استاد حوزه و دانشگاه گفت: در ایام کرونایی که مقام معظم رهبری همه را به مساوات ملی دعوت کردند، اخلاق کریمانه امام حسن(ع) الگوی مناسبی است تا براساس آن بدون شناخت و محدودیت به یکدیگر کمک کنیم.

در دوران کرونایی، اخلاق امام حسنی داشته باشیم/مسیر هدایت از بزرگراه امام حسن و امام حسین(ع)می‌گذرد

قدس آنلاین: حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت سالروز ولادت با سعاد امام حسن مجتبی علیه السلام در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان فضایل، مناقب و ابعاد دوران امامت ایشان پرداخت و گفت: توجه به زندگی امام حسن مجتبی(ع) به ما نشان می‌دهد که اگر به دنبال سبک زندگی اسلامی هستیم باید به گونه‌های سبک‌ها توجه کنیم، ما باید سبک‌های مختلف زندگی اسلامی را معرفی کنیم نه یک سبک، همه امامان معصوم ما سبک زندگی اسلامی داشته اند اما بر اساس اقتضاهای زمانی و مکانی، نوع سبک زندگی اسلامی متفاوت بوده و این نشان می‌دهد که ما باید از سبک‌های متفاوت زندگی پیروی کنیم.

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی افزود: همین را بهانه قرار می دهم تا به زندگی امام حسن (ع) اشاره کنم. ایشان با معاویه صلح کردند اما بدون شناخت زمانه و زمینه آن حضرت نباید قضاوت کنیم. امام حسین یارانی داشت که به آنها فرمورد می توانید بروید اما آنها در کنار امام ماندند اما درباره امام حسن (ع) این گونه نبود، فرماندهان جنگی سپاه امام یکی پس از دیگری فرار کردند. هنگامیکه فرماندهان که از بهترین افراد ممکن انتخاب می شود، اینچنین بودند، ملاحظه کنید که داستان دیگران چه بوده است. بنا بر این ما زمانی امام حسن (ع) را می‌شناسیم که در آن زمانه تأمل کنیم. آیا اگر امام حسن یاران امام حسین را داشت، صلح می‌کرد؟ خیر ایشان حتماً با دشمن نبرد می‌کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه این مسائل در حقیقت تفاوت‌های بین شرایط دو امام است ادامه داد: «ساباط» نام سرزمینی بود که امام حسن (ع) در آنجا با معاویه صلح کردند در حقیقت، این سرزمین، کربلای آن حضرت بود. فرمانده امام حسین (ع) حضرت عباس(ع) بود که تا آخرین لحظه در کنار امام بودند اما فرماندهان امام حسن (ع) یکی پس از دیگری خود را باخته، ایشان را ترک می‌کنند. یاران دو امام را مقایسه کنیم نیز وضعیت همین گونه است. یاران امام حسین (ع) تا آخرین نفس مبارزه کردند و گفتند تا ما هستیم بنی هاشم وارد میدان نشود اما یاران امام حسن (ع) را می‌بینیم که حتی سجاده آن حضرت را غارت کردند. حتی در حوزه خانواده و همسران هم شرایط زندگی دو امام همام کاملاً متفاوت است، همسر امام حسن (ع) کینه آن حضرت را به دل داشت اما همسران امام حسین (ع) تا لحظه آخر جنگ فرزندان خود را قربانی کردند.

وی تصریح کرد: با مقایسه همین فاکتورها می‌بینیم که زندگی امام حسن (ع) دقیقاً مانند زندگی امام بوده و ساباط برای آن حضرت، کربلا بوده است اما دو نوع سبک زندگی برای ما معرفی شده است. اهل بیت فرموده‌اند اگر زمانه و زمینه مانند زندگی امام حسن (ع) بود باید برخیزید و اگر زمانه و زمینه زندگی شما مانند دوره امام حسن (ع) بود باید مانند آن حضرت عمل کنید.
این موضوع بسیار مهمی است. ما گاهی می‌خواهیم به مردم الگوی فقط امام حسینی یا الگوی فقط امام حسنی ارائه دهیم اما اهل بیت ما تنوع الگو در زندگی ارائه داده‌اند تا به ما بگویند شما در هر موقعیت و موضعی باید نگاه کنید که کدام الگو می‌تواند زندگی شما را سامان دهد. زندگی امام حسنی یا زندگی امام حسینی؟ این دو در عرض هم نیستند بلکه عین یکدیگر و هر دو روی یک سکه هستند. هر دو شما را در زندگی به مسیری رهنمون می شوند که مصداق عینی «محیای محیا محمد و آل محمد: زندگی پیامبری» است و حیات محمدی خود، ممات محمدی را نیز به همراه خواهد داشت.

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی با تاکید براینکه ابعاد مختلف زندگی امام حسن (ع) برای ما می‌تواند قابل توجه باشد به ویژه خلق کریمانه آن حضرت که ایشان اموال خود را برای فقرا تقسیم می کرد اضافه کرد: این ویژگی امام حسن در کتب مختلف مذاهب اسلامی بیان و تاکید شده است که خلق کریمانه و احسان امام حسن (ع) ویژگی بسیار بزرگی است. به ویژه در این ایام کرونایی که مقام معظم رهبری همه را به مساوات ملی دعوت کردند، اینها نمونه هایی از اخلاق امام حسنی است که این فرصت را فراهم می‌کند شما بدون شناخت، محدودیت مرزها و محدودیت های دنیای امروز به ویژه در سایه تحریم ها اخلاق امام حسنی داشته باشید.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره حدیث « الحسن و الحسین سیدا شباب أهل الجنة» گفت: این حدیث الگویی یکسان را معرفی می‌کند، حدیث می‌خواهد بگوید هر دو امام بزرگوار یکی هستند و اخلاق بهشتی دارند. همه ارزش های اسلامی تاکید می کنند که ما باید هم حسنی باشیم هم حسینی، این دو اخلاق را در تضاد و تقابل با یکدیگر قرار ندهیم؛ چرا که این دو امام، سید و سرور اهل بهشت هستند و این یعنی همه افرادی که در دوران جوانی دنبال الگوهای بهشتی و آسمانی هستند، از این دو امام بزرگوار تبعیت کنند تا مسیر بهشتی را بپیمانند نه اینکه ایشان رهبر ما در قیامت باشند.

وی در ادامه به منزلت و جایگاه امام حسن علیه السلام در نزد پیامبر پرداخت و گفت: برخی گمان می کنند بوسه‌هایی که پیامبر بر امام حسن و امام حسین علیهما السلام می‌زد و می‌فرمود خلق آنها شبیه خلق من است، فقط بار معنایی عاطفی دارد. البته پیامبر به عنوان پدربزرگ این دو فرزند مبارک حتماً رابطه عاطفی با ایشان داشته است اما در واقع ایشان با بوسه زدن بر دو امام به دنبال آن بود که مسیر تاریخ پس از خود را نشان داده و به مسلمانان بگوید که ای مسلمانان اگر من این دو را می بوسم و آنها را سرور جوانان اهل بهشت می‌دانم و تحت کسا جای می‌دهم به این دلیل است که من می‌دانم مسیر پس از من از بزرگراه حسن و حسین (ع) می‌گذرد و شما اگر می‌خواهید پس از من از مسیر منحرف نشوید و راه را درست بپیمایید باید در این مسیر قرار گیرید. بنا بر این همه فضیلت‌های کلامی و فکری که پیامبر درباره امام حسن (ع) فرموده اند نشان از جایگاه و منزلت آن امام نزد ایشان دارد .

حجت الاسلام سهرودری در پایان به دیگر صفات امام حسن اشاره کرد و افزود: یکی از ویژگی های امام حسن (ع) صفت «مجتبی» است و این یعنی آنکه ایشان انتخاب شده بود و این صفت برجسته ای است. همچنین دشمنان آن حضرت تلاش می‌کردند اوصافی را به ایشان وصله کنند که در شان آن حضرت نبود و این خود دال بر اوصاف بلند امام حسن مجتبی (ع) است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدی ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    0 0
    نامه ی 31 نهج البلاغه مولای متقیان امیرالمومنین (ع) به امام حسن مجتبی (ع) جلوه های زیبایی است از خودسازى با یاد خدا، توجه به حوادث روزگار، توکل، تلاش در راه کسب کمالات نفسانی جاودان، صدقه دادن و از حرص و از در امان بودن و ارزش های اخلاقی، روش تربیت و شتاب در تربیت فرزند و معیارهای روابط اجتماعی و واقع نگری در زندگی و توجه به خویشاوندان ، توجه به معنویات، توجه به دعا و اخرت گرایی و یاد مرگ و تمسک به ریسمان الهی که اینها واقعیت هایی هستند که جهان امروزی با آن مواجه اند