معاون کل وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از روند افزایشی بروز کرونا در خوزستان، گفت: اگر در جایی بازگشایی‌ها موجب افزایش بیماری شود و یا به دلیل خصوصیت اپیدمی یک شهرستان و یا خصوصیات اجتماعی آنجا، بازگشایی‌ها باعث شود که با تشدید موارد ابتلا مواجه شویم، حتما تصمیمات سختگیرانه‌تر و بازگشت به گذشته را خواهیم داشت.

نگرانی از وضعیت کرونا در تهران و خوزستان؛ آیا تصمیمات سختگیرانه در راه است

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، درباره وضعیت ابتلا به کرونا در استان خوزستان، گفت: ما همچنان نگران خوزستان هستیم و روند ورودی در این استان صعودی است. بر همین اساس از مردم خوزستان درخواست می کنیم که به فاصله‌گذاری اجتماعی توجه بیشتری داشته باشند. گرچه باید توجه کرد که اپیدمی در خوزستان نسبت به سایر استان‌ها و برخی استان‌های جنوبی کشور نسبت به سایر استان‌ها دیرتر آغاز شده و این موضوع باعث شده که شاهد اوج گیری و تشدید بیماری کرونا در این استان‌ نسبت به سایر استان‌ها باشیم.

گرمای آب و هوا علت از بین رفتن کرونا نیست

وی افزود: تاکید می‌کنم که گرمای آب و هوای یک منطقه دلیل از بین رفتن کرونا نیست و مثال بارز آن هم استان خوزستان و درجاتی از استان بوشهر است. بنابراین باید در همه استان‌ها اقدامات بهداشتی و درمانی را رعایت کنیم و آماده باشیم تا بعد از فصل گرما هم با این ویروس مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به انتشار مقاله‌ای درباره مطالعه وضعیت شیوع کرونا در برخی استان‌ها مانند گیلان از طریق تست سرولوژیک، افزود: درباره آنتی بادی در برخی استان‌ها مانند گیلان مطالعاتی انجام و درصد بالایی از میزان درگیری ذکر شده است. البته مطالعه بر اساس دعوت تلفنی و اجابت افراد در پاسخ‌دهی است، ۳۳ درصدی که منتشر شده می‌تواند زیاد و خارج از عرف تلقی شود، اما مطالعات انجام شده و تخمین‌هایی که زده می‌شود، درصدهای دو رقمی پایین در حد ۱۰، ۱۲ و ۱۵ درصد از ابتلای افراد کم علامت و بی‌علامت گفته می‌شود که اگر این موضوع صحت کامل داشته باشد، اینکه ما ابتلای ۱۰تا ۱۵ درصدی داشته باشیم، اما درصد مرگ و میر و بستری در بیمارستان‌هایمان به این حد پایین باشد، می تواند یک دستاورد باشد و نشان دهنده این باشد که سیستم بهداشتی و درمانی علی رغم ابتلای چندین میلیونی افراد، توانسته بستری و مرگ و میر را در حد بسیار پایینی نگه دارد.

درصد بالای ابتلا در تهران و روند افزایشی در خوزستان

وی درباره روند صعودی کرونا در تهران و خوزستان و احتمال بازگشت تعطیلی‌ها، گفت: در تهران به دلیل جمعیت بالا، درصد بالایی از ابتلاها را داشته است. روند خوزستان هم افزایشی است. قاعدتا سیاست ما به صورت شهرستانی و بر اساس کم خطر، خطر متوسط و خطر بالاست. اگر در جایی بازگشایی‌ها موجب افزایش بیماری شود و یا به دلیل خصوصیت اپیدمی یک شهرستان و یا خصوصیات اجتماعی آنجا، اگر بازگشایی باعث شود که با تشدید موارد ابتلا مواجه شویم، حتما تصمیمات سختگیرانه‌تر و بازگشت به گذشته را خواهیم داشت.

تهران؛ پاشنه‌ آشیل کنترل کرونا در کشور

حریرچی تاکید کرد: اهواز دومین شهر کشور از نظر میزان حاشیه نشین محسوب می‌شود و در حال حاضر تمرکز موارد افزایش بیماری در خوزستان هم در اهواز است که حتما باید تدابیر مناسبی برایش چیده شود. امروز هم جلسه ستاد استان تهران با حضور وزیر بهداشت و مسولان استانی و سایر دستگاه‌های استانی بود. خود تهران هم از نظر خصوصیات خاصی که از نظر تراکم جمعیت و جمعیت شناوری که روزانه به تهران اضافه می‌شود و از نظر تبادلی که با مناطق دیگر دارد و از این نظر که تعداد قابل توجهی از مردم به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند، جای مهم و خطیری برای ماست و می‌تواند در کنترل کرونا پاشنه آشیل ما باشد.

تصمیم‌گیری درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بعد از ماه رمضان

وی درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیز گفت: درباره مدارس گفته می‌شود اولین جایی باشند که بسته می‌شوند و آخرین جایی باشند که باز می شوند. برخی درباره دانشگاه ها هم چنین نظری داشتند. همانطور که اعلام شده با توجه به اینکه روند کلی کشور در حوزه کرونا نزولی است، اگر این روند نزولی حفظ شود و ادامه یابد، ممکن است بعد از ماه رمضان تصمیمات و پیشنهاداتی در ستاد کشوری ارائه شود. قاعدتا اگر بازگشایی دانشگاه ها را داشته باشیم، حضور در کلاس‌ها اختیاری خواهد بود نه اجباری. امیدواریم که اگر شرایط به همین خوبی پیش روند و این روند نزولی حفظ شود، بتوانیم آخر ترم امتحانات را به صورت حضوری برگزار کنیم و برای ترم بعد آماده شویم.

وضعیت بازگشایی رستوران‌ها

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی رستوران‌ها، گفت: واقعیت این است که رستوران بیرون بر به این معنی نیست که حتما با پیک برده شود و اگر فردی خودش هم حضورا به رستوران مراجعه کند و غذا را دریافت کرده و ببرد، بیرون بر محسوب می شود، اما اگر در رستوران سرو و غذا خوردن انجام شود و یا وضعیت بیرون‌بر منجر به ایجاد صف شود که در آن رعایت فاصله‌گذاری نمی‌شود، مضر است و باید از آن جلوگیری شود. من از مردم درخواست می‌کنم به هر مرکزی که مراجعه می‌کنند، با موبایل خودشان QR کد آن مرکز را درخواست کرده و آن را با موبایل اسکن کنند. اگر این اقدام را انجام دهند درباره فاصله‌گذاری و بهداشت محیط و وضعیت بهداشتی چهار سوال مطرح می‌شود و مردم می توانند گزارش دهند. این اقدام حق اولیه مردم است و از آنها می‌خواهیم که این اقدام را انجام دهند و یا اگر مورد خلافی دیدند با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند.

وی ادامه داد: در برخی موارد تهران آمار ما را خراب می‌کند. در استان‌های غیر از تهران ۸۳ درصد واحدهای صنفی موارد بهداشتی را رعایت کرده‌اند.

آخرین اخبار از پلاسمادرمانی بیماران کرونا

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پلاسما درمانی در زمینه کرونا، اظهار کرد: درباره پلاسما درمانی اقدامات خوبی انجام شده است و درباره آنتی بادی استخراجی از پلاسمای افراد در کشورمان اقدامات خوبی انجام شده است، اما باید توجه کرد که هنوز هیچ درمان و داروی اختصاصی برای بیماری کووید-۱۹ موجود نیست. درمان‌هایی که انجام می‌شود، مراقبتی، کمکی و درمان عوارض بیماری است. به همین دلیل بر رعایت موارد بهداشت فردی تاکید می‌کنیم.

در عین حال درباره دارو و درمان‌ها با سونامی اطلاعات غلط مواجهیم که هم برای افراد عادی و هم حتی برای پزشکان و افراد علمی وجود دارد. در حال حاضر بسیاری از مقالاتی که چاپ می‌شود، بعد از بررسی و تصویب آن دو تا سه سال طول می‌کشد و طی دوره چهار ماهه داوری می‌شد. این درحالیست که در چار ماهه اخیر مطالعاتی انجام و مقاله چاپ می‌شود و داوری‌ها بسیار سریع است و حتی برخی سایت‌ها قبل از داوری، مقالات را منتشر می‌کنند. بر همین اساس این مقالات مورد اعتنا قرار می‌گیرد و ممکن است حتی پزشکان و مقامات علمی را هم به اشتباه بیندازد. نشانه آن کثرت مقالاتی است که در سایت مجلات چاپ می‌شود و بعد خود مجلات مقاله را برمی‌دارند.

حریرچی افزود: به عنوان مثال درباره داروی رمدیسیویر که در آمریکا تبلیغ می‌شود، مقاله‌ای درباره اثربخشی‌اش در سایت WHO منتشر شد، اما با فاصله اندکی از سایت این سازمان برداشته شد یا مقاله اصلی که درباره این دارو منتشر شد، بر روی شش میمون مطالعه انجام شده است، قاعدتا وقتی روی انسان یا حیوان مطالعه می‌کنیم، خود انسان یا حیوان را در مطالعه مورد شمارش قرار می‌دهیم، اما در این مقاله به جای شش میمون ۳۶ لوب ریه آن‌ها را جزو آمار آوردند و نتیجه مطالعه به همین دلیل مورد شک قرار می‌گیرد. ما اشتیاق رسانه را در حوزه دارو به دلیل اینکه مردم دوست دارند در این زمینه خبرهای خوبی بشنوند، درک می‌کنیم، اما تاکید می‌کنیم که درباره روش‌های درمانی هم مردم و هم مراکز علمی با احتیاط رفتار کرده و به امیدهای واهی درباره داروها دل نبندیم.

مراسم عروسی و عزا همچنان ممنوع

حریرچی در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت بازگشایی تالارهای برگزار کننده مراسم‌ها، گفت: نمی‌دانم افراد چطور نوبت می‌گیرند و چطور برخی از این تالارها نوبت برگزاری مراسم می‌دهند. بالاخره باید تصمیمی گرفته شود. فعلا تصمیمی برای بازگشایی تالارها گرفته نشده است. البته در زمان عادی هم در ماه رمضان کسی عروسی برگزار نمی‌کرد. در عین حال من به عنوان یک شهروند، نه به عنوان یک مسئول، می‌گویم  که اکنون به تدریج داریم یاد می‌گیریم که بدون تکلف و بدون خرج مازاد و بدون رفتن زیر بار قرض و بدون اینکه دل افراد دیگر را سوزاند، مراسم برگزار کرد. برخی افراد خوشبختانه تمکن مالی دارند و می‌توانند مراسم‌های آنچنانی را برگزار کنند و گاهی وقت‌ها آهی که مردم می‌کشند، خیلی از کارها را می‌کند.

وی افزود: به نظرم این یک فرهنگ مناسب است که جوانی خرج چند ده میلیونی را برای خودش سرمایه قرار دهد و خانه و کسب و کارش را توسعه دهد. مجددا تاکید می کنم که این موضوع را به عنوان یک شهروند مطرح می‌کنم. ما از کودکی شنیده بودیم که اگر کسی فوت می‌کرد، همسایه‌ها غذای آن خانه را می‌پختند و می‌فرستادند تا به فرد عزادار کمک کنند، اما امروزه وقتی فردی فوت می‌کند، صاحب عزا نمی‌داند عزاداری کند یا برود تالار برای مراسم هماهنگ کند و فلان غذا را ترتیب دهد. خواهش می‌کنم که به این تغییرات فرهنگی توجه کنیم. دلداری دادن کار خوبی است، اما می‌دانم بسیاری از خانواده‌ها برای گرفتن مراسم ختم قرض می‌گیرند و به سختی می‌افتند. گاهی در برخی مراسم‌ها می‌بینیم که 100 تاج گل گذاشته‌اند. باور کنید در کشوری که یک نفر با یارانه زندگی می‌کند، این گل‌ها نه تنها تاثیری در تسلی و علو درجات فرد فوت شده ندارد، بلکه بار ما را سنگین‌تر می‌کند. بنابراین خواهشم این است که به موارد مثبتی هم که از این نظر در این ایام حاصل شده، توجه کنیم.

آمار تهران همچنان قابل توجه است

معاون کل وزارت بهداشت درباره احتمال بروز موج دوم کرونا در کشور با توجه به بالا بودن  آمار ابتلا به کرونا در تهران، اظهار کرد: باید توجه کرد که ما هم باید واقعیت و نکات مثبت را بگوییم و هم نکات نگران کننده را مطرح کنیم. باید توجه کرد که در استان تهران طی چند هفته گذشته روند تعداد بستری، روند تعداد مراجعین، روند تعداد بستری در بخش‌ آی سی یو و روند تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا، روند نزولی است، اما هنوز آمار ما در تهران می‌تواند قابل توجه تلقی شود. درباره تهران با توجه به ویژگی‌های خاص شهر، هنوز نگران هستیم.

وی افزود: پیش بینی ما این است که روند نزولی ابتلا به کرونا در یک یا دو ماه آینده در کشور ادامه خواهد داشت، اما موارد افزایش نسبی در برخی استان‌های کشور مشاهده خواهد شد که این مسئله آمار کل کشور را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. افزون بر این وقتی روند نزولی است و ابتلا از میلیون نفر به چندین نفر می‌رسد، نوسان‌های جزئی در ابتلا طبیعی است. به عنوان مثال شهرستان ۱۰۰ هزار نفری که روزی یک تا چهار نفر بستری دارد را نمی‌توان این گونه آنالیز کرد که اگر این شهرستان یک روز دو نفر بستری دارد و دو روز بعد تعداد بستری‌هایش چهار مورد بود، بگوئیم که ۱۰۰ درصد افزایش موارد ابتلا داریم. زیرا ارقام جزئی است و نباید خیلی حساس باشیم، بلکه باید روند نزولی کلی را ببینیم و نوسان‌گیری که در منحنی‌های آماری انجام می‌شود را مورد توجه قرار دهیم. بنابراین اگر اتفاق غیر مترقبه‌ای نیفتد انتظار موج شدیدی از بیماری را در هفته‌های آینده نداریم. باید به دو گانه سلامت و معیشت مردم توجه کنیم. تندروی از هر دو وجه مطلوب نیست؛ نباید صرفا بازگشایی‌ها را به حداکثر رساند و سلامت را مورد توجه قرار ندهیم و در عین حال نباید بدون توجه به معیشت، فقط به سلامت مردم در برابر کرونا توجه کنیم، بلکه باید تعادل را در این زمینه حفظ کنیم. البته این پیش‌بینی‌ها تا پاییز است و در پاییز ممکن است اتفاقات دیگری رخ دهد.

حریرچی درباره عادی سازی شرایط نیز گفت:  ما در ۲۳ فروردین در کل کشور و ۳۰ فروردین در تهران بازگشایی ها را انجام دادیم. دوره پنج روزه برای افزایش مراجعات سرپایی و دو هفته‌ای برای ارزیابی موارد بستری، در اکثر بازگشایی‌ها طی شده است و خوشبختانه در این دوره دو هفته نه تنها روند افزایشی نداشتیم، بلکه روند نزولی هم داشتیم. این ناشی از آن است که مردم در اکثر موارد رعایت کرده و ترددها را کاهش داده‌اند. مواردی که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، تذکرات را به آنها می‌دهیم. اینکه فکر کنیم که روند بدی داریم، درست نیست.

وی ادامه داد: در سطح جهانی هم در کشوری مثل آمریکا با وجود اینکه بسیاری از ایالت‌ها روند صعودی دارند، بازگشایی‌هایی را شروع کرده‌اند و در بسیاری ایالت‌ها بیش از روندهای اعلامی  دولت، مردم از خانه خارج شده‌اند. در انگلیس که هوا آفتابی است حضور مردم  در پارک‌ها و اماکن عمومی بسیار بیشتر از چیزی بوده که دولت این کشور مجوز داده است و در بسیاری از کشورهای اروپایی هم این گونه است. بنابراین باید کمی به واقعیت‌های اجتماعی و تحمل مردم هم توجه کنیم. هر چه بیشتر بگوئیم تعطیل شود، دال بر دلسوزی و روشنفکری نیست، این‌ها باید در تعادل باشد و حتما  به دوگانه سلامت و معیشت توجه شود تا هر دو هدف با حداکثر ممکن حاصل شود.

از لباس‌های فضایی نترسید

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره تله مدیسن و تعرفه آن نسبت به ویزیت حضوری، گفت: در برخی دانشگاه‌ها اقدامات بسیار مناسبی برای تله مدیسین انجام شده و در برخی بیمارستان‌ها ویزیت از دور انجام و درمان مناسب ارائه می‌شود. فکر می‌کنم که تله مدیسین تعرفه جدایی داشته باشد و حتی شاید کاهش هزینه‌هایی را هم برای ارائه دهنده و هم برای دریافت کننده خدمت دارد؛ چرا که از نظر رفت و آمد هزینه‌ها کمتر است. باید توجه کرد که اکثر درمان‌هایی که مردم نیاز دارند، بیمار باید فیزیکی حضور پیدا کند و نیاز به معاینه دارد. امروز در جلسه ستاد کرونای تهران به بحث پذیرش بیماران عادی در بیمارستان‌ها پرداخته شد. با توجه به اینکه در اکثر بیمارستان‌ها شرایط عادی حکم فرماست و قریب به اتفاق بیمارستان‌ها بیماران کرونایی ندارند یا بخش‌های کرونا جدا شده‌اند و بیماران با رعایت مسائل ایمنی بستری شده‌اند و ورودی جدا برای بخش‌های بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است، بنابراین باید به تدریج برای مراجعه مردم به مراکز درمانی آماده شویم.

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: اکنون ۹۰ درصد ظرفیت بیمارستان‌های ما به ویژه در تهران و شهرهای بزرگ آماده خدمت‌رسانی به مردم است. البته باید از تله مدیسین استفاده حداکثری داشته باشیم، اما باید توجه کرد که در بسیاری موارد مثل آزمایش و جراحی یا حتی فشارخون بیمار باید حضور فیزیکی داشته باشد و باید شرایط بیمارستان‌ها را تقریبا عادی تلقی کنیم. در عین حال بیمارستان‌ها با رعایت نکات بهداشتی ارائه خدمت می‌کنند. در بخش‌های عادی ماسک و دستکش کافی است و باید کاری کنیم مردم پس از ورود به بیمارستان از مشاهده لباس‌های فضایی نترسند.

حریرچی تاکید کرد: مقداری ترس و مقداری آگاهی و واهمه از کرونا مفید است، اما نباید دچار وسواس و سندروم‌های خاص شد. ما مواردی از تماس‌های تلفنی داریم که برخی اعضای خانواده بسیار حساسند و برخی کم توجهند و اختلافات قابل توجهی در این زمینه رخ می‌دهد. باید توجه کرد که کرونا تا مدت قابل توجهی با ما خواهد بود و باید یاد بگیریم که چگونه با این ویروس زندگی کنیم. به عنوان مثال اکنون برای همه تقریبا نهادینه شده که دست ندهند و روبوسی نکنند و ... ضمن اینکه شاید یک دستاورد این است که با رعایت این موارد سایر بیماری‌ها مانند سرماخوردگی معمولی یا آنفلوآنزا و ... هم کمتر شود. در عین حال رسانه‌ها هم باید متعادل رفتار کنند.

مجوزی برای تورهای گردشگری نداده‌ایم

حریرچی درباره تورهای گردشگری و افزایش خطر ابتلا از این طریق، اظهار کرد: ما مجوزی برای تورهای گردشگری نداده‌ایم و هنوز مجوز بازگشایی به هتل‌ها داده نشده است. در حوزه حمل و نقل عمومی برای موارد اضطراری و اجباری مجوز داده شده است. مردم در مواردی که باید ضروری سفر کنند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاد کنند، ‌ باید توجه داشت در تورها برای صرفه اقتصادی باید یک اتوبوس یا ون پر شود. این درحالیست که ۸۰ الی ۹۵ درصد موارد بیماری به ویژه در جوانان که در تورها شرکت می‌کنند می‌تواند مبتلا به کرونای بی‌علامت یا کم علامت باشد. سنجش تب در افراد بی‌علامت ارزشی ندارد، باید بدانیم که صنعت گردشگری از نظر اشتغال حائز اهمیت است، اما تصمیمات برای این صنعت در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شود و مجوزی صادر نشده است و هر گونه اقدام این چنینی مثل برگزاری تور خارج از مجوزها غیر قانونی است.

بررسی شهرستان‌های سفید هر پنج روز یکبار

حریرچی در پاسخ به سوال ایسنا، درباره روند صعودی تدریجی کرونا در برخی استان‌ها و وضعیت مناطق سفید طی آخرین ارزیابی‌ها، گفت: شهرستان‌های سفید را هر پنج روز یکبار بررسی می‌کنیم، اما معمولا وقتی اعلام می‌شود که منطقه‌ای سفید است، اگر اتفاق غیرمترقبه و غیرعادی نیفتد، تا دو هفته اعتبار دارد و بعد از دو هفته ارزیابی‌هایمان را اعلام می‌کنیم.

روند نزولی ابتلا به کرونا در کشور و صعودهای کم‌رمق در برخی استان‌ها

وی افزود: در عین حال باید توجه کرد که ما نسبت به چند هفته گذشته، یک روند نزول ۶۰ الی ۷۰ درصدی در بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا داریم و در حوزه پذیرش بیماران در آی سی یو روند نزولی ۴۰ تا ۵۰ درصدی داشته‌ایم. اگر یک منطقه‌ای دو درصد افزایش داشته باشد، روند صعودی داشته است، اما به معنی این نیست که به درصد قبلی رسیده است. به عنوان مثال اگر یک منطقه ۱۰۰ بستری روزانه داشته، وقتی به ۳۰ می‌رسد و چند روز بعد میزان بستری ۳۲ می‌شود، روند صعودی است، اما طبق تجربیات‌مان طی دو هفته اخیر این صعودها بسیار کم قوت و کم رمق هستند و دامنه کمی دارند. بنابراین روند صعودی را باید از این منظر مورد توجه قرار داد. بر این اساس در کل کشور روند نزولی است و صعودهایمان هم کم رمق است. حتی اگر در کل کشور هم این اتفاق بیفتد و روند صعودی کم رمق داشته باشیم و به عنوان مثال میزان بستری روزانه از ۱۰۰۰ به ۵۰۰ برسد و بعد در روزهای بعد به ۵۲۰ مورد افزایش یابد، روند صعودی است، اما پیش‌بینی ها این است که این صعودها کم رمق است و به قله‌ای که از قبل گفتیم، نمی‌رسد. تاکید می‌کنم که صعودهایی که در حال حاضر شاهدیم، کم دامنه و کم رمق هستند و وضعیت کلی کشور روندی نزولی و یا یک حالت پلاتو پایین است.

ویروس کرونا ضعیف شده است؟

حریرچی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، دربار برخی اظهارات مبنی بر ضعیف شدن ویروس کرونا نیز گفت: اخیرا مقالات و تحقیقاتی از آمریکا و جاهای دیگر منتشر شده که تحلیل‌شان این است که رفتار ویروس نه به میزان خیلی زیاد، اما به میزان قابل ارزیابی و تشخیص، ضعیف شده است که این انتظار معمولا وجود دارد. باید توجه کرد که ویروس‌ها در شرایط عادی می‌توانند جهش کرده و تغییراتی داشته باشند، اما این جهش‌ها و تغییرات معمولا خودبه خود از بین می‌رود. گاهی اوقات این تغییرات بسیار قابل توجه است؛ مانند تغییراتی که برای کووید-۱۹ یا سارس و مرس اتفاق افتاد و هر سه به ویروس‌هایی خطرناک بدل شدند. منتها باید توجه کرد که اگر ویروس تغییر ژنتیکی بدی نکند، وقتی در سطح اجتماع است و از آنجایی که بدن هر فرد در مقابله با ویروس یک اثر جزیی در راستای تضعیف ویروس بر روی آن می‌گذارد، به تدریج باعث می‌شود که ویروس‌ها در دراز مدت ضعیف شوند. کما اینکه در حال حاضر در دنیا موفقیت‌هایی که در برابر ویروس ایدز حاصل شده هم ناشی از اقدامات پیشگیرانه است و هم ناشی از بهبود درمان‌ها و تضعیف خود ویروس. در مطالعات انجام شده از سوی برخی کشورها نشانه‌های اولیه‌ای مبنی بر تضعیف گزارش شده است، اما اینطور نیست که این تضعیف خیلی شدید باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت یک میلیارد یوروی صندوق ذخیره ارزی که قرار بود در راستای مقابله با کرونا در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد، گفت: جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده و این مبلغ یک میلیارد یورو است که از این مبلغ حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان برای مقابله با کرونا اختصاص می‌یابد و حدود ۵ هزار میلیارد تومان به حمایت از صندوق بیمه بیکاری اختصاص دارد که با همکاری سازمان برنامه و سایر دستگاه‌های نظارتی تقسیم بندی های مناسبی بر روی این مبلغ انجام شده است. اقدامات عمده بهداشتی و پیشگیرانه و همچنین تقویت سیستم درمانی کشور برای مقابله با کرونا از نظر زیربنایی و جاری در راستای مقابله با ویروس انجام خواهد شد. اقدامات اولیه برای تخصیص اول برای نزدیک به ۴۰۰۰ میلیارد مورد توافق اولیه قرار گرفته است و امیدواریم که به زودی در دسترس وزارت بهداشت قرار گیرد.

کرونا را سیاسی نکنیم

وی ادامه داد: در کشور ما هر کس که تست مثبت کرونا داشته باشد، در صورتی که فوت کند، علت فوت را کرونا اعلام می‌کنیم. در حالیکه در چند کشور اروپایی میانگین سنی مرگ و میرشان بالای ۶۰ یا ۷۰ سال است و اگر بیمار به یک بیماری زمینه‌ای هم مبتلا باشد، اعلام می‌کنند که به خاطر این بیماری زمینه‌ای فوت کرده‌اند. باید پرسید چند درصد افراد ۷۰ ساله بدون بیماری زمینه‌ای هستند؟. اکثر افراد بالای ۶۰ سال یک بیماری زمینه‌ای جزئی دارند. بنابراین بهتر است خیلی در بازی این سازمان‌ها نیفتیم. آمار ما تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دارد. در اسفند ماه هم که ما را تحت فشار قرار دادند، اعلام کردم که منتظر باشید تا اخبار اروپا و آمریکا برسد و آنگاه درباره این موضوع قضاوت خواهد شد. بسیاری از کشورهای دور و نزدیک که آماری از آن‌ها منتشر نمی‌شود، آمارهایشان منتشر خواهد شد.   فکر می‌کنم که بهتر است موضوع کرونا را سیاسی نکنیم. اگر برخی از جمهوری اسلامی ایران ناراضی هستند، سعی نکنند در حوزه کرونا آن را مطرح کنند، بلکه شفاف باشند و بتوانند به مردم‌شان کمک کنند.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره کمبود داروی بیماران تالاسمی نیز گفت: فکر نمی‌کنم در این حوزه کوتاهی رخ داده باشد. سند افتخار ما این است که در دوران کرونا هیچ بیمار غیرکرونایی نبوده که مراجعه کرده باشد و برایش کوتاهی انجام شده باشد. البته می‌دانیم که در دوران کرونا به دلیل کمبود امکانات و کاهش مراجعاتی که در دوران کرونا داشتند، فعالیت‌شان کم شد، اما بخش دولتی کاملا جبران کرده و به مراجعات به ویژه در یک ماه اخیر پاسخ داده است. درباره تالاسمی‌ها هم فکر نمی‌کنم کوتاهی انجام شده باشد.

وی افزود: در عین حال ما با توجه به اثرات اقتصادی تحریم‌ها، وقتی منابع ارزی در اختیار ما قرار نمی‌گیرد و نمی‌توانیم تبادل بانکی داشته باشیم، مجبور هستیم استفاده از داروهای تولید داخل را بیشتر کنیم و این موضوع هم از جهت خودکفایی در سال تولید ملی مهم است و گاهی ما در مقام انتخاب قرار می‌گیریم و در شرایطی که نمی‌توانیم تبادل ارزی داشته باشیم و در عین حال زمانیکه دارویی تولید داخلی‌اش به میزان کافی وجود دارد، اما دارویی که تولید داخل آن مقرون به صرفه نیست، عقل حکم می‌کند که دارویی را وارد کنیم که تولید داخلی‌اش صرفه اقتصادی ندارد که ممکن این موجب سوءتفاهم شود. در مجموع حمایت از تولید داخل و اتکا به صنعتگران داخل کشور، سیاست اصلی ماست.

هزینه آزمایش‌های مرتبط با کرونا در بخش دولتی و خصوصی

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره هزینه آزمایش‌های مرتبط با کرونا، گفت: تست‌هایی که در بخش دولتی برای کرونا انجام می شود به صورت رایگان و مطابق تعرفه بیمه انجام می‌شود. در بخش خصوصی بر مبنای تعرفه‌های مصوب خصوصی است. ضمن اینکه برخی مراکز معتبر خصوصی هم با قیمت ارزان‌تر و حدود ۲۴۰ هزار تومان انجام می‌دهند، اما در بخش دولتی این ارقام وجود ندارد. اگر هر تخلفی در این زمینه در بخش دولتی دیده شد و یا ارقام غیرمتعارفی در بخش خصوصی دیده شد، سامانه ۱۹۰ به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی است.  

حریرچی درباره اجازه آزمایشگاه‌های خصوصی برای انجام آزمایش کرونا، گفت: طبق بخشنامه وزارت بهداشت آزمایشگاه‌های خصوصی مجازند که از نمونه‌هایی که از سوی وزارت بهداشت برایشان ارسال می‌شود، آزمایش بگیرند. تعرفه آن هم ۱۸.۴ K است که با رقم سال گذشته حدود ۴۹۰ هزار تومان می‌شود که درک می‌کنم برای اکثر مردم قابل استطاعت نیست. فعلا بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت آزمایشگاه‌های خصوصی فقط می‌توانند آزمایش‌هایی را که از سوی وزارت بهداشت ارجاع می‌شود، برای ویروس کرونا انجام دهند.

حریرچی درباره آخرین وضعیت غربالگری کرونا در کشور اظهار کرد: ما در غربالگری سرعت بسیار خوبی داریم؛ به طوری که در سامانه سیب، به جز ناب و سینا که چند میلیون نفر را تحت پوشش دارند، ۳۰ میلیون نفر افراد بالای ۱۵ سال در مرحله دوم غربالگری شدند و دستاورد مهمی که حاصل شده این است که موارد ویروسی که کشف می‌کنیم ۷۰ تا ۹۰ درصد موارد بی‌علامت، کم علامت یا اطرافیان در تماس با افراد کرونا مثبت هستند که در شرایط عادی این افراد خودشان مراجعه نمی‌کردند و در نتیجه شناسایی نمی‌شدند. این درحالیست که در اسفند ماه فقط افراد علامت‌دار تست می‌شدند. در حال حاضر ما به مردم زنگ می‌زنیم و اگر فردی علامت داشته باشد، حتی کم علامت، او را مورد آزمایش قرار می‌دهیم. علاوه بر آن خانواده‌ها و افراد در تماس با کرونا مثبت‌ها را نیز تست می‌کنیم. به عنوان مثال در روز گذشته که ۱۵۵۶ مورد کرونا مثبت داشتیم، بیش از ۱۱۰۰ موردش افرادی بودند که با غربالگری و تماس تلفنی شناسایی شدند. هدف ما این است که به ازای هر بیمار ۱۰ نفر از خانواده و همکاران فرد مثبت را تست کنیم و استراتژی ما تست و تست و تست در مراحل اولیه برای ایزوله کردن افراد و جلوگیری از پیشرفت بیماری با مراقبت های مناسب است.

وی همچنین گفت: در حال حاضر مشکل اصلی مردم در اکثر کشورهای دنیا از بیماری‌زایی ویروس نیست، بلکه از اثرات اقتصادی ناشی از کرونا است. حتما باید سلامت مردم در اولویت سیاست گذاران باشد و بازگشایی‌ها را با رعایت مقاصد سلامتی باید انجام دهیم، اما حتی زمانیکه قرنطینه های شدید به دلیل سلامت مردم اعمال می شود، اثرات اقتصادی پابرجاست. وقتی بیکاری چند ده میلیونی در اقتصاد آمریکا رخ می‌دهد و یا تعداد زیادی به زیر خط فقر می‌روند، این در کشورهای دیگر هم محتمل است. البته در ایران به دلیل کمک‌های مردم و دولت، شدت این مسئله به دلیل همبستگی اجتماعی کمتر است، دولت حداکثر توانش را به کار می‌برد، اما موضوع اصلی این است که مردم و رسانه‌ها باید به کمک به دیگران، فقرا و محرومین تشویق شوند تا خدایی نکرده سفره افطاری خالی نباشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.