قانون ممنوعیت استفاده از بازیکن و مربی خارجی در استقلال و پرسپولیس که توسط وزارت ورزش وضع شده است، موافقان و مخالفان متعددی دارد. بحث اصلی وزارت حیف و میل هزینه‌های دولتی در این‌گونه انتقالات است. به همین منظور با خداداد عزیزی که تجربه سال‌ها بازی در لیگ‌های معتبر اروپا را دارد و اتفاقاً خودش در جذب بازیکن خارجی همیشه موفق عمل کرده گپ زدیم که در زیر می‌خوانید.

مشکل اصلی، مدیران تیم‌های دولتی هستند

قدس آنلاین:  قانون ممنوعیت استفاده از بازیکن و مربی خارجی در استقلال و پرسپولیس که توسط وزارت ورزش وضع شده است، موافقان و مخالفان متعددی دارد. بحث اصلی وزارت حیف و میل هزینه‌های دولتی در این‌گونه انتقالات است. به همین منظور با خداداد عزیزی که تجربه سال‌ها بازی در لیگ‌های معتبر اروپا را دارد و اتفاقاً خودش در جذب بازیکن خارجی همیشه موفق عمل کرده گپ زدیم که در زیر می‌خوانید.

*نظرتان در موردقانون جدید وزارت برای جذب نکردن بازیکنان و مربیان خارجی چیست؟

اگر هدف جلوگیری از ریخت و پاش‌های دلاری این دو باشگاه بوده که باید بگویم بازیکنان و مربیان خارجی هیچ تقصیری در این فرایند ندارند. آن‌ها وقتی پای میز مذاکره می‌نشینند حرفه ای عمل می‌کنند و پولشان را همان‌طور که توافق کرده‌اند، می‌خواهند. بعدهم که شکایت می‌کنند مدیران ما آن‌قدر بد عمل می‌کنند که اصل و فرع پول را مجبور می‌شوند با هم پرداخت کنند.

*پس معتقدید که وزارت باید روی انتخاب مدیران تجدید نظر کند؟

دقیقاً. این قانون خنده‌دار است که در لیگ حرفه‌ای دو تیم حق جذب بازیکن خارجی نداشته باشند و بقیه دستشان باز باشد. این‌طوری استقلال و پرسپولیس که بیشترین هوادار را دارند در موضع ضعف قرار می‌گیرند و تیم‌های صنعتی موفق می‌شوند.جذابیت لیگ در رقابت شدید بین تیم‌های پر هوادار است.

*برخی معتقدند با این قانون پای بازیکنان و مربی خارجی بی‌کیفیت قطع می‌شود.

بحث بازیکن خارجی بی کیفیت فقط دست دلال‌هاست و ربطی به این قانون‌ها ندارد. مگر استراماچونی، برانکو، کالدرون، تیام، دیاباته، رسن و... که در آسیا ستاره شدن در همین فوتبال ما حضور نداشتند؟ چرا باید با یک قانون خنده‌دار خودمان را در داشتن چنین بازیکنانی در آسیا محروم کنیم؟ اگر مدیری که برای باشگاه انتخاب می‌شود، متخصص باشد و مشاوران خوبی داشته باشد اتفاقاً از خارجی‌ها بیشترین بهره را می‌برد و اجازه نمی‌دهد بازیکن درجه چند خارجی را دلال‌ها به باشگاهش قالب کند. به نظر من وزارت باید مدیری که حساب و کتاب بلد باشد، برای این باشگاه‌ها انتخاب کند.

*پیشنهاد شما مشخصاً برای رفع این معزل چیست؟

باید قانون تعداد بازی‌های ملی برای بازیکنان خارجی را سفت و سخت اجرا کنیم. یعنی فقط بازیکنانی به استقلال و پرسپولیس بروند که تعداد مشخص بازی ملی در سطح مشخص داشته باشند. کاری که در انگلستان و خیلی از لیگ‌های معتبر انجام می‌شود، این است که قبل از هر توافقی باید کارنامه ملی بازیکن مورد تأیید باشد. این‌گونه هیچ دلالی نمی‌تواند بازیکن بنجل به این دوباشگاه بیاورد.

**آیا با این قانون قیمت بازیکنان داخلی به طور کاذب رشد نمی‌کند؟

اگر این دو باشگاه دولتی نبودند، مطمئن باشید قیمت بازیکن داخلی این‌قدر رشد نمی‌کرد. وقتی باشگاه خصوصی باشد مدیران دو باشگاه کاملاً حساب شده پول خرج می‌کنند و با هم به توافق می‌رسند. اما چون استقلال و پرسپولیس دستشان در جیب دولت است و مدیران برای میزشان همیشه نگرانند، تن به هر قیمتی می‌دهند تا بازیکن مورد علاقه هواداران را جذب کنند. پول که مال پدرشان نیست. بعد هم که می‌روند حساب و کتابی در کار نیست.

*نظرتان در مورد سرنوشت لیگ چیست؟ پرسپولیس باید قهرمان اعلام شود؟

به نظر من باید هرچه زودتر تکلیف لیگ را یکسره کنند تا تیم‌ها تکلیفشان را بدانند. می‌توانند از کشورهای صاحب فوتبال الگو برداری کنند و تکلیف قهرمان را مشخص کنند. نیمه کاره رها کردن لیگ مشکلات بدی را به وجود می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.