۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
کد خبر: 703973

رشد ۴۲ هزار و ۴۹۴ واحدی این نماگر در اولین روز کاری هفته در حالی رقم خورد که که از مجموع ۳۱۰ نماد فعال در این بازار، شاهد رشد قیمت سهام ۲۹۱ بنگاه بورسی بودند و تنها ۱۵ نماد معاملات روز شنبه را با افت قیمت به پایان رساندند.

بورس ردای میلیونی بر تن کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران امروز ۷رقمی شد و به سوپرکانال یک میلیون واحد رسید. رشد ۴۲ هزار و ۴۹۴ واحدی این نماگر در اولین روز کاری هفته در حالی رقم خورد که که از مجموع ۳۱۰ نماد فعال در این بازار، شاهد رشد قیمت سهام ۲۹۱ بنگاه بورسی بودند و تنها ۱۵ نماد معاملات روز شنبه را با افت قیمت به پایان رساندند.

عطش تقاضا برای وارد شدن به گردونه معاملات سهام در این روز سبب شد تا نماد معاملاتی ۲۱۷ شرکت (معادل ۷۵ درصد) با مازاد تقاضا روبه‌رو شدند و شاهد صف خرید ۴۵۹۱ میلیارد تومانی باشند. در مقابل اما تنها ۴ نماد با صف فروش آن نیز به میزان ۱۰۴ میلیارد تومان مواجه شدند. موضوعی که حکایت از برتری خریداران به فروشندگان در بازار دارد و میل به خریدهای بیشتر سرمایه‌های سرگردان در فضای کنونی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

ارزش معاملات خرد روز جاری به حدود ۱۰ میلیارد تومان رسید که هر چند در مقایسه با روزهای گذشته کاهشی بود اما همچنان در سطحی رویایی قرار دارد. به ویژه آنکه همانطور که اشاره شد امروز عطش خرید در بازار و صف‌های طولانی خرید مانع از دادوستد بیشتر سهام و رسیدن ارزش معاملات خرد به سطوح بالاتر شد.

با این حال نگاهی به دادوستد سهام در صنایع بورسی حاکی از گردش یک چهارم نقدینگی روزانه در میان سهام کالایی بازار دارد. به طوری که دو گروه کالایی فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به تنهایی بیش از ۲۰ درصد ارزش کل معاملات خرد سهام را در اختیار گرفتند و در صدر نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص کل بازار نیز ایستادند. دو گروه دیگر یعنی فرآورده‌های نفتی و کانه‌های فلزی نیز هر چند نسبت به دو گروه ذکر شده در سطوح پایین‌تری قرار داشتند اما معاملاتی با ارزش ریالی بالایی را تجربه کردند.

علاوه بر این امروز برای ۳۴مین روز متوالی معامله‌گران خرد در سمت خردی سهام فعال ظاهر شدند. به این ترتیب بیش از یک میلیارد و ۹۵۲ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۷۷۲ میلیارد تومان از پرتفوی معامله‌گران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها افزوده شد. در این روز اغلب صنایع بورسی با خالص خرید حقیقی همراه شدند. از این رو در میان ۳۸ صنعت فعال بورسی بیشترین خالص خرید بازیگران حقیقی در سهام زیرمجموعه بانکی رقم خورد.

به این ترتیب امروز ۳۶۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد افزوده شد. پس از آن نیز فلزی‌ها شاهد خالص تغییر مالکیت ۲۶۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. دیگر گروه‌های کالایی نیز امروز مورد توجه معامله‌گران عمده بازار قرار گرفتند. به طوری که پتروشیمی‌ها در این روز با جابه‌جایی ۲۴۰ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شدند. این رقم در دو گروه فرآورده‌های نفتی و کانه‌های فلزی در مجموع به ۳۱۶ میلیارد تومان رسید.

در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در الویت خرید معامله‌گران خرد قرار گرفت. از این رو دیروز حدود ۱۱۰ میلیون سهم «فولاد» به ارزش ۱۱۷ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان در سمت حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در «ومعادن» نیز حقیقی‌ها خالص خریدی به میزان ۱۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را رقم زدند. سهام گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز دیروز مورد توجه بازیگران خرد بازار قرار گرفت. در این نماد معاملاتی روز گذشته بیش از ۱۰۲ میلیون سهم به ارزش ۹۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد افزوده شد.

در آن سوی بازار اما سهام شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی شاهد خالص تغییر مالکیت ۶۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به سمت پرتفوی حقوقی‌ها بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.