خوزستان- همان ابتدای ورود کرونا، ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده در اهواز نایاب شد، نگرانی ها با خط تولید های بیشتر و داشتن بزرگترین کارخانه الکل سازی هم فروکش نکرد و دلالان بازار سیاه تاختند تا امروز به ابتدای محدودیت و محرومیت ها برگردیم...

سوداگران ماسک محرومیت خوزستان را تمدید کردند

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ اینجا یک داروخانه در خیابان ۱۷ شهریور زنجان است یکی از شهروندان زنجانی به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: درشهر ما کمبود ماسک و الکل وجود ندارد حتی در بسیاری از مناطق که خود شاهد بوده ام این اقلام با توجه به روند رو به رشد کرونا در کشور به صورت رایگان توزیع می شود. سروش زنجانی اظهار می کند:  علاوه بر مساجد و ادارات داروخانه هایی در خیابان زینبیه، خیابان فرودگاه هم گاهی توزیع رایگان دارند.  

مریم کلهر یکی از آرایشگران این شهرنیز که در مرکز زیبایی خود حتی برای مشتریان دستکش و ماسک تدارک دیده بیان می کند: علاوه بر خرید خود، مادرم در خانه قرنظینه است، الکل و ماسک هایی که در منطقه آنها توزیع کرده اند به ما داده و خوشبختانه دچار مشکل نیستیم.

این در شرایطی است که به گفته ناصر فغفوری رییس سازمان صمت زنجان پیش از بیماری کرونا در این شهر ماسک نبوده و خریداری دستگاهی بلااستفاده و راه اندازی آن، منجر به تولید ۵۰ هزار ماسک در روز که تعداد ۲۰ هزار ماسک سهم داروخانه ها شده و بقیه به رایگان بین مردم توزیع می شود.

قیاس

 در شهر همدان اما کسی ادعای توزیع رایگان مواد مورد نیاز برای مبارزه با کوویید۱۹ را ندارد با این وجود در یک داروخانه کمی پایین تر از میدان کبوتر یا نبوت، شهرک مدنی؛ وقتی از متصدی داروخانه درباره کمبود این اقلام می پرسم؛ در پاسخ خبرنگار قدس آنلاین عنوان می کند: در روزهای ابتدایی قیمت ها بالا رفت اما شاید یکی دو روز بعضی داروخانه ها مشکل پیدا کردند، حالا حتی از دکا ن های یک بار مصرف فروشی هم می توانی دستکش  و ماسک پیدا کنی.

در پیاده راه بوعلی ساعت ۲ بعد از ظهر که دست فروش ها بساط های خود را کم کم پهن می کنند نیز به وفور ماسک و دستکش یافت می شود قیمت ماسک معمولی هزارو  سه لایه هزار و ۵۰۰ تومان است و بسیاری این موضوع را نتیجه روند مستمر تولید ماسک در این شهر می دانند.

و اهواز؛ یک داروخانه در خیابان نادری بعد از حدود دوماه و نیم از شروع کرونا و با وجود برداشته شدن ممنوعیت فروش ماسک در داروخانه ها هنوز تکه کاغذی که روی آن نبود ماسک  و مواد ضدعفونی کننده را یادآوری می کند وجود دارد وقتی از متصدی چرایی این معضل را می پرسم؟ نبود نظم در توزیع به داروخانه ها  را دلیل می داند و مدعی است: قیمت بالای ماسک و دستکش هم تقاضا را کاهش داده و بسیاری از مردم قید استفاده از آن را زده اند، مهدی باوی با بیان این که بسیاری وایتکس و سرکه را جایگزین مواد ضدعفونی کرده اند ادامه می دهد: اگر یک داروخانه این اقلام را با قیمت بالا به فروش برساند جریمه می شود اما بالاتر از این قیمت ها در بازار سیاه به راحتی فروش می رود و کسی نظارتی ندارد.

احتکار

همان اوایل حسن حیدری عضو شورای شهر اهواز در جلسه ستاد پیشگیری از کرونا ( ۱۷ اسفندماه ۹۸)      با بیان اینکه ماسک و دستکش در داروخانه‌های اهواز وجود ندارد، تاکید کرده بود: کمبود وسایل بهداشتی و ضدعفونی کننده نگران‌کننده است و باید تلکیف توزیع این محصولات در سطح شهر اهواز مشخص شود. تکلیفی که هنوز هم با وجود خبر از خط تولیدهای بیشتر مشخص نشده اند.

امیر حسین نظری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان هم با اشاره به اینکه عمده تخلفات در بازرسی‌هایی که در خصوص ویروس کرونا در استان کشف می‌شود، مربوط به ماسک و دستکش است تاکید داشت: مواد شوینده به وفور در بازار و فروشگاه‌ها وجود دارد و در این بخش با کمترین تخلفات صنفی مواجه هستیم. با این وجود درهر چند مراجعه به مراکز فروش مواد ضدعفونی کننده یک بار شانس پیدا کردن آن را دارید.

مهدی یوسفی رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی بر این اساس که متاسفانه سوداگران، استفاده از ماسک را بهانه‌ای کرده تا بتوانند ماسک‌ها را گران‌قیمت و با ۱۰ تا ۲۰ برابر و حتی در برخی موارد تا ۳۰ برابر قیمت به فروش برسانند و حق مردم این نیست که اینگونه از آنها سوءاستفاده شود؛ اعلام می کند: اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت تصمیم گرفته که خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع شود و بنابراین ماسک باید رایگان شود.

 این چند وسیله که حالا به شهرت رسیده بودند نه تنها رایگان نشدند که به طرز قابل توجه ای ناپدید شدند تا اندک فروش ها نیز با قیمتهای باور نکردنی باشد به طور مثال قیمت یک ماسک معمولی در اهواز دوبرابر شهرهای دیگر یعنی ۳تومان  شد یا ماسک های سیاه قابل شستشو به ۲۰ هزار تومان رسید تا این ممنوعیت برداشته شود.

کاسبان بیمار

یکی از دلالهای این صنف به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: با خرید از شهرستانهای دیگر و فروش در شهرهای خوزستان در سه ماه توانسته ام ماهی ۲۰میلیون کاسب شوم تازه من جنسم را کلی فروختم و اگر بازار تک فروشی داشتم درآمد بیشتری کسب می کردم.

اما؛ شاید یکی از مواردی که خوزستان را هنوز در بحران کرونا نگه داشته به غیر از رعایت نکردن نکات متذکر شده، عدم استفاده مردم از تجهیزات است که به غیر از خونسردی عده ای، مهمترین دلیل آن همین نایاب بودن یا قیمت بسیار بالای ماسک دستکش و...است.

به قول یکی از کشاورزان شنه محرزی خرمشهر؛ "چندکارگر زمین، کمه کم روزی ۵۰ تومان برای این وسایل بدهیم مزدمان رفته، غیر از آن خانواده هایمان دلگیر می شوند که چرا به فکر آنها نیستیم، چه می دانند بزرگترین کارخانه الکل در خرمشهر است ولی قیمت آن گران تر از همه جاست! "

تمدید محرومیت ها

از  اسفند ماهی که اولین مورد در خوزستان ثبت شد وفروردین ماهی که مرزهزار را گذراندیم بگذریم، اردیبهشت رکورد ۲هزار،۳هزارو ۴ هزار را زده ایم، خبر می رسد در بیمارستان رازی بیماران کرونایی جای نشستن ندارند ،  آیا اگر نظارت درستی بر توزیع و قیمت گذاری این اقلام می شد باز هم شاهد فاجعه و در نتیجه آن  بازگشت به روزهای اول فروردین و تمدید محدودیت ها بودیم؟  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.