فرماندار گناباد گفت: ظرفیت‌های بخش‌های اداری و حاکمیتی مناطق شهری و روستایی این شهرستان باید در خدمت معین‌های اقتصادی قرار گیرد و مسوولان ذیربط برای رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری از هیچ تلاشی کوتاهی نکنند.

فرماندار گناباد بر لزوم همکاری با معین های اقتصادی تاکید کرد

به گزارش قدس آنلاین، حامد قربانی روز یکشنبه در جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی گناباد با تاکید بر برگزاری جلسات مستمر برای بررسی موانع و مشکلات معین‌های اقتصادی افزود: این شهرستان از ظرفیت‌های بسیار در زمینه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و معدنی برخوردار است که با همکاری مسوولان ذیربط و بهره گیری بیشتر از توانایی‌های معین‌های اقتصادی می‌توانند در مسیر کارآفرینی و اشتغال زایی جهت دهی شوند.

وی گیاهان دارویی، احداث و توسعه گلخانه محصولات کشاورزی از جمله آلوئه‌ورا را ظرفیت مهم اقتصادی گناباد دانست و خواستار توجه بیشتر معین‌های اقتصادی در این زمینه شد.

وی ادامه داد: علاوه بر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن، بانک قرض‌الحسنه رسالت و شرکت پارت صنعت مهر گستر طوس به عنوان معین‌های اقتصادی گناباد، از ظرفیت دیگر فعالان اقتصادی و نهادهای این شهرستان نیز باید استفاده شود.

قربانی مهمترین اقدامات بانک قرض‌الحسنه رسالت در راستای طرح توسعه اقتصادی گناباد را طی یک سال و نیم گذشته، استعداد سنجی و تشکیل کانون همیاری اجتماعی و شناسایی ۴۸ هسته کار و زندگی خرد خانگی در روستاهای بخش کاخک و مرکزی، پرداخت ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات در بخش‌های کشاورزی و دامپروری، اشتغال یکصد نفر و معرفی ۲۵۰ هسته کار و زندگی برای بررسی فعالیت‌ها ذکر کرد.

وی گفت: شرکت پارت صنعت مهر گسترش توس به عنوان معین اقتصادی روستاهای مند، بیمرغ و گیسور گناباد هم اجرای طرح نیروگاه‌های خورشیدی با هدف درآمد پایدار را در دستور کار دارد که در این راستا یک نیروگاه با ظرفیت ۲۰ کیلو وات، سرمایه گذاری ۲ میلیارد ریال و اشتغال زایی برای ۵۸ نفر در حال ساخت است.

وی ایجاد شبکه گیاهان دارویی با ظرفیت اشتغال برای ۱۲۵ نفر با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی، طرح توسعه سفال مند از طریق پیگیری تسهیلات برای ۱۰ نفر و تلاش در جهت توسعه مشاغل خانگی با پیگیری پرداخت تسهیلات را از دیگر اقدامات این معین اقتصادی برشمرد.

فرماندار گناباد مهمترین اقدامات در حال انجام توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی را نیز در این راستا توافق ایجاد و اصلاح یک هزار هکتار مزارع زعفران در قالب طرح تار (توسعه ارزشهای روستایی)، پیگیری جذب سرمایه‌گذار برای اجرای راه‌های حوزه گردشگری و طرح جامع گردشگری قنات جهانی قصبه، ایجاد ارتباط بین بنگاه‌های اقتصادی و استارتاپ‌های دانش بنیان با هدف ترویج ایده‌های نو و افزایش بازدهی و سودآوری و انتخاب ۶ نفر تسهیلگر از بین جوانان گناباد با هدف شناسایی ظرفیت‌های توسعه روستایی برشمرد.

وی افزود: مذاکراتی با آستان قدس رضوی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در دست اقدام است و کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز به عنوان دیگر معین اقتصادی گناباد ایجاد زنجیره‌های تولید و تجمیع سرمایه‌های خرد برای اشتغال و کارآفرینی در بخش دامپروری این شهرستان را در دست اقدام دارد.

وی استفاده از ظرفیت‌های مردمی در مسیر رونق تولید و اشتغال و کارآفرینی را ضرورت توسعه این شهرستان دانست و ادامه داد: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی به عنوان طرح ابتکاری استاندار خراسان رضوی از یک سال و نیم گذشته اقدامات خوبی در این شهرستان انجام شده است.

قربانی گفت: برای کاهش دغدغه بازاریابی محصولات تولیدی گناباد مذاکراتی نیز با معاونت اقتصادی استانداری خراسان رضوی و شهردار مشهد در زمینه ایجاد بازارچه دائمی محصولات این شهرستان در مشهد در حال انجام است که این اقدام تا حدودی دغدغه این بخش را کاهش می‌دهد.

وی افزود: ۱۶ طرح تولیدی دارای مشکل در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی و گردشگری با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد که با مشکلاتی نظیر تامین نقدینگی، آب، برق و گاز مواجه بودند شناسایی و در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی در اولویت رسیدگی و توجه مسوولان ذیربط قرار گرفتند که با بهره‌برداری از آنها برای هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

وی میزان سرمایه‌گذاری این طرح‌ها را ۱۵ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و ادامه داد: بخش عمده آنها در سالجاری به بهره‌برداری می‌رسند.

حجت الاسلام حسن صادقی نسب امام جمعه گناباد هم بازاریابی و توجه به صنایع فرآوری و بسته بندی در بخش‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی، گیاهان دارویی و گلخانه‌ای را از الزامات توسعه و رونق اقتصادی این شهرستان برشمرد و بر بهره گیری از همه ظرفیت‌ها برای رفع موانع تولید و توسعه و رونق اقتصادی در راستای جهش تولید تاکید کرد.

"مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی" که معینهای اقتصادی در چارچوب آن نقشی محوری ایفا می‌کنند طرح ابتکاری علیرضا رزم‌حسینی استاندار این استان برای رشد اقتصادی در قالب اقتصاد مقاومتی است که اجرای آن از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است.
نهادها و موسسات بخش خصوصی، غیردولتی یا نیمه‌دولتی در این چارچوب به عنوان "معین اقتصادی" انتخاب و وظایف و تعهداتشان در قالب یک تفاهمنامه برای هر معین اقتصادی مشخص می‌شود لذا استاندار خراسان رضوی تاکنون در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی با هدف رفع مشکلات اقتصادی به ویژه در روستاها و مناطق کمتر توسعه‌یافته تفاهمنامه‌های اقتصادی را با مسئولان محلی و شرکتهای اقتصادی بخش خصوصی به عنوان 'معین' امضا کرده است. شمار معینهای اقتصادی در این چارچوب تاکنون به ۱۸۶ معین رسیده است. سه درصد معین‌های اقتصادی از موسسات عمومی غیردولتی، ۹۵ درصد از بخش خصوصی و ۲ درصد آنها از بخش دولتی در خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند.

تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی شامل ۲۱ درصد در حوزه خدمات و گردشگری ۴۴ درصد در حوزه صنعت و ۳۵ درصد در حوزه کشاورزی است.

در مجموع ۹۸ درصد روستاهای خراسان رضوی زیر پوشش برنامه‌های توسعه‌ای معینهای اقتصادی رفته‌اند و تاکنون هزار و ۱۴۹ تفاهمنامه سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۵۳ هزار و ۵۴۲ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۱۷۱ هزار و ۶۶۰ نفر در قالب الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در این استان به امضا رسیده است.

تاکنون دو هزار و ۲۳۰ پروژه کسب و کار خرد و متوسط از سوی ۱۱۷ معین اقتصادی در ۲۸ شهرستان استان خراسان رضوی در "سامانه رصد اقدامات معینهای اقتصادی نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی" ثبت و از این تعداد هزار و ۴۴۳ فعالیت اقتصادی ۶۵ معین در ۲۶ شهرستان از سوی نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی تایید شده است. با بهره‌برداری کامل این تعداد فعالیت، زمینه ایجاد ۹ هزار و ۲۹۵ فرصت شغلی در خراسان رضوی فراهم می‌آید. تاکنون ۶۵۱ فعالیت با ظرفیت سه هزار و ۵۳۷ فرصت شغلی به بهره‌برداری رسیده است.

۱۷۲ واحد صنعتی در بخش‌های صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی در شهرستان گناباد فعالیت دارد که برای راه‌اندازی آنها هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و از این محل برای سه هزار و ۲۸۴ نفر به طور مستقیم و برای ۲ برابر این تعداد به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
سه شهرک و ناحیه صنعتی نیز با ۴۴۷ هکتار زمین و ۵۴ واحد فعال و ۱۱ سردخانه و انبار و سیلو در شهرستان گناباد فعال است.
از مجموع چهار هزار و ۷۰۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب در شهرستان گناباد هم سه هزار و ۴۰۰ واحد فعال است.
مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.