بوشهر- با گسترده شدن شیوع ویروس کرونای جدید در ایران هم‌زمان با تعدادی از کشورهای دیگر،‌ کشورمان در حوزه حمل‌ونقل وارد شرایط شبه قرنطینه شده به‌طوری‌که اغلب مرزهای زمینی و هوایی بر روی ایرانی‌ها بسته‌شده است و در بخش دریایی هم اکثر بنادر همسایه برای عبور و مرور کشتی‌ها و شناورهای ایرانی محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌اند.

لنگراندازی کرونا در سواحل جنوب/معیشت۴۰ هزار ملوان در تنگنا

قدس آنلاین-گروه استان ها: ازآنجایی‌که ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق دریا و بنادر انجام می‌شود، قرنطینه شدن ایران نگرانی‌هایی را ازجمله کاهش سطح تجارت کشورمان از طریق دریا به وجود آورده ‌است.

 از سوی دیگر به دلیل تحریم‌ها بسیاری از خطوط شرکت‌های کشتیرانی امکان اعزام مستقیم کشتی‌هایشان به بنادر ایران را ندارند و محمولات متعلق به کشورمان را در بنادر کشورهای همسایه تخلیه می‌کنند و این بارها به‌طور غیرمستقیم با کشتی‌های تجاری دیگر یا شناورهای کوچک‌ و سنتی وارد بنادرمان می‌شود.

بنابراین با بروز شرایط اخیر، شاهد افزایش بیکاری در بین لنج‌داران و خدمه این‌گونه شناورها هم‌زمان با کاهش واردات و صادرات کالاها از طریق بنادر کوچک هستیم .

بنادر تعطیل هستند

صالح ناخدای یکی از همین لنج هایی که حالا در بوشهر لنگرانداخته و جاشوهای وی مدتی است بیکار شده اند به ما می‌گوید: متأسفانه امارات از پذیرفتن شناورهای ایرانی خودداری می‌کند.

وی که از اسفندماه سال گذشته نتوانسته باری را به مقصد امارات و یا بالعکس جابجا کند می‌گوید: بر روی هر لنج حداقل تعداد پنج یا شش ملوان کار می‌کند و اغلب این ملوان‌ها نیز زن و بچه‌دارند اما در حال حاضر قریب به ۴۰ روز است که لنج ها نتوانستند لنگر را بالا کشیده و راهی دریا شوند.

وی بابیان اینکه به دلیل تعطیلی کار نمی‌توانیم این ملوان هارا اخراج و یا تسویه‌حساب کنیم بیان می‌کند: مجبوریم هر جور شده حقوق آن‌ها را پرداخت کنیم که این موضوع واقعاً امکان‌پذیر نیست.

وی بابیان اینکه لنج ها نه‌تنها برای افرادی که بر روی آن کار  می‌کنند نان‌آور است بلکه برای بسیاری از کسبه و یا صاحبان وانت‌بار و حتی کارگرهای معمولی نان رسانده بود ه می افزاید: به دلیل تعطیلی بندر  تمامی این مشاغل به طور زنجیر وار بیکار شدند.

کرونا بهانه است

ابوحمزه یکی دیگر از ناخدایان بوشهری ابراز می‌کند: با شیوع بیماری کرونا قرار شد که شناورها با رعایت قوانین بهداشتی اجازه سفر به امارات را پیدا کنند و بنا بر مقررات حتی اجازه پیدا شدن از شناور را در خاک امارات تا اتمام ۱۴ روز زمان قرنطینه نداشتند اما در حاضر باوجوداین قوانین سخت‌گیرانه بازهم اجازه ورود شناورهای ایرانی به بنادر امارات داده نمی‌شود و این در حالی است که می‌شنویم شناورهای کشورهای سومالی و یا هند  پاکستان وارد امارت می‌شوند.

شناورهای باری سنتی این استان باوجود بارگیری و سفر به امارات اما پس از ۲۰ روز تا یک ماه سرگردانی در لنگرگاه‌های کشور امارات اجازه ورود دریافت نکردند و متحمل خسارات سنگینی شدندوی بابیان اینکه به نظر می‌رسد کرونا فقط بهانه‌ای برای جلوگیری از ورود شناورهای ایرانی است می‌افزاید: مسئولان جمهوری اسلامی باید در این راستا تکلیف را یکسره کنند که اگر شناورهای سایر کشورهای به امارات تردد دارند پس چرا شناورهای ما اجازه پهلوگیری در بنادر امارات داده نمی‌شود؟

وی با اشاره به اینکه حتی برخی از  صاحبان لنج  با اجازه کشور امارات نسبت به بارگیری کالا اقدام کرده و راهی سفر شدند اما پس از ورود به امارات اجازه تخلیه بار به آن‌ها داده نشد و مجبور به بازگشت کالا شدند .

وی بابیان اینکه تاکنون محصولات و سفارش‌های بسیاری ازجمله میوه و تره‌بار به دلیل سختگیری‌های بی‌مورد امارات از بین رفته است بیان می‌کند: متأسفانه در حال حاضر سیل عظیمی از ملوانان بوشهری بیکار و در تأمین هزینه‌های زندگی ناتوان شدند.

تهدید معاش ۴۰ هزار ملوان

رئیس اتحادیه لنج‌داران و حمل‌ونقل دریایی استان بوشهر در این رابطه گفت: شناورهای باری سنتی به امید اینکه در شب عید که بهترین زمان کار به شمار می‌رود اما بعد از یک ماه تا ۴۰ روز دست‌خالی اسکله‌های امارات را به مقصد ایران ترک کردند.

سید علی موسوی گمارانی افزود: این وضعیت باعث بروز مشکلاتی برای این شناورها و سرنشینان آن‌ها شده طوری که شناورهای باری سنتی این استان باوجود بارگیری و سفر به امارات اما پس از ۲۰ روز تا یک ماه سرگردانی در لنگرگاه‌های کشور امارات اجازه ورود دریافت نکردند و متحمل خسارات سنگینی شدند.

 وی بیان کرد: لنج‌های سنتی به دلیل نوع ساختار آن‌ها اگر زیاد یکجا بمانند آن پنبه‌ای که در بین تخته‌ها استفاده‌شده دچار گندیدگی شده و دچار ضرر و زیان می‌شوند.

گمارانی بابیان اینکه ۹۰ درصد شغل‌های استان بوشهر وابسته به دریا است اضافه کرد: در این استان بیش از پنج هزار فروند شناور باری و به‌صورت میانگین در هرکدام ۶ تا ۸ نفر ملوان فعال است و به تعبیری ۴۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم از دریانوردی در این استان امرارمعاش می‌کنند.

وی بابیان اینکه در طول ۴۰ سال گذشته حتی بندر جایگزینی برای بندر امارات متحده عربی که ۹۸ درصد تردد و دادوستد فعالان این بخش با این بندر است در نظر گرفته نشده است افزود: استان بوشهر البته به‌جز امارات متحده عربی با کشورهای کویت و قطر نیاز داد و سد دارد اما این کشورها نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا مرزهای خود را بسته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.