رییس گروه موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: در آستانه فرا رسیدن روز جهانی موزه‌ها، موزه آرامگاه نادرشاه ساماندهی شد.

موزه نادری مشهد ساماندهی شد

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا پهلوان با بیان این مطلب عنوان کرد: دو تالار در قسمت بنای اصلی آرامگاه نادرشاه به موزه اختصاص پیدا کرده است. تالار اصلی در برگیرنده انواع سلاح‌های دوره افشاریه، وسایل سوارکاری مانند زین و برگ اسب، انواع شمشیر، سکه‌های مربوط به دوره افشاریه و نقاشی معروف رنگ و روغن نادر در جنگ کرنال اثر هنرمند میرمصور است.
وی افزود: تالار دوم به معرفی تاریخ دوره افشاریه، نادرشاه، بنای تاریخی عمارت خورشید در شهرستان کلات، معرفی زنده یاد استاد ابوالحسن صدیقی، سازنده مجسمه نادر و همچنین آرامگاه کلنل محمدتقی خان پسیان اختصاص دارد.
رییس گروه موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی بیان کرد: به منظور ساماندهی، نظافت و مرتب کردن این موزه، عملیات پاکسازی و آماده‌سازی آن برای بازدیدهای بعد دوران کرونا، توسط موزه‌داران و دست‌اندرکاران این موزه انجام شد.
پهلوان ادامه داد: باغ موزه آرامگاه نادرشاه یکی از پر بازدیدکننده‌ترین بناهای آرامگاهی استان و ایران است که در مرکز شهر مشهد قرار دارد.
وی گفت: موزه نادری در قسمت اصلی بنای یادبود آرامگاه نادرشاه افشار در دو تالار به منظور معرفی آثار تاریخی این دوره شکل گرفته است. این بنا به همت «انجمن آثار ملی» در سال ۱۳۴۲ خورشیدی با طراحی مهندس هوشنگ سیحون ساخته شده است. چشم‌انداز خارجی بنا، تندیسی است از نادرشاه سوار بر اسب به همراه تنی چند از سربازانش برفراز یک حجم سنگی مرتفع که آن را مجسمه‌ساز شهیر ایرانی زنده‌یاد استاد ابوالحسن صدیقی ساخته است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.