مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: برداشت گل محمدی در ۶۰ هکتار از اراضی این شهرستان آغاز شده است.

آغاز برداشت گل محمدی در سطح ۶۰ هکتار از اراضی کاشمر

به گزارش قدس آنلاین، مدیر جهاد کشاورزی کاشمرگفت: گل محمدی، گیاهی مقاوم به کم آبی، آفات و امراض می باشد، که علاوه بر خواص درمانی، دارای مزیت‌های اقتصادی فراوانی مانند ارزش صادراتی، جذب گردشگر و اشتغال زایی است. غنچه خشک، مایع گلاب، روغن و اسانس، فرآورده‌های برگرفته از گل محمدی است که علاوه بر عرضه در بازارهای داخلی، قابلیت صادرات را دارا هستند.
محمدی افزود: این روزها کشاورزان منطقه در حال برداشت این گیاه زیبا می باشند که با توجه به نیاز بازار به دو شکل گل باز شده و غنچه برداشت می شود.
وی ادامه داد: برداشت گل محمدی از صبح زود و قبل از طلوع آفتاب و در هوای خنک بامدادی شروع و بایستی تا قبل از گرم شدن هوا انجام شود. این گیاه پس از باز شدن دوام کمی روی شاخه دارد و در صورت تأخیر طی ۲۴ ساعت رنگ آن به سفیدی گراییده و می‌ریزد و با توجه به این که برخی از کشاورزان منطقه بحث گلاب گیری را مدنظر دارند تأخیر زمان برداشت باعث افت شدید کیفیت گلاب و اسانس استحصال‌شده می‌شود.
محمدی در پایان با اشاره به حمایت جهاد کشاورزی از کشت این گیاه دارویی گفت: رویکرد سازمان جهاد کشاورزی در جهت افزایش سطح زیر کشت ، تولید محصول و حفظ منابع طبیعی با حمایت از توسعه این محصول است و گل محمدی با دارا بودن مزایای بسیار، گیاهی بااهمیت برای کشور است که نیازمند تجاری‌سازی است . در شهرستان کاشمر نیز با توجه به وجود مهمترین شرکت گیاهان دارویی استان که به عنوان معین اقتصادی منطقه محسوب می شود،  کار کاشت مبتنی بر قرارداد ، خرید تضمینی و پرداخت تسهیلات در انواع گیاهان دارویی در حال فعالیت است و می تواند چرخه کاشت، داشت ، فرآوری و صادرات گیاهان دارویی را فراهم آورد. همچنین برگزاری اولین پویش ملی گیاهان دارویی درهمین راستا طی سال گذشته در شهرستان باعث ترغیب کشاورزان به کشت گیاهان دارویی کم آب طلب از جمله گل محمدی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.