یک زن که شیوه‌اش درج  انواع آگهی در سایت‌های واسطه‌گر «دیوار» و «شیپور» بود و تا به امروز تعداد زیادی از کاربران فضای‌مجازی را سرکیسه کرده، شناسایی و با دستور قضایی تحت تعقیب قرار گرفت.

زن شیاد پشت پرده کلاهبرداری در «دیوار» و «شیپور»

عقیل رحمانی/

 یک زن که شیوه‌اش درج  انواع آگهی در سایت‌های واسطه‌گر «دیوار» و «شیپور» بود و تا به امروز تعداد زیادی از کاربران فضای‌مجازی را سرکیسه کرده، شناسایی و با دستور قضایی تحت تعقیب قرار گرفت.

**چند خط بی‌هویت برای کلاهبرداری

مدتی پیش شکایتی از سوی یکی از شهروندان به شعبه ۶۳۱ دادسرای ناحیه ۶ مشهد ارجاع و روی میز قاضی «زهرا رضایی» قرار گرفت.

در نخستین گام بررسی قضایی این ماجرای تکراری اما پردردسر، شاکی پرونده اظهار کرد: برای خرید یک کالا که قیمت مناسبی داشت وجهی را به عنوان بیعانه واریز کردم، ولی هیچ‌وقت به آن کالا دست پیدا نکرده، چرا که در دام کلاهبرداری گرفتار شده بود.

با توجه به سرنخ‌های موجود مقام‌قضایی دستورات ویژه‌ای برای ردزنی عامل این اقدام صادر و در اختیار مأموران پلیس قرار داد.

پس از چند روز کار فنی در فضای‌مجازی مشخص شد پشت پرده ماجرا یک زن قرار دارد که به صورت گسترده‌ای در دو سایت خرید و فروش کالای «دیوار» و «شیپور» آگهی‌های فروش طلا، انواع لوازم و... را درج کرده است.

زن شیاد برای مخفی ماندن هویتش از چندین شماره تلفن‌همراه با مالکیت‌های مختلف استفاده کرده بود. جمع‌بندی این اطلاعات منجر به این شد که محل تردد متهم حرفه‌ای که با همکاری یک مرد دست به اقدام‌های مجرمانه می‌زد در شهرستان دماوند شناسایی شود و دستورات قضایی برای دستگیری آن‌ها صادر شود.

**فروش کالای سرقتی با کارتون

قاضی «زهرا رضایی» در این زمینه به قدس گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و استقبال کاربران فضای‌مجازی از شیوه خرید و فروش کالا در این بستر، متأسفانه کلاهبرداران هم برای سوء‌استفاده از این اوضاع بیکار ننشسته‌اند، آن‌ها حتی برای جذب هر چه بیشتر افرادی که به دنبال خرید و فروش کالا در این فضا هستند، برخی کالاها را با کارتون، فاکتور و... آگهی می‌کنند که در پیگیری برخی از این موارد مشخص شد کالاهای آگهی شده به همان صورت از محلی سرقت شده است.

دادیار شعبه ۶۳۱ دادسرای ناحیه ۶ مشهد تصریح کرد: در همین پرونده زن کلاهبردار از افراد مختلفی به شیوه پرداخت بیعانه کلاهبرداری و ارقامی بین یک تا ۲میلیون تومان هم اخذ کرده بود.

وی بیان کرد: افرادی که به دنبال خرید کالا در این فضا هستند، همان طور که بارها تأکید شده نباید بدون دیدن کالا و بررسی تمامی جوانب هزینه‌ای پرداخت کنند، حتی اگر سایت فروش کالا مدعی است که محصولات آن‌ها متعلق به فلان برند است، پیش از هر اقدامی باید هویت آن سایت از مراجع مربوط مورد استعلام قرار گیرد.

**مسئولان سایت‌های «دیوار» و «شیپور» احضار می‌شوند

قاضی رضایی، در زمینه کوتاهی برخی سایت‌های درج آگهی که موجب ایجاد دردسرهایی برای کاربران آن‌ها  می‌شود، بیان کرد: در مواردی  کالاهای ارائه شده با آنچه تبلیغ شده متفاوت است که کاربران باید توجه کنند در این موارد قانون برای فرد خاطی اتهام عدم‌تعهد و جزای نقدی در نظر خواهد گرفت، حتی گاهی رسیدن به وجه از دست‌رفته برای طعمه‌ها دشوار می‌شود.

همچنین سایت‌هایی نظیر «شیپور» و «دیوار» در ازای دریافت هزینه آگهی بدون احراز هویت و قانونی بودن آگهی درج شده، اقدام به تأیید آگهی می‌کنند.

از همین رو برای مسئولان هر دو سایت مورد اشاره احضاریه ارسال خواهد شد تا در این زمینه پاسخگو باشند.

از سوی دیگر با دیگر سایت‌هایی که به این شیوه اقدام به انتشار آگهی کنند و موجب بروز مشکل برای کاربران شوند هم طبق قانون برخورد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.