الکاظمی از همان ابتدای مطرح‌شدن نام وی برای نخست‌وزیری عراق، بر حفظ حاکمیت و استقلال عراق تأکید کرد و به‌نوعی با این اظهارات سعی دارد بگوید عراق موازنه ارتباطات سیاسی و حاکمیتی خود را پیش خواهد گرفت، موضوعی که او در دیدارهایی هم که روزهای گذشته با مقام‌های دیپلماتیک آمریکا و ایران داشته بار دیگر آن را تکرار کرده است.

الکاظمی در میانه آتش اختلاف‌افکنی آمریکایی‌ها و آل سعود

قدس آنلاین: با روی کار آمدن مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جدید عراق، این کشور وارد سطح تازه‌ای از تحولات و ارتباطات با همسایگان و نیز قدرت‌های خارجی حاضر در منطقه همچون آمریکا خواهد شد. الکاظمی از همان ابتدای مطرح‌شدن نام وی برای نخست‌وزیری عراق، بر حفظ حاکمیت و استقلال عراق تأکید کرد و به‌نوعی با این اظهارات سعی دارد بگوید عراق موازنه ارتباطات سیاسی و حاکمیتی خود را پیش خواهد گرفت، موضوعی که او در دیدارهایی هم که روزهای گذشته با مقام‌های دیپلماتیک آمریکا و ایران داشته بار دیگر آن را تکرار کرده است.

تأکید الکاظمی بر ایجاد بهترین روابط با ایران

الکاظمی در دیدار روز شنبه خود با ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، بر اشتیاق این دولت برای ایجاد بهترین روابط با جمهوری اسلامی ایران و تمامی کشورهای همجوار تصریح کرد. پیش از این نیز، الکاظمی با سفیر آمریکا در بغداد دیدار و به وی تأکید کرد عراق هرگز نقطه شروع تهدید کشورهای همسایه یا دوست نخواهد بود.

تنفس مصنوعی به داعش برای ماندن در عراق

حضور قدرت‌های خارجی همچون دولت آمریکا در منطقه و تلاش‌های آن برای ماندن در این کشور نیز می‌تواند سطح و کم و کیف ارتباطات عراق با همسایگان خود به‌خصوص ایران را تحت‌ تأثیر قرار دهد. پس از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در خاک عراق و زیر پا گذاشتن حاکمیت این دولت که توسط نیروهای آمریکایی اتفاق افتاد، فشار افکار عمومی و گروه‌های سیاسی عراق بر پارلمان در راستای صدور دستور خروج نیروهای آمریکایی از عراق کارساز شد و این موضوع در واقع دستاورد بزرگی برای گروه‌های مقاومت عراقی و منطقه‌ای به رهبری ایران محسوب می‌شد. گرچه در ادامه راه، مخالفت‌ها و تأکید بر ماندن نیروهای نظامی از سوی دولت آمریکا و تحرکات اخیرشان، نشان از برنامه‌ریزی اقدام‌های بلند و کوتاه‌مدت دیگری برای توجیه ماندن در عراق و نفوذ بر دولت جدید است و حتی می‌توان حملات جدید گروه تروریستی داعش و عرض‌اندام آنان در منطقه را آن‌هم در شرایط کنونی در همین راستا دانست. آمریکایی‌ها درصدد هستند از طریق احیا و تنفس مصنوعی به داعش، بار دیگر خطر تروریسم و عدم امنیت منطقه‌ای را بهترین بهانه برای تداوم حضورشان در عراق و نیز منطقه عنوان کنند. به همین دلیل، تهدید خطر آمریکا برای ایران در راستای اختلاف‌افکنی و تحت تأثیر قرار دادن روابط گسترده ایران و عراق و فتنه‌انگیزی توسط آنان را نباید دور از نظر ندانست.

جنبش‌های عراقی خواستار ارتقای سطح روابط ایران و عراق هستند

درهمین رابطه، حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل خاورمیانه بر این باور است نخست‌وزیر جدید عراق با مسائل متعددی در زمینه داخلی و خارجی روبه‌رو است و الکاظمی در نخستین اقدام باید طرح سال گذشته پارلمان عراق ناظر بر اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را عملیاتی کند و برای این کار تنها ۶ ماه فرصت دارد.

حسن هانی زاده در گفت‌وگو با قدس تصریح کرد: علاوه بر این، شرایط امنیتی عراق است و با توجه به اینکه آمریکایی‌ها از مدت‌ها پیش احساس کردند که اگر کابینه‌ای در عراق تشکیل شود، قطعاً این کابینه در درجه اول از نیروهای آمریکایی حاضر در آنجا خواهد خواست که خاک عراق را ترک کند. به همین دلیل آمریکایی‌ها در چهار ماه گذشته بیش از هزار نفر از عوامل گروهک تروریستی داعش را از پایگاهی در سوریه به عراق منتقل و در مناطق الانبار و صلاح‌الدین مستقر کردند تا بتوانند بار دیگر ناامنی را در عراق گسترش دهند که همین امر یکی از چالش‌های جدی دولت الکاظمی است و باید در برابر داعش ایستادگی و نیروهای مسلح خود را منسجم کند.

تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: موضوع دیگر، مسئله رابطه تهران و بغداد است و درحالی‌که آمریکایی‌ها تمام تمرکزشان بر این است که روابط میان ایران و عراق را به سطح پایینی در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی کاهش دهند، بنابراین به نظر می‌رسد شرایط به‌گونه‌ای است که آمریکایی‌ها از یک سو اعمال فشار و نفوذ دارند و از سوی دیگر جنبش‌ها و فراکسیون‌های پارلمانی عراق نیز خواستار ارتقای سطح روابط ایران و عراق هستند. به همین دلیل آقای الکاظمی بین دو جریان آمریکایی و گروه‌های شیعه عراق قرارگرفته و باید این ملاحظات را در نظر داشته باشد.

خیز عربستان در راستای اهداف تفرقه‌افکنانه

وی ادامه داد: از سوی دیگر، عربستان سعودی نیز از هم‌اکنون خیز برداشته تا بتواند الکاظمی را به سمت عربستان متمایل کند و بین ایران و عراق فاصله بیندازد؛ بنابراین روابط عراق با کشورهای عربی هم بخشی از چالش‌های جدی نخست‌وزیر جدید است.

هانی زاده اظهار داشت: پایگاه اجتماعی ایران پایگاه قدرتمندی در عراق است و پارلمان عراق و اکثر فراکسیون‌های آن تمایل دارند ارتباط خود با ایران را حفظ کنند؛ زیرا ایران در شرایط سخت امنیتی به عراق کمک و گروهک داعش را سرکوب کرد. اکنون هم این احتمال وجود دارد که آمریکایی‌ها بار دیگر داعش را وادار به انجام عملیات تروریستی کنند، به همین دلیل فراکسیون‌های عراق سعی می‌کنند ارتباط با ایران را در سطح بالایی گسترش دهند. ایران همواره به‌عنوان کشوری تأثیرگذار و حامی در عراق حاضر است، اما آمریکا و عربستان تمام تلاششان را به کار خواهند گرفت تا کابینه کاظمی را به سمت خودشان متمایل کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.