نماینده تایباد و تربت جام در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه انحصار در بخش خودروسازی باید شکسته شود، گفت: اخذ عوارض سنگین از خودروهای خارجی زمینه رقابت را از بین برده و مردم را مجبور به خرید خودروهای بی‌کیفیت داخلی می‌کند.

آزادسازی واردات خودرو، خودروسازان را از خواب خرگوشی بیدار می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، جلیل رحیمی جهان آبادی عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس  با اشاره به افزایش سرسام‌آور قیمت خودروهای داخلی، گفت: هنگامی که عوارض‌ غیرمنطقی را بر خودروهای خارجی با کیفیت و قیمت مناسب به عنوان یک دستورالعمل در کشور اجرا می‌کنیم، زمینه رقابت در اقتصاد را از بین برده و مردم را مجبور به خرید خودرو بی‌کیفیت داخلی با قیمت بسیار بالا می‌کنیم.

انحصار در بخش خودروسازی باید شکسته شود

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو در شرایطی که رقابتی وجود ندارد، کاملاً طبیعی است، افزود: مولفه‌های کیفیت، قیمت مناسب، خدمات پس از فروش و ایمنی در شرایطی مفهوم پیدا می‌کنند که مردم حق انتخاب داشته باشند. اما متاسفانه مردم حق انتخاب دیگری جز خرید خودروهای داخلی بی‌کیفیت ندارند. از این رو اگر دلالان هم قیمت خودرو را افزایش ندهند، خودروسازها و قطعه‌سازها افزایش می‌دهند.

ایجاد فضای رقابتی میان خودروساز داخلی و بین‌المللی تنها راه برون رفت از بحران خودرو است

این نماینده مجلس ایجاد فضای رقابتی میان خودروساز داخلی و بین‌المللی را تنها راه برون رفت از بحران خودرو در کشور دانست و تصریح کرد: باید فضایی برای رقابت خودروسازهای داخلی و خارجی فراهم کنیم و خودروساز داخلی یا با سطح کیفی و قیمت پایین خودروسازهای بین المللی رقابت کنند یا تعطیل شوند. امروز در دنیایی نیستیم که سالیان سال مردم را وادار به خرید خودروهای بی‌کیفیت و بدون استاندارد کنیم و با به خطر انداختن جان هزاران نفر، پول را به جیب خودروسازها  قطعه سازان و دلالان بریزیم.

خودروهای داخلی با پلتفرم ۴۰ سال گذشته تولید می‌شوند

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: برخی از خودروهای داخلی مانند پژو با پلتفرمی قدیمی و متعلق به دهه ۸۰ میلادی تولید می‌شود. از طرفی خودرو پراید نیز به دلیل استاندارهای پایین ایمنی ۴۰ سال است که در هیچ کشوری تولید نشده و حق تردد ندارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، افزود: باید اجازه دهیم خودرو خارجی با عوارض متناسب، معقول و اندک وارد کشور شده و شرکت‌های دولتی و خصوصی خودروسازی به رقابت با آنها بپردازند. در صورت فراهم شدن این فرآیند پس از یک دهه، افرادی در کشور می‌توانند در تراز جهانی و هم سطح کشورهای پیشرفته خودرو تولید کنند.

 مشکل اقتصاد با جادوگری و شعار حل نمی‌شود

وی با انتقاد از اخذ عوارض سنگین از خودروهای خارجی ادامه داد: چرا اجازه نمی‌دهید مردم خودرو باکیفیت سوار شوند؟ اقتصاد علم است و با جادوگری، سخنرانی و شعار مشکلی حل نمی‌شود. قانون اقتصاد مبتنی بر عرضه و تقاضا است، بنابراین مادامی که رقابت و کیفیت را از تمام عرصه‌های خودروسازی حذف می‌کنیم، باید انتظار قیمت ۹۰ میلیون تومانی پراید را هم داشته باشیم.

تعیین تکلیف صنعت خودروسازی در کشور باید از اولویت‌های مجلس یازدهم باشد

جهان‌آبادی با بیان اینکه تعیین تکلیف صنعت خودروسازی در کشور باید از اولویت‌های مجلس یازدهم باشد، گفت: تولید خودرویی پس از ۴۰ سال با کیفیت و ایمنی که روز به روز کمتر می‌شود، ظلم آشکار به مردم و اشتباه بزرگ در اقتصاد کشور است.

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.