نماینده سرخس ، فریمان، احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه آزاد سرخس-دوغارون نقش تاثیرگذاری در تحقق شعار جهش تولید و مواردی از جمله تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی برای کشور و خراسان بزرگ خواهد داشت.

 تحول اقتصادی برای خراسان بزرگ از طریق منطقه آزاد سرخس-دوغارون/تحقق  الگوی اقتصاد مقاومتی  در هشتمین منطقه آزاد کشور

سید احسان قاضی زاده هاشمی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: شهرستان سرخس یکی از استراتژی ترین شهرستان های کشور است.

وی با بیان اینکه ۲۰درصد ترانزیت کشور از منطقه سرخس انجام می شود، تصریح کرد: ۲۵درصد از حجم ترانزیت ریلی کشور از طریق مرز ریلی این شهرستان انجام می شود و از طرفی این مرز از ارتباط ریلی با تمام کشورهای آسیای میانه  برخوردار است . همچنین در موارد و بحران هایی نظیر کرونا و تحریم کشتی رانی ایران توسط آمریکا  ارتباط ریلی این مرز با چین اقدامات اساسی را برای کشور انجام داد.

نماینده سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی افزود: کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان ، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان از مسیر مرز سرخس ارتباط ریلی با ایران دارند و همچنین ترانزیت کامیونی به دلیل نزدیکی با آسیای میانه از مرز سرخس انجام می شود.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به  اینکه ارتباطات ریلی، فرودگاه و شرایط ویژه مرزی از جمله مزیت های دیگر منطقه آزاد سرخس است،  ادامه داد: در حالی که در طول ۲۵ سال گذشته ، آستان قدس رضوی بالغ بر هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در منطقه سرخس داشته است و برنامه هایی نظیر  منطقه ویژه، ساخت فرودگاه و  ایجاد زیرساخت های گوناگون را تحقق بخشیده است اما گسترش و رونق این منطقه متناسب با زیرساخت های موجود در آن صورت نگرفته است این در حالی است که به ندرت در بسیاری از مناطق ازاد دیگر در سطح کشور اینگونه زیر ساخت های مختلف وجود دارد.

وی با اشاره به موقعیت ویژه جغرافیایی سرخس، تصریح کرد: از طرفی اصولا در شمال شرق کشور هیچ منطقه ای به اندازه سرخس از مزیت های مختلف جغرافیایی و دسترسی به کشورهای آسیای میانه برخوردار نیست .همچنین سرخس در ۱۷۵کیلومتری شهر مقدس مشهد قرار دارد و قادر است ارتباط نزدیک و موثری با مرکز استان داشته باشد و به رونق اقتصادی خراسان بزرگ، کمک ویژه ای کند. سرخس همچنین از مزیت های دیگری نظیر پالایشگاه گاز و همچنین داشتن سد دوستی که معادل ۷۵درصد آب ذخیره شده در خراسان رضوی را در بردارد، برخوردار است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه منطقه آزاد سرخس  می‌تواند به الگویی برای اجرای بهتر و موثرتر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تبدیل شود، افزود: با تحقق و فعالیت منطقه آزاد سرخس به عنوان هشتمین منطقه آزاد کشور ، تحول و رونق گسترده اقتصادی در خراسان رضوی و بویژه در سرخس انجام خواهد شد. از طرفی منطقه آزاد به سبب داشتن ویژگی هایی همچون معافیت دائم مالیاتی ، آزاد بودن سرمایه گذاری خارجی، عدم نیاز به مواردی نظیر ویزا، معافیت های گمرکی برای سرمایه گذاران بسیار جذاب است، از طرفی سرمایه گذاری در این منطقه صفر مرزی برعکس برخی مناطق آزاد کشور، کاملا صادراتی است و بسیاری از تجار و بازرگانان به دلیل وجود همین معافیت ها سرمایه های خود را به سمت سرخس روانه خواهند کرد . حتی برخی از ایرانیان خارج از کشور نیز به طور جدی برای سرمایه گذاری در این منطقه اعلام آمادگی کرده اند.

نماینده سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  رونق سرمایه گذاری در منطقه آزاد سرخس کمک ویژه ای به تحقق جهش تولید خواهد کرد، افزود: در زمینه منطقه آزاد وجود برخی جذابیت ها نظیر معافیت گمرکی و مالیاتی زمینه برخی از واردات را نیز فراهم خواهد کرد اما مسئله ای که وجود دارد این است که درحال حاضر قطب سرمایه گذاری در خراسان رضوی وجود ندارد و در شهری مثل مشهد صرفا به خاطر امر زیارت، مواردی نظیر هتلداری و گردشگری باعث تقویت حوزه خدمات شده است.

وی ادامه داد: همچنین سرمایه رسوب شده در بانک های استان بیش از ۷۵هزار میلیارد تومان است که نیاز به  گردش دارد و باید در قالب بازرگانی، تجارت و زیرساخت در شهرستان سرخس به عنوان قطب منطقه آزاد گردش کند. گردش این سرمایه ها از طریق منطقه ازاد باعث جهش تولید خواهد شد زیرا صادرات به دلایل مختلف از جمله کاهش ارزش پول کشور در مقابل دلار جذابیت پیدا کرده است. به طور مثال در شرایط فعلی یک واحد کاشی و سرامیک در شهرستان سرخس که در آستانه بهره برداری است بیش از ۸۰درصد تولیدات خود را صادر خواهد کرد.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: همچنین حوزه های نظیر نفت، گاز، گوگرد ، میعانات و مواد پتروشیمی در منطقه سرخس وجود دارد از طرفی منطقه آزاد در رونق حوزه بسته بندی از جمله حبوبات، چای ، برنج، مواد غذایی و حوزه مواد مصرفی می تواند در تحقق جهش تولید موثر و مفید باشد. از این رو این منطقه آزاد به دلیل مزایا و فواید بی شماری که دارد و سرمایه گذاری خارجی که می تواند در خودش جای دهد می تواند یک نقطه کلیدی در جهت رشد و توسعه خراسان بزرگ باشد. همچنین این منطقه آزاد نقش بارزی در توسعه و رشد اشتغال در خراسان رضوی و بویژه سرخس خواهد داشت و در زمینه های مختلف از جمله نیروی کارگری، اداری، فنی و مهندسی، پشتیبانی و موارد مختلف شغل ایجاد خواهد کرد.

نماینده سرخس ، فریمان، احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی افزود: منطقه آزاد تجاری سرخس نقش تاثیرگذاری در شعار رونق و جهش  تولید و تحقق مواردی از جمله تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی برای کشور و خراسان بزرگ خواهد داشت.

وی ادامه داد: این منطقه آزاد به عنوان منطقه سرخس –دوغارون نامگذاری شده است و بلوک و ساختمان اصلی منطقه آزاد در سرخس مستقر خواهد شد و دو غارون ، بلوک دوم سرخس خواهد شد، به عبارتی سازمان این منطقه ازاد به مرکز سرخس با بیش از۵هزار و۸۰۰هکتار زمین خواهد بود  و بلوک دوم در دوغارون با ۶۰۰هزار هکتار زمین به عنوان زیرمجموعه سرخس فعالیت خواهد کرد.

وی ادامه داد: مصوبه منطقه آزاد سرخس در حال حاضر در شورای نگهبان در حال بررسی است که در حال پیگیری هستیم تا با  تایید این نهاد محترم ،به قانون تبدیل شود و پس از ابلاغ در روزنامه ها رسمی، لازم الاجرا و سازمان منطقه آزاد طی مدت ۶ ماه آن را تشکیل و راه اندازی کندتا مردم منطقه و کشور از منافع و مزایای آن برخوردار شوند.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.