در میانه افزایش اصطکاک در روابط ایالات متحده و چین پس از آغاز جنگ تجاری، حال ویروس کرونای جدید می‌تواند به عنوان یک فاجعه احتمالی در روابط دو کشور و یک تراژدی بالقوه برای جهان تبدیل شود.

قدس آنلاین: در میانه افزایش اصطکاک در روابط ایالات متحده و چین پس از آغاز جنگ تجاری، حال ویروس کرونای جدید می‌تواند به عنوان یک فاجعه احتمالی در روابط دو کشور و یک تراژدی بالقوه برای جهان تبدیل شود. اندیشکده بروکینگز در یاداشتی با عنوان «یک تراژدی مدرن؟ کووید۱۹ و روابط متشنج ایالات متحده و چین» با ذکر این مقدمه آورده است: ماهیت واقعیت‌های سیاسی متفاوت منجر به سوءمدیریت اولیه بحران در دو طرف اقیانوس آرام شد. نحوه همکاری متناقض دو طرف با سازمان بهداشت جهانی نیز تاکنون فرصت‌های تاریخی همکاری را برای مقابله با یک تهدید مشترک خراب کرده است. در حالی که دولت چین بر تمرکز جهانی با محوریت این نهاد در مقابله با کرونا تأکید دارد، ترامپ و یارانش انگشت اتهام را به سمت پکن نشانه رفته و سازمان بهداشت جهانی را به همراهی با این کشور و فریبکاری در شیوع آنچه «ویروس ووهان» می‌نامند متهم می‌کنند. این اتهام‌زنی سیاسی بین دو قدرت جهانی ممکن است نتایج فاجعه‌آمیز داشته باشد، به‌ویژه هنگامی که ویروس در فقیرترین کشورهای جهان در حال جولان دادن است.

در ادامه این تحلیل آمده است: اکنون بهترین زمان برای آمریکا و چین است تا از اتهام‌زنی علیه یکدیگر دست برداشته و با تعهد به تحقیقات بین‌المللی در راستای پیروزی سریع‌تر بشریت بر این ویروس منحوس گام برداند. این مهم به‌طور خلاصه با اقدام‌های زیر قابل دسترس‌تر به نظر می‌رسد: به اشتراک گذاشتن روش‌های مفید برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا، ساخت واکسن‌های مؤثر با مشارکت جهانی و در سریع‌ترین زمان ممکن و آماده‌سازی شرایط برای تولید انبوه و توزیع جهانی واکسن‌هایی که تولید شده‌اند، مدیریت بحران بدهی و مبارزه با قحطی در کشورهای در حال توسعه که ممکن است به‌واسطه کرونا دچار مشکل باشند و در نهایت حفظ تجارت جهانی از طریق متنوع‌سازی زنجیره‌های تأمین و همکاری‌های اقتصادی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.