پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: کسانی که به تمسخر دیگران و به ویژه مومنان می‌پردازند دل‌هایشان می‌میرد و اندک اندک از دایره ایمان خارج می‌شوند.

تمسخر دیگران موجب خروج از دایره ایمان می‌شود / هفت مصداق برای تمسخر خود از نگاه امام رضا(ع)

به گزارش قدس آنلاین، محمد حسن زبری قائنی پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، به بررسی مسخره کردن دیگران به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی پرداخت و عنوان کرد: یکی از مسائلی که بین بسیاری از مردم دنیا رواج دارد مسخره کردن است.

وی با بیان اینکه مسخره کردن و استهزاء یکی از محرمات و از عوامل غیبت است ابراز کرد: شکی نیست که استهزاء یکی از عواملی است که بسیاری از اوقات انسان‌هایی که ایمانشان ضعیف است را وادار به غیبت می‌کند.

این پژوهشگر در ادامه به حدیثی گهربار از امام رضا(ع) در خصوص این ناهنجاری اجتماعی اشاره کرد و گفت: امام هشتم(ع) می‌فرمایند: هفت نکته بدون رعایت هفت مسئله دیگر به معنای مسخره کردن خود است؛ نخست کسی که با زبان استغفار می‌کند ولی دلش پشیمان نیست.

وی ادامه داد: هر که از خداوند درخواست توفیق کند ولی هیچ تلاشی نکند گویی خود را مسخره کرده است و همچنین هر که می‌خواهد احتیاط کند ولی پرهیز نکند، به مثابه مسخره کردن خود است.

این پژوهشگر اضافه کرد: هر کس از خداوند بهشت را درخواست کند ولی بر سختی‌ها صبرو شکیبایی نکند و همچنین کسی  که به خداوند از آتش جهنم پناه ببرد ولی گناه را رها نکند در حقیقت خود را مسخره کرده است.

حجت‌الاسلام زبری قائنی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین این امام همام می فرمایند: هر که یاد خدا کند ولی برای ملاقات خداوند شتاب نکند و کسی که یاد مرگ کند ولی آماده مرگ نشود، خود را مسخره کرده است.

به گفته این پژوهشگر، از آثار نخست این عمل نابهنجار می‌توان به مسئله دامن زدن به اختلافات میان قوم‌ها و گروه‌ها اشاره کرد.

وی گفت: تمسخر، مومنان را از یکدیگر دور ساخته و عداوت و دشمنی جای خود را به الفت و عشق می‌دهد؛ از همین رو قرآن کریم در سوره حجرات مومنان را از اموری همچون غیبت و تمسخر بازداشته و از آنان خواسته تا این شیوه رفتاری را کنار گذاشته و به تمسخر و غیبت دیگران نپردازند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.