محرومیت را حس می‌کنید و دیگر نیازی به قلم‌فرسایی در این گزارش نیست.

به گفته فرماندار ویژه چابهار افرادی که از روستاها و شهرهای گوناگون به امید یافتن کار و درآمدی بهتر در منطقه آزاد تجاری به چابهار مهاجرت کرده‌اند، اکنون در مناطق حاشیه شهر ساکن هستند و توسعه نامتوازن و گسترش حاشیه‌نشینی یکی از پیامدهای ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی در چابهار است.

با آغاز سال‌های خشک‌سالی عملاً درآمد مردم سیستان و بلوچستان کاهش‌یافته و این موضوع موجب شده تا بسیاری از مردم منطقه برای کسب درآمد به شهرها مهاجرت کنند و لذا  ۴ شهر زابل، زاهدان، چابهار و ایرانشهر حالا افزون بر یک‌میلیون نفر حاشیه‌نشین دارند و در این میان رتبه نخست حاشیه‌نشینی در کشور را نیز شهر چابهار به خود اختصاص داده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.