عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شایعه خاتمه کرونا با آغاز گرما را رد کرد و گفت: گرما در محیط باعث از بین رفتن سریع ویروس کرونا می‌شود اما تأثیر بسیار کمی در روند کاهش فاکتورهای سرایت آن یا به طور کلی نابودی آن دارد.

هنوز نمی‌دانیم کرونا چه زمانی تمام می‌شود

قدس آنلاین: مینو محرز در گفت وگو با ایرنا ضمن ابراز نگرانی از احتمال اوج گیری مجدد ویروس کرونا بر اثر شروع زودهنگام کار و فعالیت در جامعه، افزود: همه بیرون آمده‌اند و رعایت نمی‌کنند انگار که اصلا ویروسی نیامده و نبوده! گویا فراموش کرده‌اند. این در حالیست که هنوز هم فاصله گذاری فیزیکی مهمترین نکته و تنها راهی است که در دنیا کنترل کرونا توسط آن صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه مردم حتی المقدور و در موارد غیر ضروری نباید از خانه خارج شوند، تصریح کرد: خوشبختانه در ماه رمضان ماندن در خانه بیشتر شده و به امر مقابله با کرونا کمک کرده اما اگر رفت وآمدهای روزمره و بی توجه به نکات بهداشتی را تکرار و ادامه یابد، مشکل خواهیم داشت.

محرز درباره شایعه‌ای که در نخستین روزهای کرونا منتشر شد مبنی بر این که کرونا با شروع گرما از بین می رود، خاطرنشان کرد: گرما در محیط باعث می شود ویروس کرونا زودتر از بین می برد اما تاثیر بسیار کمی در روند کم شدن فاکتورهای سرایت آن یا به طور کلی از بین رفتن آن دارد.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، گزارش هایی که از یک مرکز تحقیقات مطالعات آمریکایی به تازگی منتشر و در آن بیان شده که ویروس جهش یافته و قدرت آن کم شده را خبر خوشی عنوان کرد که در صورت تایید صحت آن، کمک به کاهش یا از بین رفتن ویروس کرونا می کند.

وی توضیح داد: در صورت تایید این تحقیقات، می توان گفت خود ویروس در حال کمک به بهبود شرایط ما است که اگر این روند ادامه یابد بطور قطع با عدم حضور در تجمعات، کنترل سفرها، خودداری از تماس‌ها و بیماریابی درست، می‌توان زودتر به حد ثابت بیماری رسید.

بازگشت کرونا در سرما

محرز هشدار داد: با سردتر شدن هوا، ویروس آنفلوآنزا و کرونا با هم مخلوط شده و مشکل بزرگتری در کمین افراد خواهد بود. بنابراین نباید از یاد ببریم که هنوز کرونا در دنیا وجود دارد و خطر افزایش آن می رود.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، با تاکید بر اینکه مردم فکر نکنند این بیماری تمام شده و هنوز هستند مواردی که تمام اعضای خانواده کرونا گرفته اند، یادآور شد: پس تا کشف واکسن آن باید نکات بهداشتی، ایمنی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

خبرنگار ایرنا در بخشی دیگر از این گفت وگو با محرز، با بیان این که افراد وقتی به هم می‌رسند از هم سؤال می‌کنند کرونا کی‌تمام می شود؟ از وی پاسخ را جویا شد که محرز صراحتاً گفت: هنوز نمی‌دانیم. اگر خبرهای جهش کرونا و کاهش یافتن قدرت بیماری زایی آن صحیح باشد می توان ابراز امیدواری که دیگر به سرعت ادامه نخواهد یافت.

وی ادامه داد: تقریبا اتفاقی که برای ویروس سارس افتاد که بعد از مبتلا کردن افراد بیشماری، از قدرت ویروس کم شد. در مورد کرونا هم قابل پیش بینی است که پس از اینکه با قدرت سرایتش جمعیت زیادی را فراگرفت جهش یابد و کم اثر شود. بنابراین اگر قدرت آن کمتر شود  بیماری خفیف تر شده و مصونیت جامعه اتفاق می‌افتد.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: در هر صورت افرادی که به کرونا مبتلا نشده‌اند اگر در معرض آن قرار بگیرند حتما مبتلا می‌شوند و به بقیه هم انتقال می‌دهند. پس فراموش نکنیم هنوز تنها راه مقابله، فاصله گذاری فیزیکی است و تا توزیع واکسن نمی توان گفت ویروس دیگر نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.