مدیرعامل مؤسسه کیفیت رضوی وابسته به سازمان اقتصادی رضوی از «سامانه ارزیابی کیفیت طیب» به عنوان یک سامانه پویا و تعاملی برای سنجش کیفیت محصولات، واحدهای صنفی، سازمان‌ها و... یاد کرد.

«سامانه ارزیابی کیفیت طیب»، برای اطمینان‌بخشی است

به گزارش قدس آنلاین: دکتر حسین زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: مأموریت مؤسسه کیفیت رضوی مطابق سند راهبردی این مؤسسه، ارتقای کیفیت زندگی است که این موضوع از طریق ارتقای کیفیت محصولات و خدمات و سازمان‌ها و مؤسسه‌ها در زمینه ارتقای سطح تعالی سازمانی و... انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بحث کیفیت محصولات و خدمات اگر مهم‌تر و حساس‌تر از کمیت آن‌ها نباشد، به همان اندازه اهمیت دارد، زیرا تضمین‌کننده پایداری تولید، سلامت مصرف‌کنندگان و منافع بسیار دیگری است، ضمن اینکه ارزش افزوده تولیدات هم بیشترین سهم آن مربوط به کیفیت و رعایت استانداردها و شاخص‌های مربوط به آن است.

این مقام مسئول افزود: مؤسسه کیفیت رضوی، نشان طیب را به عنوان بالاترین نشان کیفیت نه تنها در ایران بلکه در جهان معرفی کرده است و با طراحی و راه‌اندازی «سامانه ارزیابی کیفیت طیب»، سعی کرده است نقش خود را در سال جاری که به نام سال جهش تولید نام‌گذاری شده است در راستای توسعه ملی ایفا کند.

سامانه ارزیابی کیفیت طیب چیست!؟

این دانش‌آموخته مقطع دکترای رشته تبدیل انرژی در معرفی این سامانه تصریح کرد: سامانه ارزیابی کیفیت طیب، یک سامانه پویا و ابزار تعاملی برای ارتقای کیفیت و صیانت از برندها (نشان‌ها) در سطح محصولات، واحدهای صنفی و سازمان‌هاست.

وی توضیح داد: این سامانه به صورت آزمایشی از اسفند سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی شده و تاکنون تعدادی از محصولات مانند: نهال رضوی، نان قدس رضوی و چند محصول تولیدی از شرکت فراورده‌های لبنی رضوی در این سامانه مورد ارزیابی قرار گرفته است.

مدیرعامل این مؤسسه عنوان کرد: این سامانه کیفیت محصولات و واحدهای صنفی و سازمان‌ها را از سه درگاه اصلی شامل: تولیدکننده، کارشناس و مشتریان، ارزیابی کرده و به آن‌ها به صورت دوره‌ای یک رتبه کیفیت تخصیص می‌دهد.

زمانی متذکر شد: مشتریان می‌توانند در انتخاب محصولات با استفاده از این سامانه راحت‌تر و سریع‌تر به شناسنامه کیفی محصولات دسترسی یافته و انتخاب خود را مبتنی بر کیفیت محصولات یا خدمات انجام دهند.

مدیرعامل این مؤسسه در بیان چگونگی انجام ارزیابی در این سامانه گفت: سامانه ارزیابی کیفیت طیب در واقع یک دستگاه اندازه‌گیری کیفیت بر اساس مبانی، اصول و قواعد و شاخص‌های نشان طیب است که در حقیقت به صورت پویا و تعاملی، کیفیت محصولات را در معرض دید مشتریان قرار می‌دهد.

وی تأکید کرد: با این کار، مشتریان به راحتی و به سرعت و بر اساس نمره و امتیاز کیفی، می‌توانند محصولات مورد نظر خود را انتخاب کنند و به این انتخاب هم اطمینان و اعتماد داشته باشند.

زمانی اضافه کرد: در فرایند ارزیابی در این سامانه، برخورداری از استانداردهای ملی، ایزو، حلال و ارگانیک و...، ضوابط و دستورعمل‌های سازمان‌ها و مراجع نظارتی مانند: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان، مجوزهای صنفی، گواهی‌نامه‌ها، مدارک و اسناد و... به عنوان اولویت‌ها و معیارهای اصلی محسوب می‌شوند، اما سامانه ارزیابی کیفیت طیب به معیارها و شاخص‌های بالاتر و مهم‌تر دیگری همچون: تجارت منصفانه، رعایت حقوق مشتریان، حفاظت از محیط زیست، اخلاق حرفه‌ای و... هم توجه دارد.

تولیدکنندگان کالا و خدمات، از این سامانه غفلت نکنند

این مقام مسئول در بیان چگونگی ارتباط بین سامانه ارزیابی کیفیت طیب با شعار سال جاری یعنی جهش تولید بیان کرد: در سال جاری که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال جهش تولید نام‌گذاری شده است، مؤسسه کیفیت رضوی با استفاده از این سامانه، وظیفه خود می‌داند با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تضمین و ارتقای کیفیت محصولات و خدمات، تلاش وافری به عمل آورد.

زمانی اضافه کرد: با این اقدام، شاهد ثبات تولید، اصلاح فضای رقابت و کسب و کار، ارتقای کیفیت محصولات و خدمات، ارتقای ارزش افزوده محصولات و خدمات ملی و... خواهیم بود، بنابراین این سامانه ارتباط مستقیم در تحقق و دستیابی اهداف شعار سال ۱۳۹۹ یعنی جهش تولید دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در مورد سامانه ارزیابی کیفیت طیب گفت: این سامانه برای مشتریان و مصرف‌کنندگان کالا و خدمات اطمینان‌آور و از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه است.

مدیرعامل این مؤسسه تأکید کرد: دلیل این سخن این است که ارزش افزوده برای محصولات و خدمات ایجاد می‌کند و این امکان را به مشتریان می‌دهد که بیشترین استفاده و خرید را از محصولات یا خدمات دریافتی با مراجعه به بخش راهنمای مصرف که در این سامانه پیش‌بینی شده است، انجام دهند.

زمانی یادآور شد: این سامانه هم اکنون در مرحله آزمایشی بوده و پیش‌بینی می‌شود در صورت فراهم بودن شرایط، تا اوایل تابستان سال جاری به صورت پویا و اجرایی، رونمایی شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: تولیدکنندگان کالا و ارائه‌دهندگان خدمات در مجموعه آستان قدس رضوی و خارج از این آستان که مدعی ارائه خدمات و محصولات باکیفیت هستند می‌توانند از خدمات این سامانه بهره‌مند شوند.

وی افزود: این سامانه، فرهنگ نظارت عمومی بر کیفیت محصولات و خدمات را توسعه می‌دهد و از طرفی ارتباط بین صاحبان برندهای (نشان‌ها) تجاری با مشتریان را تقویت می‌کند.

زمانی تصریح کرد: این سامانه قابلیت نصب در محیط‌های ارائه خدمات و سازمان‌ها و واحدهای صنفی را دارد و از آن می‌توان به عنوان ابزار ارزیابی کیفیت، رتبه‌بندی و صیانت از برندها و نشان‌ها در سطح واحدهای صنفی و سازمان‌های بزرگ هم استفاده کرد.

مدیرعامل این مؤسسه یادآور شد: صاحبان کالا و خدمات و تولیدکنندگان بزرگ می‌توانند برای بهره‌مندی از خدمات این سامانه و استقرار آن و استفاده از مزایا و محاسن آن به نشانی اینترنتی www.RQi.ir مراجعه کنند.

نصب پلاک‌های این سامانه روی نهال‌های رضوی

مدیرعامل این مؤسسه همچنین به نصب پلاک‌های تهیه شده از سامانه ارزیابی کیفیت طیب روی تعدادی از نهال‌های مؤسسه بذر و نهال رضوی وابسته به سازمان اقتصادی رضوی اشاره و خاطرنشان کرد: با طراحی یک پلاک فلزی که کد QR سامانه روی آن درج شده است، هر باغدار و کشاورزی در هر لحظه و هر زمانی که اراده کند، می‌تواند با استفاده از اینترنت و گوشی‌های هوشمند تلفن همراه، رایانه و... با اسکن کردن کد QR به «سامانه ارزیابی کیفیت طیب» متصل شده و مجموعه‌ای از مطالب مربوط به راهنمایی‌های لازم برای کاشت، مراقبت، بهره‌برداری از نهال‌ها و... را به راحتی دریافت کند.

وی توضیح داد: این برچسب‌ها و پلاک‌های فلزی، سال‌ها می‌توانند روی نهال‌ها باقی مانده و یک پرونده کیفی شامل نظرات مشتریان، نظرات کارشناسان و نظرات تولیدکننده را در درون خود ذخیره کنند و در صورت لزوم امکان اتصال به درگاه‌های فروش و مراکز مشاوره یا خدمات پس از فروش نیز برای این محصولات می‌تواند فراهم شود.

این مقام مسئول در بیان مثالی برای انتخاب مشتریان اظهار کرد: یک نمونه بارز در این زمینه راه‌اندازی خط تولید نان لواش با استفاده از آرد کامل در شرکت نان قدس رضوی است که این خط تولیدی با همکاری این مؤسسه در پایان سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی شد.

وی اضافه کرد: در این خط تولیدی، ضمن اصلاح فرمولاسیون و فرایند تولید نان، نان با کیفیت بیشتر و خواص غذایی کامل‌تری در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

زمانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مشتریان متقاضی خرید و دریافت این نان کامل و با کیفیت بهتر و بیشتر می‌توانند با استفاده از برچسب کیفیت که روی بسته‌بندی محصولات درج می‌شود، به راحتی و به سرعت به صفحه کیفیت محصولات که در سامانه ارزیابی کیفیت طیب پیش‌بینی شده است وارد شده و علاوه بر مشاهده رتبه کیفی محصولات زیر پوشش، فرایند تولید، استانداردهای تولید و... را مشاهده کرده و از اصالت آن‌ها مطلع شوند.

این مقام مسئول افزود: علاوه بر این، راهنمای مصرف مناسب نیز برای هر محصول در این سامانه به راحتی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: در همین مثال نان با آرد کامل، مشتریان می‌توانند با ورود به صفحه مربوط به نان لواش، خواص و ویژگی‌های نان لواش با آرد کامل را با خواص نان لواش با آرد معمولی مقایسه کرده و نسبت به آثار و نتایج آن روی سلامتی و تندرستی بدن آگاه شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.