محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر و کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به برنامه‌های مذهبی و معارفی تلویزیون بیان کرد که در چند سال اخیر این برنامه‌ها با نوعی افت کیفیت روبه‌رو بوده‌اند.

ذاکران اهل بیت(ع) باید قدر این جایگاه را بدانند و هر مطلبی را نگویند

قدس آنلاین: محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر و محقق تاریخ اسلام با اشاره به برنامه‌ها و مباحثی که با محوریت ذکر اهل‌بیت (ع) در مناسبت‌هایی چون ماه مبارک رمضان تولید و از تلویزیون پخش می‌شوند، به  مهر بیان کرد: خدا به ذاکران اهل بیت (ع) توفیق داده است که ذوق و قریحه‌ای داشته باشند تا بتوانند شور و احساس را در عاشقان اهل بیت (ع) ایجاد کنند و این هنر نصیب هر کسی نمی‌شود. منتها خود عزیزان باید قدر این جایگاه را بدانند و هر مطلبی را نگویند، حتی اگر آن مطلب سند هم داشته باشد. چون ما معتقد هستیم که در برخی از نقل‌ها و روایات، دوستان نادان و دشمنان حساب‌گر دخل و تصرف‌هایی داشته‌اند و همین مسئله ملاحظه در باب طرح عمومی آن‌ها را دوچندان می‌کند.

وی ادامه داد: اگر قرار است نکته‌ای را به اهل بیت (ع) نسبت دهیم یا مسئله‌ای را مطرح کنیم باید با اهل فن در میان بگذاریم و بعد از تأیید آن‌ها این کار صورت بگیرد. به‌خصوص که ما سازمان‌هایی مثل سازمان تبلیغات اسلامی داریم که می‌توانند سازوکاری را پدید آورند تا مداحان و سخنرانان مذهبی مطالب خود را با آن‌ها در میان بگذارند و سپس بتوانند در رسانه آن را مطرح کنند. یا حتی می‌توان دوره‌های آموزشی با حضور استادان فن برای این گروه برگزار کرد.

رجبی دوانی با ذکر مثالی توضیح داد: ما مجاز نیستیم حتی حرف و یا نکته درستی را بدون سند قطعی، به معصوم (ع) نسبت دهیم. روزی کسی خدمت امام صادق (ع) آمد ودعایی خواست تا مشکلاتش رفع شود. حضرت فرمود «یا مقلب‌القلوب و…» در ادامه عباراتی را بیان کرد. بعد از فرد مقابل خواست آن را تکرار کند. فرد گفت «یا مقلب‌القلوب و الابصار و…» و امام همانجا به او گفتند، این عبارت هم درست است ولی من کلمه «ابصار» را بیان نکرده بودم.

وی افزود: اگر سخنرانان و ذاکران بدانند که هر نکته درستی را هم نمی‌توانیم بدون سند به معصوم (ع) نسبت دهیم، آن وقت می‌فهمند هر چیزی را نباید گفت و مستند باید حرف زد.

این پژوهشگر در ادامه درباره رویکرد محتوایی برنامه‌های مناسبتی تلویزیون در ماه مبارک رمضان نسبت به سال‌های قبل اظهار کرد: به نظرم سال‌های پیش صداوسیما در این زمینه موفق‌تر عمل می‌کرد و بحث‌های کارشناسی بهتری در این دست برنامه‌ها درمی‌گرفت.

رجبی دوانی در پایان درباره حضور کارشناسان مذهبی در برنامه‌ها نیز عنوان کرد: پیش از این از مراجع عظام بهره گرفته می‌شد و بزرگان و استادان برجسته اخلاق در برنامه‌ها گفتگو می‌کردند. صداوسیما باید تلاش کند حرکتش هر سال رو به رشد و ارتقا باشد، نه اینکه به سمت پسرفت برود. من خودم بیست و چند سال است با برنامه‌های مختلفصداوسیما همکاری داشته و دارم و به نظرم پیش از این در زمینه موضوعات معارفی بهتربرنامه‌سازی می‌شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.