شیوع بیماری کرونا در تمام دنیا تأثیرهای فراوانی روی مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گذاشت، تأثیرهایی که شاید تا سال‌های سال آثار آن را در همه جهات بتوان دید. شاید بتوان گفت هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری به لحاظ روحیه خاصشان جزو تأثیرپذیرترین افراد جامعه هستند که به وضوح این تأثیر را می‌توان در آثار آن‌ها تا مدت‌ها دید.

روایت فتح کرونا

سرورهادیان/

 شیوع بیماری کرونا در تمام دنیا تأثیرهای فراوانی روی مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گذاشت، تأثیرهایی که شاید تا سال‌های سال آثار آن را در همه جهات بتوان دید. شاید بتوان گفت هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری به لحاظ روحیه خاصشان جزو تأثیرپذیرترین افراد جامعه هستند که به وضوح این تأثیر را می‌توان در آثار آن‌ها تا مدت‌ها دید.

رهبر معظم انقلاب نیز در همین باره فرمودند: آرزو می‌کنم هنرمندان بتوانند همچون شهید آوینی با گفتار و نوشتار و کارهای هنری و نمایشی، جزئیات این جهاد عظیم مردمی را به شیرینی روایت و آن را در تاریخ ماندگار کنند.

وقوع چنین حوادثی معمولاً نگرانی‌هایی درباره مصارف زندگی به وجود می‌آورد و ممکن است همچنان که در برخی کشورها در حمله به فروشگاه‌ها دیدیم سبب رفتارهایی خاص شود اما این ‌گونه رفتارها در ایران عزیز مطلقاً دیده نشد و مردم با متانت و بردباری در این زمینه نیز انصافاً خوش درخشیدند».

از این رو به سراغ تعدادی از هنرمندان بنام شهرمان رفتیم تا نظراتشان را در این باره انعکاس دهیم. آنچه پیش روی شماست ماحصل همین گفت‌وگوهاست.

•        خلق آثاری برای آیندگان

یکی از پیشکسوتان هنر نقاشی در این باره در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: مسلماً هر هنرمندی از رخدادهای محیط اطرافش تحت تأثیر قرار می‌گیرد و می‌خواهد آنچه را که در درونش احساس می‌کند، بیان کند.

آذرانور حسینی با بیان اینکه بیشتر هنرمندان در این دوران کرونایی آثار هنری خلق کرده‌اند، می‌افزاید: من از روز اول عید تا ۱۰ روز مشغول کشیدن یک نقاشی بودم، اثری که کرونا ذهنم را به خودش مشغول کرده بود و به کرونا فکر می‌کردم و نقاشی می‌کشیدم، در تنهایی و خلوت فرصتی بود که بازنگری در خودسازی و تغییرداشته باشم و دقیقاً هدف کرونا هم همین بود.

این مدرس نقاشی تصریح می‌کند: به اعتقاد من در آینده بیشترین آثار به وجود آمده مربوط به کاریکاتوریست‌هایی است که آنچه را که می‌خواستند، بیان کنند از طریق کاریکاتور به سرعت انتقال می‌دهند.

مسئول نگارخانه آذرنور اظهار می‌دارد: به نظر من در بحث آموزش هم می‌توانیم موضوعاتی با موضوع کرونا مطرح کنیم به خصوص استادان دانشگاه می‌توانند پروژه‌هایی با این موضوع مطرح کنند و دانشجویان هم از ایده استقبال می‌کنند. زیرا در حال حاضر موضوعی است که همه با پوست و گوشت و استخوانشان آن را لمس کردند و بی‌نهایت اثر می‌تواند در این باره خلق کنند و آیندگان از منظرهای مختلف با کرونا روبه‌رو خواهند شد.

•        ساخت ۶ سردیس بزرگان شهرمان

یکی از استادان مجسمه‌ساز شهرمان در خصوص پیامد و تأثیر کرونا روی هنرمندان می‌گوید: به اعتقاد من به دلیل ناشناخته بودن ویروس همه هنرمندان یک نگرانی مشترک داشتند؛ اینکه چه اتفاقی برای سرمایه‌های انسانی این کشور می‌افتد.

مرتضی فریزی کرمانی می‌افزاید: برای مثال بسیاری از هنرمندان کارهایی که قرار بود در سال آینده انجام بدهند و برنامه ریزی‌هایی را که داشتند با توجه به قرنطینه بودن، آن‌ها را سرعت بخشیدند و سعی کردند کاری را به آینده موکول نکنند.

این استاد مجسمه‌ساز تصریح می‌کند: معتقدم بنا به شرایطی که پیش آمده است و با صحبت‌هایی که با انجمن ادبی سیاوش داشتیم، تعدادی سردیس مربوط به ادبیات استان و شهرمان را در این بازه زمانی درست کردم و سعی داشتم از فرصت درست استفاده کنم و از این رو سردیس ۶ تن از بزرگان ادبیات شهر و استانمان را ساختم.

وی تصریح می‌کند: سردیس استادان و چهره‌هایی چون دکتر یاحقی، دکتر راشد محصل، دکتر مهدوی دامغانی، دکتر ناصح، دکتر پاپلی یزدی و دکتر اشرف‌زاده جزو نمونه کارهایی بود که در این روزها درست کردم و به زودی در نخستین فرصتی که انجمن شروع به فعالیت مجدد داشته باشد، این سردیس‌ها تقدیم این بزرگان خواهد شد.

•        فرصت بیشتر برای ارائه آثار بهتر

یکی دیگر از هنرمندان عرصه نقاشی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص بحث رسالت هنرمندان و تأثیری که کرونا بر آثار هنرمندان دارد، می‌گوید: اثری را که هنرمند خلق می‌کند، به طور قطع یک طرف آن همیشه مخاطبان‌اند که این روزها ارتباط با مخاطب از طریق نمایشگاه‌های حضوری عملاً میسر نیست و در واقع برخی از هنرمندان با گذاشتن آثارشان در فضاهای مجازی، امکان دسترسی مخاطبان به آثار هنری را فراهم کردند.

استاد طاهره واحدیان در ادامه خاطرنشان می‌سازد: اینکه برخورد خود هنرمند با خلق آثارش در این دوران چگونه است را می‌توان این گونه بیان داشت که امروزه بسیاری از هنرمندان به دلیل شیوع بیماری کرونا فرصت بیشتری برای ارائه آثار بهتر دارند؛ آثاری که به طور قطع از ذهنیت متأثر آن‌ها از این بیماری است.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که اضطراب و استرس ناشی از بیماری کرونا می‌تواند تصورات مثبت را هم در ارائه آثار برای هنرمندان داشته باشد، اظهار می‌دارد:  به نظر من این دوران برای بسیاری از افراد، فرصتی را ایجاد کرد که بیشتر بیندیشند و حتی به رشد روحی و معنوی آن‌ها نیز کمک کرد و برای هنرمندان هم فرصتی است که بیشتر در فضای خودشان تمرکز داشته باشند.

استاد واحدیان می‌افزاید: به اعتقاد من در این دوران آثار امیدبخشی را می‌توان خلق کرد که در آینده تأثیرهای آن را می‌توان دید و با خلق این آثار هنری می‌توان انرژی و حس امید را به مخاطب انتقال داد.

وی اظهار می‌دارد: به اعتقاد من آثاری که در این دوران و پس از آن توسط هنرمندان خلق می‌شود، تفاوت‌هایی دارد که نتیجه تأثیر بر هنرمند و اثر هنری اوست که در آینده این اثر می‌تواند حس معنوی و روحی و تأثیراتی که بر روی هنرمند گذاشته است را انتقال بدهد و یک دوره خاص را در هنر نشان بدهد.

•        هنر، آگاهی‌رسانی

یکی دیگر از استادان هنر نقاشی نیز می‌گوید: یک هنرمند وظیفه دارد در رابطه با مسائل روز جامعه آگاهی‌رسانی کند که آن مسائل می‌تواند سیاسی، فرهنگی یا حتی مباحث بهداشتی باشد.

استاد حسین گودآسیایی می‌افزاید: در حال حاضر کرونا هم یکی از این همین مسائل است و من نیز به عنوان یک نقاش باید درباره این بیماری از طریق هنرم به مردم آگاهی بدهم.

وی در ادامه می‌گوید: بسیاری از هنرمندان این روزها تحت تأثیر بیماری کرونا کارهای زیادی انجام دادند و برای مثال می‌توان به تابلو لبخند ژکوند اشاره داشت که با گذاشتن ماسک به نوعی پیام جلوگیری از انتقال این ویروس را با زدن ماسک یادآوری کردند یا طراحی‌های زیادی که از قبل توسط استادان بزرگ دنیا مثل میکلانژ، لئوناردو، رافائل و... انجام گرفته و این آثار با ماسک نشان داده می‌شود.

وی تأکید می‌کند: هنرمندان همه عرصه‌ها تحت تأثیر این بیماری دست به خلق آثاری در این رابطه زده‌اند. مانند هنرمندان موسیقی که کارهای خاص خودشان را درباره موسیقی انجام می‌دهند، تئاتر، سینما و... همچنین نقاش‌ها که در این مدت کارهای خیلی زیبایی در بحث رنگ روغن، طراحی و کاریکاتور انجام داده‌اند که به نوعی همه هنرمندان رشته‌های مختلف با هنرشان دغدغه‌ای که نسبت به این موضوع دارند را در آثارشان می‌توان دید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.