ایلام- احداث خط آهن برای استانی هم چون ایلام که به عنوان یکی از گذر گاه های اصلی زائران برای حضور در مراسم اربعین محسوب شده و از ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک برخوردار است بدون شک نویدی جز توسعه نخواهد داشت اما واقعیت اینست با وجود گذشته ۹ سال از وعده های داده شد هنوزاین استان چشم انتظار زمین خوردن کلنگ این آرزو ماننده است!

پروژه خط آهن ایلام در انتظار کلنگ زنی است/عبور خط آهن از سراب وعده ها

قدس آنلاین-گروه استان ها: هشتم آذرماه سال ۱۳۹۰ مجتبی اعلایی استاندار وقت دولت چهارم در جمع خبرنگاران برگه ای را نشان داد و با شوق و ذوق فراوان و با حرارتی وصف نشدنی اعلام کرد:« در حال آوردن قطار به ایلام هستیم لذا فردا اگر قطار آمد نگوئید سر و صدای قطار اجازه نم یدهد نا بخوابیم!»

حال از آن زمان افزون بر ۹ سال می گذرد و حالا نرسیدن قطار به ایستگاه ایلام خواب از چشمان مردم ربوده است و همه را در این سال ها چشم انتظار گذاشته است.

اگرچه راه آهن غرب تا استان کرمانشاه رسیده و آخرین وعده دولت کلنگ زنی پروژه راه آهن استان از سمت اسلام آباد غرب توسط رئیس جمهور در سفر به استان ایلام بود اما این سفر هم به سرانجام نرسیده و باید منتظر بود که این بالاخره این پروژه کلنگ زنی می‌شود یا خیر؟

تاکنون دو رئیس جمهور و چهار استاندار و شش نماینده مجلس وعده راه آهن ایلام را داده اند ولی هنوز مردم ایلام در آرزوی شنیدن صدای سوت قطار مانده اند.

در حال حاضروعده مسئولان منوط به سفررئیس جمهور به استان و کلنگ زنی این پروژه معطوف شدهاست در حالی که سفر رییس جمهور به این استان برای سومین بار لغو شده است.

مقدمات آماده است

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام با بیان اینکه تمامی مقدمات، مطالعات، زمان بندی، بودجه و…پروژه راه آهن ایلام آماده شده اظهار می کند: به طور حتم در سفر آتی رئیس جمهور به استان این پروژه نیز کلنگ زنی می‌شود.

علی اصغر کاظمی می افزاید: فاز اول این طرح به طول ۱۷ کیلومتر از سمت اسلام آباد تا ایلام طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه ساخت راه آهن به خصوص در استان کوهستانی ایلام بسیار هزینه بر است بیان می کند: برای آغاز به کار این پروژه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی ادامه می دهد: قرار شده است در نشست با رئیس جمهور و جمعی از مدیران کلان، وزرای مربوطه و سازمان برنامه و بودجه اعتبار مشخصی برای این پروژه ارائه شود.

کاظمی  با اشاره به اینکه کل عملیات ریل گذاری مسیر اسلام آباد غرب به ایلام ۷۳ کیلومتر است یادآور می شود:  البته در تلاش هستیم که در فاز بعدی ایلام به راه اهن اندیمشک در سمت جنوب نیز متصل شود.

روز شمار وعده ها

حمود عباس‌زاده مشکینی استاندار وقت ایلام در  ۲۱ دی ماه ۹۱ نوید آن را داد که تا پایان سال جاری کلنگ فاز اول اتصال ایلام به شبکه سراسری راه‌آهن بر زمین زده می‌شود.

محمدرضا مروارید استانداردیگر ایلام هم در زمان تصدی خود در سال ۱۳۹۵ از پیگیری رئیس جمهور برای اتصال ایلام به راه‌آهن کشور خبر داد.

با آمدن قاسم سلیمانی دشتکی استاندار جدید پروژه راه‌آهن ایلام حتی قرار شد به عراق متصل شود.

آبان‌ماه ۹۶ سلیمانی دشتکی در گفتگو با رسانه‌ها از به پیمان رفتن پروژه راه‌آهن ایلام توسط قرارگاه خاتم سخن گفت و اظهار داشت: با رایزنی انجام شده با وزیر مسکن و شهرسازی و موافقت وزیر پروژه راه‌آهن ایلام آغاز می‌شود.

اگر چه در بهمن ۹۸ نیز از مشخص شدن پیمانکار قطعه اول راه آهن – ایلام و چهارم اسفند خبر داده شد اما واقعیت اینست که این پروژه درواقع منتظر همان مراسم کلنگ زنی است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.