دولت سعودی با مقاومت و چالش جدی داخلی در زمینه پروژه «نئوم» مواجه شده است. شهری که قرار بود به نمادی از شکوه حکام سعودی و تصویری از رؤیای محمد بن سلمان برای به رخ کشیدن عظمت و پیشرفت کشورش باشد حال به آواری بر رؤیای شاهزاده جاه‌طلب تبدیل شده است.

 آواری بر رؤیاهای شاهزاده

 قدس آنلاین:دولت سعودی با مقاومت و چالش جدی داخلی در زمینه پروژه «نئوم» مواجه شده است. شهری که قرار بود به نمادی از شکوه حکام سعودی و تصویری از رؤیای محمد بن سلمان برای به رخ کشیدن عظمت و پیشرفت کشورش باشد حال به آواری بر رؤیای شاهزاده جاه‌طلب تبدیل شده است. خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته قبیله «الحویطات» که قرار است پروژه نئوم در سرزمین آبا و اجدادی آن‌ها ساخته شود، بهطور جد مخالف این پروژه است. تعدادی از افراد قبیله روز گذشته شعارهایی علیه کوچاندن اجباری خود در راستای گسترش شهر نئوم سر داده و با امضای اسناد مربوط به این اقدام و انتقال به یک منطقه دیگر مخالفت کردند.

قرار است ۲۰ هزار نفر در پی ساخت نئوم به اجبار کوچانده شوند. هزینه ساخت این ابرشهر به ۵۰۰ میلیارد دلار می‌رسد و قرار است تاکسی‌های پرنده و روبات‌ها در آن حضور داشته باشند. با این حال این پروژه ماه گذشته با یک مانع جدی روبه‌رو شد و آن زمانی بود که یکی از اعضای قبیله الحویطات به نام «عبدالرحیم الحویطی» حاضر به واگذاری زمین و خانه خود به دولت نشد. وی پس از آنکه چندین فایل ویدئویی در شبکه‌های مختلف در مخالفت با پروژه نئوم منتشر کرد، توسط مأموران سعودی به ضرب گلوله کشته شد. خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارشش آورده است: «رخدادی که در حال وقوع است، یک مقاومت داخلی در درون حکومت سعودی محسوب می‌شود، آن هم در شرایطی که اوضاع اقتصادی عربستان در سایه سقوط تاریخی قیمت نفت و تعطیلی کسب و کار به علت شیوع ویروس کرونا وخیم است». «علیاء الحویطی» فعال سعودی مقیم لندن چندی پیش در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «گاردین» گفت: «از نظر الحویطات، نئوم روی خون‌ و استخوان‌های ما در حال ساخت است. قطعاً این شهر برای مردمی که از گذشته در این محل زندگی می‌کرده‌اند، نیست. برای گردشگران و افرادی است که پول دارند».

بازگشت بومرنگ ماجراجویی‌های خارجی

رئیس دفتر اسبق حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در مصر در گفت‌وگو با قدس اعتراض‌های کم سابقه در تاریخ سعودی علیه محمد بن سلمان را آن هم در هنگامه‌ای که آل‌سعود به شدت از تبعات کاهش شدید قیمت نفت، هزینه‌های سرسام‌آور جنگ یمن و پرونده‌های حقوق بشری در رنج است، برای پادشاهی هزینه‌زا می‌داند. مجتبی امانی گفت: ریاض در یک دهه اخیر و به‌ویژه پس از مرگ ملک عبدالله (۲۰۱۵) میانه‌روی در عرصه سیاست خارجی را کنار گذاشته و وارد کارزاری از عملیات‌های منطقه‌ای مخاطره‌آمیز شده که دستاوردی جز در معرض خطر قرار دادن منافع عربستان به همراه نداشته. وی ادامه داد: سعودی حال دارد تاوان ماجراجویی‌های بی‌فایده را می‌پردازد. اکنون بومرنگ سیاست خارجی نادرست به صحنه داخلی عربستان بازگشته و در میانه کاهش قدرت اقتصادی ریاض خود را در قالب نارضایتی از عملکرد حکومت در پروزه نئوم نشان می‌دهد.

امانی در ادامه با اشاره به احتمال تغییر رویکرد دولت ترامپ در قبال محمد بن سلمان که خود را در قالب خروج بخشی از نظامیان این کشور از خاک عربستان در چند روز گذشته نشان داده، تصریح کرد: شکی در این نیست که سیاست کلی واشنگتن در دهه گذشته تغییر کرده است. بر اساس راهبرد کلان امنیت ملی آمریکا اکنون چین به عنوان رقیب بالقوه ایالات متحده تعریف شده و بر پایه این راهبرد محور سیاست خارجی این کشور از خاورمیانه به سمت جنوب شرق آسیا چرخیده. علاوه بر این، آمریکا حالا در قامت بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان ظاهر شده؛ این یعنی مهم‌ترین عامل پیوند آمریکایی – سعودی که دوستی نیم بند آن‌ها را با وجود همه اختلاف‌ها در ۷۰ سال گذشته حفظ کرده بود از میان رفته است. رئیس دفتر اسبق کشورمان در مصر در انتها یادآور شد: با وجود این، افزایش اعتراض‌های مردمی و همچنین مخالفت‌های شاهزادگان در درون ساختار قدرت آل‌سعود بیش از آنکه نشان‌دهنده پشت پای ترامپ به بن سلمان باشد، همان‌گونه که گفته شد بازتاب سیاست‌های نادرست شاهزاده جاه‌طلب است. قدرت‌طلبی بن سلمان نزدیک است بنیان حکومت سعودی را ویران کند؛ پس بهتر است پیش از آنکه دیر شود وی فکری به حال سیاست خارجی تهاجمی و سراسر معیوبش کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.