همزمان با اعلام نرخ بیکاری آمریکا پیش بینی‌ها حاکی از آن است که وضعیت کنونی به سرعت بهبود نخواهد یافت و حتی ممکن است شرایط سخت تری پیش رو باشد و چالش ها با وسعت بیشتری دامن اقتصاد را بگیرد.

شرایط اقتصاد آمریکا سخت‌تر هم خواهد شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین؛ در حالی آمار که وزارت کار ایالات متحده نرخ بیکاری این کشور را منتشر کرد، این آمار نشان می‌دهد نرخ بیکاری فعلی در آمریکا در ۸۰ سال اخیر به بدترین وضعیت خود رسیده است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اما در خصوص آمار اعلام شده گفته است که "حدس میزده است که چنین اتفاقی رخ دهد اما مدعی شده است که این شرایط موقتی است و بعد از قرنطینه ناشی از شیوع «کرونا ویروس» شاهد بهبود سریع این وضعیت خواهیم بود."

آمار نرخ بیکاری در آمریکا در حالی منتشر شده است که امروز خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله رویترز خبر از گفت و گوی تلفنی مقامات امریکا و چین دادند. طبق گزارش رویترز، طرفین در این گفت‌وگو تأکید کردند که علی رغم تنش‌های فعلی بر سر دلایل شیوع کرونا(آمریکا چین را متهم شیوع کرونا می‌داند)، دو کشور بر اجرای توافقات تجاری پایبند خواهند بود.

خبرگزاری بلومبرگ نیز در خبری اعلام کرده است که اولین مذاکرات چین و آمریکا در مورد روند اجرای توافق تجاری طی هفته آینده برگزار خواهد شد.

درواقع با این شرایط و بعد از افول سطح تقاضا و کندی و محدودیت‌ها در زمینه فعالیت‌های کسب و کار، برخی نشانه‌های مثبت از سوی برخی کشورهای اروپایی مثل ایتالیا و آلمان و تاثیر آن در افزایش نسبی قیمت نفت در بازارهای جهانی دیده می‌شود.

بدترین نرخ بیکاری در آمریکا طی ٨٠ سال اخیر

نرخ دلار در آمریکا برای دومین روز متوالی کاهشی گزارش شده است و ارزش دلار طی دیروز ۰.۳۸ درصد و امروز ۰.۰۵درصد کاهش یافته است. تداوم اوج گیری نرخ بیکاری آمریکا، دلیل کاهش ارزش دلار در آمریکا اعلام شده است؛ نرخ بیکاری ایالات متحده در بدترین میزان از دهه ۱۹۳۰ میلادی (سه برابر شدن) تا ۱۴.۷ درصد افزایش یافت. کارفرمایان در ماه آوریل دستمزدهای خود را با ثبت ۲۰.۵ میلیون شغل در ماه آوریل کاهش دادند.  بیشتر افراد بیکارشده هم اعلام کردند که از کارشان متنفر شده اند. 

خبرگزاری بلومبرگ در این رابطه نوشت: آمار دیروز وزارت کار امریکا نشان می‌دهد بیکاری هفتگی در این کشور ۳.۱۶۹ میلیون نفری بوده است که بالاتر از ۳.۰۵ میلیون نفری بوده است که مورد انتظار و پیش‌بینی فعالان بازار بوده است.

در مجموع طی ۷ هفته گذشته بیش از ۳۳ میلیون نفر در آمریکا شغل خود را از دست داده‌اند که همین مسئله عاملی برای تضعیف قدرت خرید مردم این کشور و تداوم افت تولید ناخالص داخلی(GDP) این کشور بوده و تضعیف دلار بوده است. 

در حالی که طبق گزارش ها این بدترین نرخ بیکاری از زمان رکود تورمی بزرگ طی دهه ۳۰ میلادی است و برخی کارشناسان حتی از تداوم رشد نرخ بیکاری در آمریکا هم خبر داده‌اند اما دولت ترامپ اظهار امیدواری کرده است که با بازگشایی قریب الوقوع اقتصاد آمریکا ، شاهد بهبود سریع نرخ بیکاری باشیم.

ترامپ در گفت‌وگو با فاکس نیوز مدعی شد: نرخ بیکاری فعلی کاملاً طبق انتظارات بوده است و جای تعجب ندارد. به گفته ترامپ حتی دموکراتها او را به خاطر این مسأله سرزنش نمی‌کنند.  وی ابراز امیدواری کرده است که بتواند شرایط فعلی را برگرداند.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: گزارش اشتغالزایی را همه می‌دانستند و همه حتی دموکراتها می‌توانستند آن را حدس بزنند. اما بازار به این چشم خواهد دوخت که سرعت بهبود در آینده چگونه است.دولت تدابیر اقتصادی بیشتری را برای جلوگیری از سقوط اقتصاد در نتیجه شیوع ویروس کرونا بررسی می‌کند. ما بهترین اقتصاد جهان را ساختیم و بازسازی کردیم و شرایط فعلی موقتی ست و بعد از قرنطینه همگی به سرکار برمی‌گردند.اقتصاد ما بزرگترین اقتصاد جهان است و الان شاهد ضعف نیست بلکه تعطیلی عمدی و مصنوعی ست. همه آماده برگشت به سرکار خود هستند.

نرخ بیکاری اخیر در آمریکا اما به گفته تحلیلگران «نرخ ویران کننده» است و  بازگشایی کسب و کارها و رفع محدودیت و قرنطینه نمیتواند به سرعت شرایط را بهبود ببخشد و نیازمند صبر و گذشت زمان است. چرا که هیچ تضمینی در این خصوص وجود ندارد.

به نوشته گاردین فشارها روی دولت ترامپ با توجه به رکود شدید اقتصادی شکل گرفته ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ که تلفات بیش از ۷۵ هزار نفر را در آمریکا به دنبال داشته در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بسیار افزایش یافته است و اقتصاد که قبل از شیوع کرونا تحلیلگران از ان به عنوان نقطه قوت دولت ترامپ یاد می‌کردند امروز به پاشنه آشیل دولت این کشور تبدیل شده است.

شرایط اقتصاد آمریکا سخت تر هم خواهد شد

آمار جدید قرار است در ماه نوامبر اعلام شود اما به این شرایط پیش بینی‌ها حاکی از آن است که وضعیت کنونی به سرعت بهبود نخواهد یافت و حتی ممکن است شرایط سخت تری پیش رو باشد و چالش ها با وسعت بیشتری دامن اقتصاد را بگیرد. شرکت‌های فلزی و هواپیمایی در آمریکا گفته‌اند اگرچه علامت‌هایی برای از سرگیری رشد آهسته می‌بینند اما اخراج‌های گسترده‌ای در این خصوص اعمال شده است. با این اوصاف ناامنی شغلی ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ همچنان با موارد مربوط به پروتکل های بهداشتی در آمریکا ادغام شده و بر دامنه نگرانی‌ها افزوده است. اقتصاددانان انتظار دارند حتی اگر کرونا رخت برنبندد و جهان از این بیماری خلاصی یابد، باز هم بهبود نرخ اشتغال نیازمند گذشت زمان است. در این میان به سیاست مداران نیز توصیه می‌شود که محتاط باشند و احتیاط کنند. 

آمار دقیق اعلام شده از سوی وزارت کار ایالات متحده  به این شکل اعلام شده است:

- نرخ بیکاری ماهانه : ۱۴.۷ درصد

- درآمدزایی ساعتی - ماهانه (روند افزایشی) : ۴.۷درصد 

- درآمدزایی ساعتی - سالانه (روند افزایشی) : ۷.۹ درصد

- نرخ مشارکت نیروی کار : از ۶۲.۷ درصد به ۶۰.۲ درصد (کمترین میزان از سال ۱۹۷۳ میلادی)

افزایش نسبی قیمت نفت در بازار جهانی

به گزارش بلومبرگ، در معاملات امروز بازار جهانی انرژی هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۱۸ سنت افزایش با قیمت ۲۹.۶۴ دلار به فروش رسید. در معاملات امروز بازار جهانی انرژی، هر بشکه نفت برنت دریای شمال ۲۹.۶۴ دلار قیمت گذاری شد که نسبت به دیروز ۱۸ سنت رشد داشته است. قیمت نفت آمریکا هم ۲۱ سنت بالا رفت و با قیمت ۲۳.۷۶ دلار عرضه شد. به گزارش اوپک، هر بشکه نفت این سازمان در معاملات شب گذشته ۲۲.۹۱ دلار داد و ستد شده است.

به گزارش رویترز، دلیل افزایش امروز قیمت نفت، رفتن کشورهای جهان به سمت لغو تدریجی محدودیت‌هایی است که برای کنترل شیوع ویروس کرونا در آنها اجرایی شده‌اند. این مسئله چشم انداز تقاضا برای نفت در بازار جهانی را مثبت کرده و باعث شده تا قیمت نفت برای دومین هفته متوالی روند صعودی را در پیش گیرد.

تاکید چین و آمریکا بر اجرای توافقات تجاری

یورونیوز هم در گزارشی در این رابطه می‌نویسد: مذاکره کنندگان اصلی چین و آمریکا در موضوعات تجاری، روز جمعه پس از یک گفت‌وگوی تلفنی اعلام کردند که همچنان به مفاد «فاز اول توافقنامه تجاری پکن‌-واشنگتن» امضا شده در ١۵ ژانویه سال جاری میلادی پایبند هستند. آنها تاکید کردند که علاوه بر اجرای مفاد این پیمان تجاری، درصددند تا «همکاریهایشان را در موضوعات اقتصاد کلان و بهداشت عمومی تقویت کنند.»

این گفتگوی تلفنی در حالی صورت گرفته است که رابطه چین و آمریکا از زمان آغاز همه‌گیری کرونا بشدت دچار تشنج شده است؛ تا جایی که برخی تحلیلگران توصیه کرده بودند که چین خود را برای رویارویی مستقیم با آمریکا آماده کند. حتی یک اندیشکده چینی هشدار داده بود که باید برای جنگ مستقیم با آمریکا آماده شویم.

لیو هه، معاون نخست‌وزیر چین و رابرت لایت‌هیزر، نماینده تجاری آمریکا و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری این کشور همچنین توافق کردند دو کشور برای ایجاد محیطی مناسب برای تقویت همکاری‌های اقتصادی مشترک و اجرای تعهداتشان در چهارچوب توافق ژانویه، تلاش کنند.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیر چین آمده است: «هر دو طرف تاکید کرده‌اند که برای تقویت همکاری‌های خود در موضوعات مرتبط با اقتصاد کلان و بهداشت عمومی آماده‌اند؛ و اینکه هر کاری انجام شود تا فضایی مطلوب برای اجرای فاز اول این توافق تجاری فراهم شود.»

اولین مذاکرات چین و آمریکا در مورد روند اجرای توافق تجاری در هفته آینده

به گزارش بلومبرگ، مذاکره‌کنندگان ارشد تجاری آمریکا و چین قصد دارند هفته آینده در مورد اجرای مرحله اول توافق تجاری مشترک با هم گفت‌وگو کنند. پیش از این دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، تهدید کرده بود درصورتی‌که چین به مفاد این توافق پایبند نباشد آن را منحل خواهد کرد.

لیوهی، معاون نخست وزیر چین، از سوی پکن و رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری آمریکا، از سوی واشنگتن این مذاکرات را رهبری خواهند کرد. این گفت‌وگوی تلفنی، اولین مذاکره طرفین از زمان امضای توافق تجاری در ماه ژانویه است و قرار است هر شش ماه یک‌بار تکرار شود.

این توافق که دو اقتصاد برتر جهان، سرانجام پس از دو سال جنگ تجاری در ماه ژانویه بر سر آن سازش کردند، تنها چند روز قبل از آن امضا شد که اخبار مربوط به شیوع ویروسی مرگبار در ووهان چین در سراسر جهان منتشر گردد. در چهارچوب این توافق، دونالد ترامپ پذیرفت که در ازای افزایش خرید محصولات آمریکایی توسط چینی‌ها، هیچ تعرفه جدیدی به کاهالای وارداتی چین به آمریکا اعمال نکند.

طبق این توافق، صادرات آمریکا به چین با افزایش چشمگیری همراه خواهد شد؛ بطوری که پکن در یک دوره دو ساله، در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۰۰ میلیارد دلار کالا بیشتر از آمریکا خریداری خواهد کرد. آمریکا با این اقدام سعی دارد کسری تجاری خود در مقابل چین را که در سال ۲۰۱۸ میلادی به رقم ۴۲۰ میلیارد دلار رسیده بود، جبران کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.